Ramalan

Liverpool 1-3 Manchester City

Lebih 2.5 Gol

Manchester City Handicap Asia -1.00

Nota Penting

  • Liverpool hanya telah memenangi 10 mata daripada lapan perlawanan Liga Perdana mereka pada musim ini, rekod terburuk mereka di peringkat ini dalam satu kempen sejak musim 2012-13 (9). Mereka sudahpun tewas banyak perlawanan pada musim ini seperti yang mereka telah lakukan di sepanjang musim 2021-22 (2).
  • Manchester City hanya telah kalah sekali daripada 37 perlawanan terakhir Liga Perdana mereka dan sedang tidak tewas dalam 21 perlawanan terakhir mereka (M16 S5). Di tempat lawan, Citizens sedang tidak tewas dalam 22 perlawanan Liga Perdana (M16 S6), persembahan keempat terpanjang dalam sejarah pertandingan.
  • Manchester City telah membuka jaringan dalam lebih banyak perlawanan Liga Perdana berbanding mana-mana pasukan lain pada musim ini (8), manakala hanya Southampton (7) lebih kerap melepaskan gol pertama berbanding Liverpool (6). Sememangnya, Reds telah terlebih dahulu dibolosi dalam 10 daripada 12 perlawanan liga terakhir mereka, sama banyaknya berbanding 41 perlawanan yang telah dihadapi sebelumnya.

Panduan Formasi: Liverpool

Satu persembahan dominan dalam separuh masa kedua telah menyaksikan Liverpool menewaskan Rangers dengan tujuh gol, sekali gus menamatkan peluang pasukan Scotland itu untuk layak daripada Kumpulan A Liga Juara-Juara UEFA (UCL). Mohamed Salah telah diturunkan dari bangku simpanan untuk menjaringkan tiga gol dalam masa enam minit dan 12 saat, satu hatrik terpantas dalam sejarah UCL.

Kemenangan itu akan meningkatkan keyakinan di kelab itu menjelang satu perlawanan yang sangat penting dan mereka akan bersemangat untuk mendapatkan satu keputusan yang baik.

Panduan Formasi: Manchester City

Manchester City mengesahkan laluan mereka ke pusingan kalah mati Liga Juara-Juara UEFA (UCL) selepas seri 0-0 dengan FC Copenhagen yang sarat dengan insiden. Byens Hold kekal tanpa jaringan dalam UCL pada musim ini, manakala enam kemenangan berturut-turut Cityzens dalam semua pertandingan telah berakhir.

City kekal tidak tewas dalam Liga Perdana pada musim ini tetapi status itu akan diuji ketika menentang musuh kebiasaan.

Fakta-Fakta Liverpool VS Manchester City

  • Liverpool sedang tidak menang dalam lima perlawanan terakhir Liga Perdana mereka ketika menentang Manchester City (S3 K2) – mereka tidak pernah beraksi dalam enam perlawanan tanpa satu kemenangan ketika menentang Citizens dalam sejarah liga mereka.
  • Manchester City telah mengutip empat mata daripada dua perlawanan Liga Perdana terakhir mereka di tempat lawan ketika menentang Liverpool, hanya satu kurang daripada yang mereka perolehi dalam 17 kunjungan ke Anfield sebelum ini (S5 K12). Mereka sedang mencari untuk kekal tanpa kalah dalam tiga perlawanan liga secara berturut-turut ketika menentang Reds buat kali pertama sejak bulan Disember 1992.
  • Liverpool telah menjaringkan sekurang-kurangnya dua gol dalam setiap empat pertemuan terakhir mereka dengan Manchester City dalam semua pertandingan (M2 S2) – tidak ada pasukan yang pernah menjaringkan sekurang-kurangnya dua kali dalam lima perlawanan secara berturut-turut ketika menentang pasukan yang diuruskan oleh Pep Guardiola sebelum ini.
  • Liverpool telah memenangi 22 perlawanan Liga Perdana ketika menentang juara bertahan, enam lebih banyak daripada mana-mana pasukan yang lain. Reds sedang tidak tewas dalam 13 perlawanan terakhir mereka seperti itu di tempat sendiri (M7 S6), sejak satu kekalahan 1-0 kepada Manchester United pada bulan Disember 2007.

Pemain yang perlu diperhatikan

Erling Haaland

Erling Haaland dari Manchester City telah bermain dalam sembilan perlawanan Liga Perdana setakat ini, tetapi bagaimanapun telah memegang rekod untuk kebanyakkan gol (15) dan kebanyakkan penglibatan gol (18) dalam 10 penampilan pertama seorang pemain dalam pertandingan itu. Gol terbanyak yang pernah dijaringkan oleh seorang pemain dalam mana-mana tempoh 10 perlawanan dalam pertandingan itu ialah 16 gol oleh Luis Suárez untuk Liverpool diantara bulan Oktober-Disember 2013.

Mohamed Salah

Mohamed Salah telah menjaringkan gol dalam empat daripada lima perlawanan di tempat sendiri Liga Perdananya untuk Liverpool ketika menentang Man City, termasuk dalam setiap tiga perlawanan terakhir secara berturut-turut. Hanya Jimmy Floyd Hasselbaink (diantara bula Disember 2000 dan bulan Disember 2004) yang pernah menjaringkan gol dalam empat penampilan secara  berturut-turut di tempat sendiri ketika menentang Citizens dalam pertandingan itu.

Ramalan Liverpool VS Manchester City

Selama bertahun-tahun, perlawanan ini biasanya menunjukkan kepada satu arah kepada siapa yang akan memenangi Liga Perdana tetapi pada kali ini, ia adalah pertembungan antara dua pasukan dengan cita-cita yang berbeza. Jurgen Klopp sudah pun mengenepikan Liverpool daripada saingan Liga Perdana tetapi di sebalik kesukaran mereka, mereka kekal sebagai salah satu pasukan yang boleh menjejaskan cita-cita gelaran City. Kita boleh menjangkakan sambutan kemenangan di Anfield tetapi City masih kekal sebagai pasukan kegemaran dalam pertemuan ini.

Share.
Leave A Reply