Penyokong yang romantis terhadap bola sepak berasa ghairah ketika Brighton memastikan kemenangan liga pertama mereka ke atas Chelsea selepas sepuluh kekalahan sebelum ini dan empat seri.

Kemenangan garang 4-1 itu terbukti sebagai kekalahan pertama Graham Potter di Chelsea sekembalinya ke Stadium Amex apabila pasukan Roberto De Zerbi memaksa banyak kesilapan untuk mendahului 3-0 pada separuh masa pertama.

Rekod sembilan perlawanan tanpa kalah pasukan London itu di bawah pengurusan baharu terhenti tetapi mengapa penyokong Chelsea harus kekal optimis walaupun dengan prestasi dan keputusan yang mengejutkan?

Hari yang hambar

Segala-galanya boleh runtuh untuk Chelsea pada masa yang tegang untuk kedua-dua pasukan apabila perlawanan itu tidak menuju ke arah The Blues apabila gol pendahulu minit kelima untuk Brighton menyerlahkan permulaan agresif memandangkan sapuan garisan gol oleh Thiago Silva, dua kali sebelum gol pertama.

Ia cepat menjadi jelas bahawa Seagulls mencipta suasana riuh rendah di dalam dan di luar padang, dan Chelsea bergelut untuk menyaingi ketangkasan pasukan tuan rumah.

Dua gol dibolosi sendiri sebelum rehat menyebabkan perasan hambar apabila Brighton mengeksploitasi ruang di belakang bek sayap serangan Chelsea, sekali gus mengharukan corak tiga bek Trevoh Chalobah, Silva dan Marc Cucurella. Tambahan pula, ketiadaan pemain tengah yang berfikiran defensif dalam trio tengah Potter, Brighton terus mengeksploitasi kelemahan taktikal ini ketika pelawat bergelut untuk mengawal penguasaan bola masuk dan keluar.

Seperti yang telah dilakukannya sepanjang tempoh perkhidmatannya, Potter mengubah formasi dan bentuk 4-3-3 memberikan tindak balas tepat yang mereka perlukan pada awal babak kedua apabila mereka menjaringkan satu gol melalui Kai Havertz.

Namun begitu, Brighton menambah gol keempat lewat walaupun Chelsea mendominasi separuh masa kedua untuk menambahkan lagi kengerian hari Halloween.

Keteguhan yang Dicari

Secara keseluruhannya, Graham Potter telah meningkatkan sedikit prestasi serangan Chelsea, tetapi pengurus berusia 47 tahun itu kurang bernasib baik dengan barisan pertahanan kerana beberapa kecederaan kepada pemain pertahanan telah menafikan peluangnya untuk membina struktur yang konsisten.

Wesley Fofana, Reece James, Kalidou Koulibaly dan juga N’golo Kanté semuanya telah menghabiskan masa di bilik rawatan sejak pelantikan pengurus Inggeris itu dan ketiadaan begitu ramai pemain pertahanan utama telah menjejaskan keteguhan atau konsistensi Chelsea dalam pemilihan kesebelesan utama.

Sememangnya, pasukan Stamford Bridge telah mengalami ketidakseimbangan sejak permergian Thomas Tuchel dan Potter perlu menyelesaikannya kerana perlawanan kian melimpah tidak terhenti dalam tempoh kurang dua bulan.

Namun itu, ia adalah naif untuk memulakan hanya tiga pemain bermentaliti defensif dalam pertemuan tegang di tempat lawan Liga Premier menentang bekas pasukan Potter, terutamanya selepas Red Bull Salzburg telah mengeksploitasi ruang yang luas dengan serangan balas semasa perlawanan Liga Juara-Juara UEFA pertengahan minggu lepas.

Bekas bos Swansea itu mengakui peranannya dalam kekalahan teruk selepas perlawanan.

“Apabila anda kalah anda perlu sedar dan jika anda telah membuat kesilapan, anda mesti menganalisisnya. Itu adalah sebahagian daripada tugas kami, sebahagian daripada proses, dan jika kami melakukan kesilapan itu, saya perlu bertanggungjawab untuk itu dan kami perlu melakukan yang lebih baik.

“Saya juga perlu mengucapkan tahniah kepada Brighton, mereka melakukan apa yang mereka lakukan dengan baik. Kami mempunyai beberapa peluang sendiri, keputusan akhir membuatkan ia berasa mungkin lebih teruk daripada segi, kami pun mempunyai peluang jaringan, kami mempunyai sentuhan di dalam kotak yang hampir sama dengan mereka. Mereka berjaya mendapat beberapa gol sendiri dari kami, kami mempunyai beberapa peluang tetapi pada akhirnya, kami mungkin terlalu terbuka dan sekali lagi itu adalah tanggungjawab saya.”

Output Fizikal

Chelsea sedang mengharungi senarai perlawanan yang melelahkan menjelang Piala Dunia FIFA 2022 dan usaha itu mula memberi kesan memandangkan kekurangan masa yang mencukupi di padang latihan dan perlawanan “away” yang berturut-turut di tempat lawan baru-baru ini.

Kekalahan di AMEX adalah perlawanan kesembilan mereka dalam semua pertandingan pada bulan Oktober dan perlawanan keenam mereka di tempat lawan.

Walaupun Chelsea pastinya tidak menikmati permulaan yang terbaik, keamatan dan kepantasan yang tinggi sepanjang permainan memihak kepada pasukan Brighton yang lebih segar menentang sembilan daripada 11 yang bermula hanya tiga hari lebih awal di Austria.

Terdapat sedikit kejutan dalam kegagalan Chelsea untuk bangkit semula secara dramatik, tetapi, keletihan kian jelas.

Potter akan gembira untuk membuat perubahan besar untuk perlawanan terakhir kumpulan Eropah menentang Dinamo Zagreb selepas mereka sudah layak ke peringkat kalah mati sebagai pemenang kumpulan.

Perlawanan “dead-rubber”  itu boleh memberinya ruang untuk mencuba idea baru, merehatkan banyak pemain yang mengalami kesakitan, dan yang paling penting, memberi peluang kepada pemain bangku yang layak yang mampu membuat penampilan.

Masa rehat untuk beberapa pemain utama adalah yang terpenting, dengan perlawanan menentang Arsenal, Manchester City dan Newcastle seterusnya sebelum Piala Dunia bermula di Qatar.

Memandangkan keadaan yang dia terpaksa hadapi dengan banyak perlawanan dalam tempoh yang singkat, belum tiba masanya untuk panik tentang Chelsea yang diketuai Graham Potter. Kekalahan menyeluruh seperti itu tidak dapat dielakkan apabila membina pasukan berciri “juara” yang mampan seperti yang cuba dilakukan oleh Chelsea.

Share.
Leave A Reply