Ramalan

Chelsea 1-2 Arsenal

Nota Utama

  • Chelsea masih tidak dapat merekodkan “clean sheet” dalam empat perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan. Pasukan The Blues telah membolos sebanyak tujuh gol sekitar perlawanan lepas.
  • Arsenal tidak kalah dalam perlawanan Liga Premier Inggeris (EPL) sejak September lalu dan kini dalam masih meneruskan rekod enam perlawanan tanpa kalah.
  • Arsenal kini berada di tangga teratas liga dan berkemungkinan besar melebarkan jurang tersebut dari saingan terdekat kepada lima mata dengan kemenangan atas The Blues.
  • Chelsea telah bermain lapan perlawanan di halaman sendiri dalam semua kejohanan dan masih lagi bertahan rekod tanpa kalah.

Panduan Prestasi: Chelsea

Ini merupakan satu ujian terbesar mereka musim ini, Chelsea mengalu-alukan saingan jiran London, Arsenal ke Stamford Bridge kerana mereka mahu mengekalkan rekod tanpa kalah mereka di tempat sendiri.

Selepas kekalahan yang agak meluatkan di tangan Brighton, anak buah Graham Potter bangkit semula beberapa hari kemudian dengan kemenangan 2-1 ke atas Dinamo Zagreb dalam Liga Juara-Juara UEFA yang menyaksikan mereka menjadi johan kumpulan.

The Blues telah menjaringkan gol dalam setiap perlawanan di liga musim ini, tetapi hanya merekodkan satu “clean sheet” di laman sendiri. Rekod rapuh barisan pertahanan mereka tempat sendiri membuktikan bahawa, jika mereka inginkan menang, mereka perlu menjaringkan lebih banyak gol menentang pasukan Arsenal yang berada dalam momentum yang baik kini.

Panduan Prestasi: Arsenal

The Gunners akan berusaha untuk melakar dua kemenangan liga di laman saingan terdekat  mereka, Chelsea. Kemenangan besar di tempat lawan akan mengekalkan mereka di puncak Liga Premier dan seterusnya kekal di sana sehingga akhirnya Piala Dunia.

Satu-satunya kekalahan pasukan Mikel Arteta setakat musim ini adalah di tangan Manchester United di Old Trafford. Dunia belum berakhir jika kalah di padang pasukan lawan tetapi ia boleh menimbulkan persoalan dan naratif mengenai mentaliti pasukan untuk berkembang maju.

Mereka lebih gemar mengelakkan senario sedemikian dengan menuntut kemenangan yang kuat.

Fakta Chelsea VS Arsenal

  • Chelsea hanya kalah satu daripada 11 perlawanan mereka di bawah Graham Potter.
  • Dalam 17 perlawanan musim ini, hanya PSV yang menghalang Arsenal daripada menjaringkan gol dalam satu perlawanan.
  • Arsenal telah memenangi tiga daripada empat pertemuan terakhir mereka dengan Chelsea dengan kemenangan terbaru ialah kemenangan 4-2 di Bridge April lepas.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Bukayo Saka telah berjaya meledak lima gol dan lima “assist” dalam 12 penampilan terakhirnya.

Setelah mengalami kecederaan dalam kemenangan 5-0 Arsenal ke atas Nottingham Forest, beliau pada mulanya ragu-ragu untuk ditampilkan tetapi kini cergas dan bersedia dalam masa yang singkat untuk menghadapi pasukan Chelsea yang dia mempunyai rekod jaringan yang membanggakan menentang mereka.

Selain itu, Raheem Sterling, penjaring terbanyak Chelsea dalam semua pertandingan (5) telah menjaringkan lapan kali dalam 17 pertemuan dengan Arsenal.

Ramalan Chelsea VS Arsenal

Kami telah memilih keputusan 2-1 berpihak kepada Arsenal di tempat lawan kerana rekod baru-baru ini menunjukkan mereka mempunyai sedikit kelebihan dalam perlawanan ini. Selain itu, malangnya sekali Chelsea juga tidak menang dalam tiga perlawanan terakhir Liga Premier Inggeris. Mereka juga tidak merehatkan ramai pemain utama yang tampil dalam dalam Liga Juara-Juara walaupun mereka layak awal kerana mereka masih berusaha mencari yang rentak yang terbaik. Kini mereka berdepan satu pasukan yang berbahaya seperti Arsenal ia mungkin tidak berakhir dengan baik untuk Blues tetapi pada hakikatnya, ia masih merupakan perlawanan terbuka dan semestinya sengit.

Share.
Leave A Reply