Ramalan

Manchester City 4-0 Southampton

Lebih 3.5 Gol

Manchester City Handicap Asia -2.00

 

Nota Penting

  • Manchester City sedang tidak tewas dalam semua pertandingan pada musim ini
  • Southampton telah tewas tiga perlawanan terakhir mereka secara berturut-turut dalam Liga Perdana.
  • Manchester City telah menyaksikan lebih 2.5 gol dalam lima daripada enam perlawanan terakhir mereka di dalam semua pertandingan.
  • Southampton telah tidak mencatatkan sebarang rekod bersih dalam mana-mana daripada 18 perlawanan Liga Perdana terakhir mereka di tempat lawan, kedua-      duanya adalah persembahan semasa terpanjang dan persembahan yang   paling terpanjang Saints di dalam pertandingan itu.

 

Panduan Formasi: Manchester City

Bolehkah sesiapa menghalang Manchester City pada masa ini? Ianya sedang kelihatan seperti tidak pada masa ini. Citizens terus mengganas dan telah menyusuli kemenangan 6-3 mereka ke atas Manchester United dengan membelasah Copenhagen 5-0 pada pertengahan minggu.

Anda telah meneka dengan betul bahawa Haaland telah menjaringkan gol sekali lagi, dengan sentuhan pertamanya dalam permainan itu juga dan kini telah menjadikan nisbah gol Liga Juara-Juaranya kepada 1.27 yang menakjubkan untuk setiap perlawanan. Pemain Norway itu telah dikeluarkan pada separuh masa kedua permainan tetapi City mendakwa dia tidak mengalami sebarang kecederaan dan itu sepatutnya menjadi berita yang membimbangkan kepada sebuah pasukan Southampton yang datang melawat.

 

Panduan Formasi: Southampton

Kemenangan terakhir Southampton dalam Liga Perdana ialah ketika menentang Chelsea tetapi sejak itu ianya adalah tiga kekalahan berturut-turut, termasuk satu kekalahan 2-1 kepada Everton pada perlawanan terakhir. Saints telah tidak bermain dengan teruk tetapi kekurangan klinikal pada sepertiga akhir padang telah menjadi Achilles Heel utama mereka.

Mereka akan menentang pasukan yang paling haus gol dalam Liga Perdana dan walaupun mereka akan dimaafkan kerana tewas kepada juara bertahan itu, ianya akan menjadi satu kes mengelakkan satu keputusan yang memalukan.

 

Fakta-Fakta Manchester City VS Southampton

  • Man City hanya telah kalah satu daripada 12 perlawanan terakhir Liga Perdana mereka ketika menentang Southampton (M8 S3), walaupun kedua-dua pertemuan       mereka pada musim lalu telah berkesudahan dengan keputusan seri.
  • Selepas memenangi lawatan liga pertama mereka ke Etihad pada April 2004 (3-1), Southampton telah mengutip hanya dua mata daripada 11 perlawanan di tempat       lawan berikutnya ketika menentang Man City (S2 K9).
  • Southampton hanya telah memenangi dua daripada 45 perlawanan liga di tempat lawan menentang juara bertahan dalam sejarah liga teratas mereka (S11 K32),       menewaskan Leeds 3-1 pada bulan Mac 1970, dan Chelsea dengan jaringan yang       sama pada bulan Oktober 2015.
  • Manchester City telah memenangi lapan perlawanan terakhir Liga Perdana mereka di tempat sendiri, menjaringkan sekurang-kurangnya tiga gol pada setiap       perlawanan. Pasukan terakhir yang mencatatkan satu persembahan kemenangan di       tempat sendiri dalam jangka masa yang lebih lama sambil menjaringkan 3+ gol ialah       Aston Villa (13 antara bulan Disember 1930 dan September 1931).
  • 29 gol Man City selepas lapan perlawanan adalah jaringan terbanyak pada peringkat ini dalam satu kempen Liga Perdana, setanding dengan rekod mereka sendiri dari       musim 2017-18. Secara keseluruhan, dalam Liga Perdana mereka telah       menjaringkan 6+ gol dalam 21 perlawanan berbeza – termasuk dua kali pada musim ini – dua lebih banyak berbanding pasukan lain, walaupun tidak beraksi dalam lima       musim.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Erling Haaland

Penyerang Manchester City, Erling Haaland telah menjaringkan 14 gol dalam lapan perlawanan Liga Perdana, menjaringkan satu hatrik dalam setiap tiga penampilan terakhirnya di Etihad. Ianya adalah hanya kurang satu gol daripada penjaring terbanyak liga Citizens pada musim lalu (Kevin De Bruyne, 15).

Penyerang muda itu sedang menjaringkan purata gol sekali dalam setiap 48 minit dalam Liga Perdana pada setakat ini, kadar terbaik bagi sesiapa sahaja untuk menjaringkan lebih daripada sekali dalam sejarah pertandingan itu. Sementara itu, dia juga telah menemui jaringan dengan 42% pukulannya (14 gol, 33 rembatan), kadar penukaran terbaik bagi mana-mana pemain dengan sekurang-kurangnya 20 percubaan (sejak musim 2003-04).

 

Kevin de Bruyne

Pemain Manchester City, Kevin De Bruyne telah mempunyai lapan bantuan jaringan dalam lapan perlawanan Liga Perdana pada musim ini, sama banyaknya dengan yang dia telah dapat dalam 30 penampilan pada musim lalu.

Dia telah memberikan dua bantuan jaringan dalam setiap dua perlawanan terakhir Liga Perdananya – pemain pertama yang berbuat demikian sejak David Silva pada Ogos 2019 – dan dia mungkin boleh menjadi pemain pertama yang melakukannya dalam tiga perlawanan secara berturut-turut.

 

Ramalan Manchester City vs Southampton

Kita hanya boleh melihat perlawanan ini berjalan sehala dan sudah pasti ia akan menjadi salah satu keputusan terhebat pada musim ini jika Saints boleh menuntut satu keputusan luar jangkaan yang hampir mustahil. Dengan Erling Haaland sudah pun meraikan golnya menjelang perlawanan itu, kembali ke City untuk bersiar-siar di taman di hadapan penyokong tuan rumah mereka sendiri.

Share.
Leave A Reply