Ramalan

Liverpool 2-0 Brighton

Lebih 1.5 Gol

Liverpool Handicap Asia +1.00

 

Nota Penting

  • Ketiga-tiga gol Liga Perdana Roberto Firmino untuk Liverpool pada musim ini telah hadir dalam perlawanan di tempat sendiri, manakala kesemua lima jaringannya pada musim lalu hadir di tempat lawan. Dia telah terlibat secara langsung dalam tujuh gol dalam tiga penampilan liga terakhirnya di Anfield (3 gol, 4 bantuan jaringan).
  • Alexis Mac Allister dari Brighton telah menjaringkan empat gol dalam empat perlawanan terakhir Liga Perdana, sama seperti yang dia lakukan dalam 34 perlawanan sebelumnya dalam pertandingan itu.
  • Pascal Groß telah menjaringkan 20 gol dan 29 bantuan jaringan dalam kerjaya Liga Perdananya pada setakat ini – dia boleh menjadi pemain Brighton pertama yang mencapai 50 penglibatan gol dalam pertandingan itu, dan pemain Jerman keempat yang dapat melakukannya selepas Mesut Ozil (87), Leroy Sané (53) dan Ilkay Gündogan (51).
  • Liverpool sedang tidak tewas dalam 26 perlawanan terakhir Liga Perdana di Anfield (M20 S6), mengekalkan 15 rekod bersih dalam perjalanan ini. Dalam 11 perlawanan di mana mereka telah dibolosi, mereka telah melepaskan gol pertama sebanyak lapan kali, termasuk setiap satu daripada enam perlawanan terakhir.

 

Panduan Formasi: Liverpool

Liverpool telah menikmati satu rehat yang lebih lama daripada kebanyakan pasukan-pasukan yang lain memandangkan perlawanan Liga Perdana (PL) mereka sebelum rehat antarabangsa telah ditangguhkan, dengan peminat mereka berharap masa tambahan akan membantu menghilangkan kelembapan prestasi mereka pada awal musim. Anak-anak buah Jürgen Klopp sudah mempunyai gunung yang perlu didaki jika mereka ingin menghidupkan semula satu cabaran kejuaraan, dan kegagalan untuk menang di sini boleh menjadi satu titik awal dalam keranda itu, sambil turut mengakibatkan permulaan liga tujuh perlawanan terburuk mereka dalam satu dekad!

Reds sentiasa boleh mengharapkan penyokong setia Anfield mereka yang dikasihi untuk berkhidmat sebagai pemain ke-12 mereka dalam masa sukar walaupun, setelah tidak tewas dalam 26 perlawanan terakhir PL di tempat sendiri (M20, S6) sambil mengekalkan 15 rekod bersih di sepanjang jalan. Walau bagaimanapun, mereka hanya berjaya melakukan satu jaringan awal perlawanan dalam lima perlawanan terakhir mereka (M3, S2) dengan telah dibolosi dengan terlebih dahulu dalam setiap empat perlawanan yang lain, sesuatu yang Liverpool tidak semestinya mahu lakukan ketika menentang sebuah pasukan Brighton yang kuat.

 

Panduan Borang: Brighton

Jika Liverpool melihat empat mata dan empat tempat di atas mereka dalam jadual PL, mereka akan melihat lawannya iaitu Brighton, yang menentang Liverpool dalam satu perlawanan liga utama manakala lebih tinggi daripada mereka dalam kedudukan hanya untuk kali kedua dalam sejarah mereka!

Seagulls telah berpusu-pusu ke Anfield dengan beberapa kejayaan baru-baru ini juga, tanpa kalah dalam dua lawatan terakhir mereka (M1, S1), walaupun kedua-dua keputusan itu berada di bawah bimbingan Graham Potter yang kini telah pergi.

 

Fakta Permainan Liverpool VS Brighton

  • Liverpool hanya telah tewas sekali daripada 10 pertemuan Liga Perdana menentang Brighton, satu kekalahan 1-0 di tempat sendiri pada Februari 2021.
  • Setelah mengelakkan kekalahan hanya dalam dua daripada 11 perlawanan liga di tempat lawan pertama mereka menentang Liverpool (M1 S1 K9 ), Brighton sedang tidak tewas dalam dua lawatan terakhir mereka ke Anfield (M1 S1).
  • Ini adalah kali kedua Brighton (ke-4) menentang Liverpool (ke-8) di dalam satu perlawanan liga utama manakala di atas mereka dalam jadual, selepas satu keputusan seri 3-3 di Goldstone Ground pada Oktober 1981 (Brighton ke-7, Liverpool ke-8).
  • Mohamed Salah dari Liverpool telah terlibat secara langsung di dalam 11 gol dalam 10 perlawanan Liga Perdananya ketika menentang Brighton, menjaringkan enam       dan membantu lima. Walau bagaimanapun, hanya dua kali dia telah gagal       mencatatkan penglibatan gol ketika menentang Seagulls telah datang dalam       perlawanan di Anfield (November 2019, Februari 2021).

 

Pemain-pemain Utama yang perlu diperhatikan

Mohammed Salah

Pemain hebat Mesir itu akan teruja dengan rehat antarabangsanya yang berjaya di mana dia telah mendapat satu hatrik ketika menentang Republik Niger, dan dia akan berusaha untuk meneruskan pesta gol ini dalam perlawanan ini.

 

Pascal Groß

Pemain Jerman itu sedang menghampiri sumbangan lima puluh gol dan sentiasa menjadi seorang pemain genggaman untuk pasukannya dalam perlawanan yang besar.

 

Ramalan Liverpool lwn Brighton

Persoalan besar kekal bagaimana keadaan Brighton selepas pemergian Potter, dengan bekas pengurus Sassuolo dan Shakhtar Donetsk iaitu Roberto De Zerbi mengambil alih tugas pertamanya di England. Nasib baik De Zerbi mengambil alih skuad yang hanya tewas dua kali dalam 15 perlawanan PL terakhir mereka (M9, S4), dan menumbangkan Liverpool di Anfield dalam perlawanan PL pertamanya akan menjadi cara terbaik untuk memperkenalkan dirinya kepada penyokong Brighton.

Share.
Leave A Reply