Ramalan

Ajax 2-4 Liverpool

Lebih 2.5 Gols

Liverpool Handikap Asia -1.00

Nota Penting

  • Liverpool telah menjaringkan 12 gol dalam Liga Juara-Juara musim ini. Mereka adalah pasukan ketiga yang meraih jaringan tertinggi dalam pertandingan itu.
  • Ajax telah menjaringkan 21 gol dalam lapan perlawanan terakhir mereka tetapi hanya boleh memenangi tiga daripada perlawanan tersebut.
  • Liverpool hanya menyimpan satu rekod tanpa bolos di peringkat kumpulan Liga Juara -Juara . Mereka hanya berjaya mengekalkan lima rekod tanpa bolos sepanjang musim.
  • Kali terakhir Ajax mengekalkan rekod “clean sheets” adalah pada 10 September. Sejak itu mereka telah bermain lapan perlawanan dan kalah separuh daripadanya, dengan memboloskan 19 gol dalam semua pertandingan.

Panduan Prestasi: Ajax

Juara Belanda itu perlu memenangi perlawanan di Arena Amsterdam walaupun dalam prestasi yang agak hambar. Walaupun mereka telah memenangi tiga daripada empat perlawanan terakhir mereka, mereka kelihatan goyah di barisan pertahanan dan telah bolos lapan gol dalam perlawanan-perlawanan tersebut.

Sebaliknya, mereka telah menjaringkan 17 gol dalam empat perlawanan itu dan akan bergantung pada corak serangan mereka untuk membantu mereka memperoleh keputusan yang berkemungkinan besar tidak positif.

Panduan Prestasi: Liverpool

Apabila wujudnya cebisan harapan kepada Liverpool dengan merekodkan dua kemenangan beturut-turut, mereka kemudiannya ditewaskan oleh calon relegasi, Nottingham Forest pada petang Sabtu lepas.

Mereka telah bermain bola sepak terbaik musim ini di Eropah dan merupakan antara penjaring terbanyak Liga Juara-Juara UEFA musim ini. Mereka akan berusaha untuk bangkit sekali lagi menentang pasukan Ajax yang rapuh di bahagian pertahanan.

Fakta Ajax VS Liverpool

  • Pertemuan sebelum ini antara kedua-dua pihak merupakan pertemuan sengit dimanan Liverpool menang tipis 2-1.
  • Liverpool hanya memerlukan satu mata untuk memastikan tempat mereka ke pusingan 16 manakala ia adalah perlawanan mesti menang untuk Ajax jika mereka ingin mengesahkan kelayakan yang ajaib.
  • Liverpool tidak pernah tewas kepada Ajax dalam Liga Juara-Juara UEFA. Mereka telah bertemu tiga kali sebelum ini dengan The Reds memenangi semua tiga perlawanan.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Mohamed Salah adalah penjaring gol terbanyak bersama dalam Liga Juara-Juara UEFA dengan lima gol setakat ini.

Mohammed Kudus telah menjaringkan lapan gol dalam semua pertandingan untuk Ajax dan merupakan penjaring terbanyak mereka musim ini dengan tiga gol, termasuk gol luar biasa ketika menentang Liverpool di Anfield .

Ramalan Ajax Amsterdam lwn Liverpool

Kemenangan 5-2 di tempat lawan untuk Liverpool akan mencerminkan kekuatan serangan mereka yang unggul serta pertahanan mereka yang bocor. Ajax mempunyai kegigihan yang cukup tentang mereka untuk menjaringkan gol dan mengganggu barisan pertahanan Liverpool untuk tempoh yang lama tetapi pasukan Inggeris itu berkemungkinan terlalu kuat untuk mereka mendekati wisel penamat.

Share.
Leave A Reply