Keindahan bola sepak ialah ia mungkin boleh dilihat melalui lensa yang berbeza dan tidak ada cara yang konkrit untuk mencapai kejayaan. Selagi adanya satu rancangan, pada mana-mana hari yang diberikan, sesiapa sahaja boleh mengalahkan sesiapa sahaja. Apa yang dilakukan oleh pasukan terbaik ialah mengurangkan kebarangkalian daripada berlakunya satu keputusan luar jangka.

Matlamat oleh pengurus yang terbaik adalah untuk mewujudkan satu persekitaran di mana kebarangkalian untuk kalah dalam satu perlawanan bola sepak adalah sehampir yang mungkin kepada sifar dan mereka merangka satu pelan/taktik untuk mencapainya.

Salah satu cara yang terbaik untuk melakukannya dalam era moden ialah bermain bola sepak penguasaan. Ini bukan satu konsep moden tetapi pasukan teratas dalam bola sepak hari ini adalah mereka yang memainkan satu gaya bola sepak menyerang yang kuat. Pasukan ini melakukan segala yang mungkin secara menyerang dan bertahan untuk memastikan mereka menguasai penguasaan bola kerana mereka percaya ia memberikan mereka peluang terbaik untuk mencipta peluang dan menjaringkan gol.

Tiga pengurus yang mengibarkan bendera setinggi itu pada musim ini ialah Xavi dari Barcelona, ​​Mikel Arteta dari Arsenal dan seorang yang pernah bekerja di bawahnya sama ada sebagai pemain atau pengurus, seorang yang tidak memerlukan pengenalan, Pep Guardiola dari Manchester City.

Pasukan ini adalah tiga daripada pasukan bola sepak berasaskan penguasaan bola terbaik di Eropah dan kedudukan Liga mereka membuktikan fakta itu. Di kedua-dua belah bahagian, mereka menyasarkan untuk mengawal wilayah dan menguasai ruang dengan mengekalkan bola selama mungkin jauh daripada gawang sendiri dengan menggunakan garisan pertahanan tinggi yang menghimpitkan lawan ke bahagian separuh padang mereka dan satu tekanan yang tinggi untuk menggagalkan sebarang serangan balas pantas dan memenangi semula bola dengan segera.

Dalam bahagian ini, kami menunjukkan beberapa aspek utama yang membolehkan mereka untuk mengawal perlawanan.

 

Pendudukan ruang dan Pertahanan sayap songsang

Atribut yang paling biasa bagi pasukan mereka ialah penggunaan pertahanan sayap songsang dalam penguasaan bola. Ianya adalah satu alat yang berkesan dari segi kedua-dua bahagian serangan dan pertahanan untuk pasukan ini. Apabila pertahanan sayap menyongsang, mereka masuk ke ruang separuh di bahagian tengah dan membentuk tiga bahagian tengah manakala dua nombor 8 menolak ke hadapan untuk menduduki barisan hadapan untuk membentuk formasi 2-3-5 pada bahagian sepertiga terakhir padang.

Sebab pembentukan 2-3-5 ini adalah untuk setiap pemain menduduki semua ruang di bahagian tengah dan menyerang serta menolak pertahanan lawan ke belakang. Pemain sayap kekal melebar untuk menduduki pertahanan sayap, pemain tengah (8s) menduduki ruang separuh iaitu ruang antara pertahanan tengah dan pertahanan sayap dan penyerang kekal di bahagian tengah antara pertahanan tengah.

Bergantung kepada situasi, pemain mungkin boleh bertukar posisi tetapi prinsip pendudukan ruang tetap sama.

Bermula daripada persediaan taktikal Arsenal dalam kemenangan 3-1 mereka ke atas Tottenham pada hari Sabtu lepas, imej di bawah akan menunjukkan persediaan yang sama telah digunakan oleh Gunners, Barcelona dan Manchester City.

