Kempen Liga Perdana telah bermula sepenuhnya ketika rehat antarabangsa pertama musim 2022/23 bermula. Juara Manchester City berada pada standard kebal mereka yang biasa manakala beberapa pendahulu awal telah juga muncul.

Sebaliknya, beberapa senjata besar sedang berprestasi rendah. Kemudian ada pengurus pasukan tercorot Brendan Rodgers Leicester City yang tidak pernah menang, setelah melepaskan paling banyak gol (22) sambil menjaringkan sebanyak (10) berbanding Leeds yang berada di tangga ke-11. 

Walaupun mereka adalah diantara ramalan awal musim kami untuk mempertaruhkan satu pertarungan penyingkiran, statistik yang memberatkan ini menunjukkan ketidakseimbangan kualiti dalam pertahanan Leicester City dan Brendan Rodgers. 

Foxes telah memulakan kempen mereka dengan keputusan seri 2-2 ketika menentang Brentford, satu-satunya mata mereka pada musim ini. Selepas bermain bola sepak gemilang selama sejam dan membina apa yang kelihatan seperti kusyen dua gol yang selesa, Leicester dan Brendan Rodgers telah mengalami kejatuhan teruk yang menyaksikan mereka dibolosi dua kali pada 30 minit terakhir permainan.

Mereka masih belum memperoleh satu mata dalam enam perlawanan yang berikutnya dan telah membuang kelebihan terlebih dahulu mendahului dalam tiga perlawanan sudah pada musim ini. Anak buah Brendan Rodgers juga telah tewas kepada Chelsea walaupun mempunyai kelebihan seorang pemain untuk kebanyakan masa permainan.

Walaupun mereka masih boleh bergantung kepada kuasa rembatan daripada tiga gol James Maddison dan satu bantuan jaringan ketika Jamie Vardy menanti gol pertamanya, Foxes setakat ini telah menjaringkan gol yang mencukupi. Ianya adalah menghalang gol yang telah menjadi kehancuran mereka kerana mereka telah gagal menjaringkan gol dalam sesuatu perlawanan hanya sekali pada musim ini.

Danny Ward telah tidak dapat menunjukkan bahawa dia adalah satu pilihan yang mampu untuk peranan menghentikan rembatan kerana dia tidak mempunyai naluri sebagai penjaga gol kelas atasan Liga Perdana. Justeru, 22 gol yang telah dibolosi adalah yang paling banyak dalam sejarah kelab itu selepas tujuh perlawanan liga.

Pada masa itu, juru taktik Ireland Utara mereka telah mencuba formasi dan kombinasi pertahanan yang berbeza tanpa kejayaan kerana Leicester telah menjadi pasukan paling teruk dalam mempertahankan taktik sepakan percuma sejak musim lalu.

 

Mengapakah Leicester City sedang merosot?

 Juara Liga Perdana musim 2015-16 itu adalah terkenal dengan prestasi yang melampaui kemampuan mereka dengan kelab-kelab terbaik dalam bola sepak Inggeris dan Eropah. Selepas bertahun-tahun mencapai kejayaan yang tinggi dengan pasukan yang terlebih berbakat yang dihimpunkan oleh Rodgers, mereka telah gagal untuk meneruskan prestasi selepas hampir tamat berturut-turut di luar empat tempat teratas.

Pasukan stadium King Power itu telah tidak mendapat tempat di Eropah pada musim lalu dan ditinggalkan dengan sekumpulan pemain yang lapuk pada jendela perpindahan musim panas. Mempamerkan satu perbelanjaan sebanyak hanya £15 juta pada musim panas ini untuk pemain pertahanan Wout Faes, dan kerugian tahunan sebanyak £120 juta yang akan diumumkan, menyebabkan kelab itu sedang berada dalam situasi yang sukar. 

Dengan kekurangan pembelian pada musim panas untuk mengukuhkan kawasan keutamaan, kecederaan kepada pemain utama, dan kehilangan penjaga gol yang telah lama berkhidmat, Kasper Schmeichel dan pemain pertahanan bintang Wesley Fofana, Leicester telah menyertai kempen dengan banyak tanda tanya di dalam dan luar padang.

Hari-hari satu kelas induk Brendan Rodgers kini telah lama berlalu kerana mereka berjuang untuk mencari rentak. Mereka sememangnya boleh diheret ke dalam pertarungan penyingkiran yang tidak pernah mereka hadapi sejak mereka kembali ke divisyen pada tujuh tahun lalu.

Pertandingan mesti diteruskan dan East Midlanders sedang terdesak untuk idea-idea segar di atas padang. Tulisan itu memang sedang berada di dinding untuk kesatuan Brendan Rodgers-Leicester City supaya berpisah.

 

Masa untuk Brendan pergi

Bekas pengurus Liverpool itu sedang berada di bawah tekanan yang berat selepas enam kekalahan secara berturut-turut, dengan kekalahan 6-2 ketika menentang Tottenham yang menyebabkan Foxes terperangkap di kaki carta Liga Perdana selepas permulaan terburuk mereka untuk satu musim sejak tahun 1983.

Kekalahan itu telah berlaku selepas menyamakan kedudukan sebanyak dua kali semasa menyerah kalah lima gol ketika menentang Brighton pada kali terakhir.

Rodgers telah berkata selepas kekalahan di Spurs: “Saya tahu bagaimana bola sepak berfungsi dan saya faham sepenuhnya kekecewaan penyokong. Saya tidak boleh berselindung daripada perkara itu kerana ia adalah tanggungjawab saya.”

“Kekalahan dalam enam perlawanan terakhir bukanlah satu bacaan yang hebat tetapi apa pun yang berlaku kepada saya di sini di Leicester, saya akan sentiasa menghormati kelab ini.”

Perubahan semakin hampir dan rehat antarabangsa sudah pasti memberikan hierarki Foxes masa yang cukup untuk memikirkan satu keputusan mengenai masa depan Rodgers, serta kemungkinan seorang pengganti sekiranya dia dipecat.

 

Pilihan untuk menggantikan Rodgers

Laporan mendakwa bahawa pengurus Brentford, Thomas Frank adalah pilihan nombor satu Leicester untuk menggantikan pengurus yang berusia 49 tahun itu sementara mereka juga sedang mempertimbangkan bekas pemain Burnley, Sean Dyche.

Kedua-dua pengurus mempunyai bakat dan kepintaran untuk membuat Leicester beraksi semula dan mengikut satu bajet, tidak kurang daripada itu.

Walau bagaimanapun, menyingkirkan Rodgers bukanlah satu langkah mudah kerana dia mempunyai baki hampir tiga tahun lagi untuk kontrak £200,000 seminggu. Ia akan menelan belanja lebih daripada £10 juta untuk memecatnya dan Leicester mesti mematuhi peraturan Financial Fair Play.

Rodgers, sudah tentu, tidak bersalah atas kegagalan yang rumit ini kerana kejurulatihannya yang besar patut disokong dengan pengambilan pemain yang berkualiti. Namun, pengurus sentiasa mengambil kejatuhan dalam kes ini dan satu cara perpisahan nampaknya tidak dapat dielakkan. 

Yang penting, para pesaing telah memulakan musim mereka dan berfungsi tetapi Leicester berisiko ketinggalan dalam pertarungan penyingkiran. Adalah penting bahawa prestasi dipertingkatkan dan keyakinan dinaikkan di kalangan kumpulan pemain itu.

Share.
Leave A Reply