Manchester United

adalah salah satu kelab terbesar dalam bola sepak dunia. Status mereka sebagai kuasa besar dunia telah diperkukuh kerana kejayaan mereka selama ini.

Walau bagaimanapun, kemenangan berturut-turut Manchester United 1999 menonjol lebih daripada pasukan hebat lain yang telah dihasilkan oleh gergasi itu selama ini.

Pasukan Man United 1999 yang telah dibimbing oleh legenda Sir Alex Ferguson adalah satu benteng sepasukan. Mereka telah terkenal dengan semangat dan kebolehan mereka untuk mengubah keputusan walaupun dalam permainan yang paling sukar.

Ciri-ciri ini telah membolehkan legenda Scotland itu membina bukan sahaja sebuah pasukan yang garang tetapi satu skuad kompetitif yang mempunyai kekuatan yang mencukupi untuk bertarung di semua pertandingan untuk trofi yang berbeza. Pasukan Manchester United 1999 telah mempunyai segala-galanya, dan masih dilihat sebagai pasukan terhebat dalam sejarah Liga Perdana.

Artikel ini bertujuan untuk menyegarkan ingatan kita tentang beberapa ahli skuad Manchester 1999; apa yang mereka telah lakukan pada tahun yang luar biasa itu dan apa yang mereka sedang lakukan sekarang.

Berikut adalah beberapa pemain hebat pasukan Manchester United yang memenangi kejuaraan berturut-turut pada tahun 1999.

 

  • Gary Neville

    Bekas bek kanan legenda itu adalah salah seorang pemain terbaik kelab itu dalam sejarah panjangnya. Bagi kebanyakan peminat bola sepak yang lebih muda, Neville hanyalah seorang pengulas Sukan tetapi dia bukan sahaja seorang bekas pemain bola sepak, dia juga seorang pengurus di Valencia dalam apa yang ternyata menjadi satu sumpahan yang malang.

Dia adalah seorang ahli kelas terkenal 92′ dan persembahannya yang konsisten telah memberikannya lebih banyak penampilan, dan dia adalah seorang tokoh penting dalam kejayaan Man Utd di dalam ketiga-tiga pertandingan utama. 

 

  •     Peter Schmiechel

    Big Dane seperti panggilan mesranya adalah dihormati dan dilihat sebagai penjaga gol terbaik dalam sejarah Liga Perdana. Pada musim terakhirnya di kelab itu, pemain antarabangsa Denmark itu telah mempamerkan prestasi seorang pakar dalam kelasnya yang tersendiri dari segi persembahan untuk memastikan pasukannya berjaya di dalam ketiga-tiga pertandingan.

Dalam perlawanan terakhirnya ketika menentang Bayern Munich di Barcelona, ​​dia telah memainkan peranan yang penting dalam menutup serangan bertubi-tubi Bayern. Beliau kini adalah seorang pakar media dengan Liga Perdana.

 

  •     Jaap Staam

    Bek tengah Belanda yang menjulang tinggi yang telah ditandatangani dengan bayaran besar sebanyak £10 juta daripada PSV Eindhoven I. 1998 adalah sangat penting dalam kegemilangan Manchester United mengenai kejayaan bersejarah tiga kali berturut-turut.

Walaupun pemain Belanda itu telah pergi lebih awal daripada yang sepatutnya, dia telah mengukir namanya dalam sejarah United sebagai seorang legenda dalam beberapa musim itu. Beliau telah meneruskan ke peringkat pengurusan selepas bersara dan telah menguruskan orang seperti Feyenoord dan Reading.

 

  •     Ryan Giggs

    Ahli sihir lagenda Welsh adalah dianggap sebagai salah seorang pemain sayap terbaik dalam sejarah Manchester United dan juga Liga Perdana. 936 penampilannya di kelab itu telah menjadikannya pemain dengan jumlah penampilan terbanyak di kelab itu. Gol luar biasa beliau ketika menentang Arsenal dalam perlawanan akhir piala FA pada tahun 1999 akan selama-lamanya terukir namanya dalam sejarah kelab itu.

Sumbangan beliau dalam memastikan kelab itu menang di dalam semua peringkat pertandingan tidak boleh dipandang remeh.