Dua pemain pertahanan dengan pertahanan sayap (White dan Zinchenko terselit di dalam. Tandakan anak panah menunjuk dari Ben White pada bola ke arah Zinchenko di hujung kanan bawah)

(Keadaan sebelum gol Partey. Anda boleh melihat lima penyerang Arsenal merentasi barisan hadapan dengan tiga pemain (Partey, Zinchenko dan White) di belakang mereka). Tandakan lima pemain Arsenal di hadapan)

Mari kita menyeberang ke pasukan dari Sepanyol, di mana Barcelona Xavi sedang menggunakan pendekatan yang sama.

(Ini adalah Barcelona dengan lima pemain di barisan hadapan dan tiga di belakang mereka. Juga tandakankan lima pemain di hadapan.)

(Joao Cancelo mencuba percubaan dari jarak jauh dan ditutup lewat. Anda boleh melihat dia di dalam satu kumpulan tiga pemain di luar petak dengan Stones dan Rodri manakala terdapat 5 pemain merentasi barisan hadapan City. Lima pemain hadapan ditandakan dengan satu anak panah dari rembatan Cancelo ke hadapan)

Seperti yang anda dapat lihat di dalam imej, anda mempunyai pemain yang menduduki ruang tengah, separuh dan ruang lebar dan tiada dua pemain yang berada di barisan yang sama. Ini adalah untuk memastikan penciptaan sudut hantaran yang berkesan.

Kemudian pertahanan sayap songsang menyediakan pilihan yang berbeza dari kedudukan mereka. Dalam peranan itu, mereka boleh bertindak sebagai pemain tengah di posisi tengah yang boleh mengitar semula penguasaan bola, memberikan satu pilihan hantaran silang daripada dalam (contohnya bantuan jaringan Joao Cancelo untuk Erling Haaland), satu pilihan rembatan dari jarak jauh (contohnya, serangan hebat John Stones terhadap Dortmund) dan bergantung kepada pasukan yang mereka lawan, mereka boleh membuat larian bertindih dengan baik seperti seorang pemain pertahanan sayap ortodoks dan membantu memecahkan halangan yang sukar juga (contohnya, keadaan beberapa saat sebelum gol Jesus ketika menentang Tottenham).

(Keadaan sebelum gol keajaiban John Stones ketika menentang Dortmund. Dia telah berada di ruangan yang luas. Stones pada bola ditandakan)

(Saka mendapat bola dan dua pemain pertahanan Spurs pergi untuk menghalangnya. Saka atas kanan dan Ben putih Di belakang ditandakan)

(Ben White memutuskan untuk bertindih dan seorang pemain pertahanan mengikuti larian umpannya. Kedua-dua pemain ditandakan lagi. Ben putih di belakangnya)

(Seorang pemain pertahanan yang mengikuti White memberikan masa dan ruang kepada Saka untuk merembat. Saka ditandakan tetapi anak panah menghala ke arah Partey yang kini bebas dan melihat ke arah gol)

(Keadaan sebelum gol Partey. Saka membuat hantaran ke White selepas mendapat halangan daripada dua pemain di bahagian sayap. Dia telah melihat itu sebagai satu pilihan yang lebih selamat.)

(Ben White berpusing ke Partey dan dia menjaringkan satu gol nyata. Anak panah menunjukkan kedudukan Partey ke arah gol)

Di bahagian pertahanan, pemain pertahanan sayap songsang memberikan perlindungan pertahanan dan membantu menentang serangan balas pantas apabila pasukan penyerang melakukan sejumlah besar pemain ke hadapan. Formasi 2-3-5 bermakna mereka mempunyai lima pemain menyerang di barisan hadapan dan lima pemain yang akan dapat berfungsi sebagai pertahanan dan membantu dengan tekanan balas.

Kerana tuntutan kedudukan ini baik secara ofensif dan defensif, jenis pemain yang bermain dalam posisi itu mungkin berbeza-beza. Kami telah melihat pertahanan tengah seperti John Stones, Ben White, Nathan Ake, Jules Kounde dan Ronald Araujo bermain sebagai pemain pertahanan sayap. Mereka bukan sahaja bermain posisi itu kerana keupayaan pertahanan mereka tetapi juga kerana kemahiran menyerang mereka terhadap bola.

Pemain seperti John Stones, Jules Kounde, Ben White dan Nathan Ake telah memainkan posisi itu dalam kerjaya mereka dan memahami keperluannya, yang membolehkan mereka menjadi satu perkakas pasang dan main yang mudah.

Olexander Zinchenko ialah bekas pemain tengah posisi tengah yang telah ditukarkan kepada pemain pertahanan sayap di Manchester City dan kini di Arsenal. Sergio Gomez yang telah ditandatangani oleh Manchester City pada musim panas adalah juga merupakan seorang pemain tengah yang berpaling ke bahagian pertahanan sayap kiri.

 

Menekan dan Menekan Balas Pantas

Apabila anda bermain satu garisan setinggi pasukan ini, satu tekanan adalah penting. Untuk memastikan pihak lawan telah terus terkurung, pasukan mesti bertindak balas sebaik sahaja mereka telah kehilangan bola untuk menghalang pihak lawan daripada mengeksploitasi ruang yang telah ditinggalkan di belakang pemain pertahanan.

Terdapat pelbagai cara untuk mengasak secara berkesan dari hadapan dengan garisan tinggi tetapi matlamat utama aksi ini adalah untuk memastikan pihak lawan tidak mempunyai masa yang selesa bermain di luar pertahanan dan memaksa pusing ganti bola dengan memintas hantaran mereka, membuat terjahan, pergi jauh dan atau menendang bola keluar dari permainan.

(Romero mendapat bola itu tetapi kerana tekanan Arsenal, dia telah dipaksa untuk pergi jauh dan Partey memperoleh penguasaan bola.)

 

Penjagaan Gol

Keperluan asas penjaga gol telah meningkat dengan beberapa sifat yang kini menjadi kunci bagi setiap penjaga gol yang ingin bermain pada tahap yang tertinggi. Sifat-sifat ini kira-kira dua dekad yang lalu akan dilihat sebagai satu bonus untuk seorang pemain dalam posisi itu dan bukan keperluan minimum untuk seorang profesional. Tetapi kini, keadaan telah berubah.

Sifat-sifat seperti kebolehan hantaran dan hantaran dari jarak dekat hingga jauh dan keupayaan untuk keluar dari garisan untuk meluncur di belakang pertahanan anda (lebih dikenali sebagai ‘sweeper keeper’) telah menjadi dua lagi keperluan utama penjaga gol pada zaman moden untuk berjaya.

Di bahagian itu, ketiga-tiga pasukan telah mempunyai nama yang berkebolehan dalam hal itu. Marc-Andre Ter Stegen, Aaron Ramsdale dan Ederson adalah tiga daripada yang terbaik di Eropah dan merupakan penjaga gol yang luar biasa dengan bola di kaki mereka serta penghalang rembatan yang hebat.

Keupayaan meluncur mereka begitu penting kerana ia membolehkan pasukan itu terus bermain di satu garisan yang tinggi, melindungi pemain yang telah terperangkap dan menghalang lawan daripada mengambil kesempatan.

Permainan pasukan ini boleh dikatakan sebagai jenama bola sepak paling menarik di planet ini pada masa ini dan sedang memenangi perlawanan untuk kesan itu. Keutamaan mereka untuk mengekalkan bola dan menguasai wilayah di bahagian serangan dan pertahanan bermakna mereka dapat meningkatkan peluang mereka untuk menang dan mengurangkan bahaya yang boleh ditimbulkan oleh pihak lawan. Mereka bukanlah tidak boleh dikalahkan dan telah terdapat perlawanan di mana pasukan lawan telah dapat membendung mereka dan mendapat keuntungan tetapi mereka memastikan insiden seperti itu adalah sedikit dan jarang dan itulah yang menjadikan mereka tiga pasukan terbaik di luar sana.

Share.
Leave A Reply