Dia juga adalah salah seorang daripada kelas 92′ yang telah terkenal yang merevolusikan Manchester United dan membawa kelab itu ke satu era yang sangat berjaya. Dia telah berpindah ke bidang pakar selepas tamat kerjayanya sementara itu dia juga adalah penolong pengurus Manchester United. Dia juga telah menjadi ketua jurulatih Wales, tetapi dakwaan rogol dan serangan telah membantutkan perkembangan itu.

 

  •       Paul Scholes

    Pemain bahagian tengah yang bermata pejam serta pintar adalah satu teka-teki pada zaman permainannya. Keupayaannya untuk mengimbas dan mengesan hantaran yang tidak nyata telah meletakkannya pada satu tahap yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana pemain lain dalam skuad itu.

Penguasaannya yang konsisten di bahagian tengah bersama Roy Keane, telah menjadikan Manchester United hampir tidak dapat dikalahkan, apabila kedua-dua pemain menggabungkan Brains dan Brawl untuk mencipta satu dinamo bahagian tengah. Bekas pemain tengah England itu kini seorang pakar dan telah mempunyai satu tugas singkat sebagai pengurus Salford City, satu tempoh yang dia lebih suka lupakan dengan tergesa-gesa.

 

  •       Roy Keane

    Bekas kapten Manchester United itu adalah seorang pemain semua aksi di tengah-tengah padang untuk United. Dia telah terkenal dengan ketabahan, pencerobohan dan keghairahan untuk memenangi perlawanan. Impak Keane di United melangkaui padang dan turut dirasai di bilik persalinan.

Walaupun dia telah terlepas perlawanan akhir Liga Juara-Juara ketika menentang Bayern Munich, persembahannya ketika menentang Juventus selama-lamanya akan diingati sebagai salah satu persembahan individu terbaik oleh seorang pemain tengah. Dia telah memasuki bahagian pengurusan selepas bersara, dan kini menjadi seorang pakar dengan produksi liga Perdana.

 

  •     David Beckham

    Pemain sayap terkemuka itu dilihat sebagai salah seorang tokoh paling ikonik dalam bola sepak dunia atas sebab-sebab yang melangkaui padang. Penglibatannya dalam sektor lain telah membuka bola sepak dan mengukir satu laluan untuk pemain bola sepak moden di luar permainan bola.

Beckham, yang merupakan seorang ahli kelas terkenal 92′, adalah seorang yang gila bola sepak. Terkenal dengan kepakarannya dalam situasi bola mati, pemain Inggeris itu telah memaksimumkan kemahirannya dan membantu pasukannya dengan dua hantaran silang berbahaya yang menyebabkan Bayern tumbang. Selepas bersara daripada bermain bola sepak, Beckham telah berpindah ke bahagian pentadbiran bola sepak dan kini merupakan pemilik bersama Inter Miami, sebuah pasuksn MLS.

 

  •     Ole Gunnar Solksjaer

    Pemusnah yang berwajah keanak-anakan itu adalah seorang pemburu gol di United. Golnya telah membawa United menyamakan kedudukan lewat di Camp Nou, dan jaringannya membantu United memenangi tiga kejuaraan berturut-turut. Dia telah meneruskan ke peringkat pengurusan selepas kerjayanya dan juga telah menguruskan Manchester United dalam apa yang merupakan satu pencapaian besar bagi warga Norway itu. Dia kini sedang tidak mempunyai pekerjaan selepas dipecat pada tahun 2021.

  •     Andy Cole

    Bekas penyerang United itu adalah sebuah mesin gol di sepanjang zamannya di Old Trafford. Dia telah membentuk perkongsian yang sangat menggerunkan dengan Dwight Yorke yang terbukti sangat produktif dan berkesan. Dia kini adalah seorang pakar.

Terdapat pemain-pemain bintang lain yang sangat penting untuk pasukan itu. Ada yang termasuk Nick Butt, Dennis Irwin, Dwight Yorke dan ramai lagi. Pemain-pemain ini semuanya adalah penting kerana mustahil untuk memenangi tiga kejuaraan secara berturut-turut tanpa sebuah skuad penuh.

Share.
Leave A Reply