Ramalan

Manchester City 3-1 Borussia Dortmund

Lebih 2.5 Gol

Manchester City Handicap Asia -1.00

 

Nota Penting

  • Manchester City sedang tidak pernah kalah dalam semua pertandingan pada musim ini
  • Dortmund telah tewas sebanyak dua kali dalam kempen semasa
  • Manchester City telah menyaksikan lebih 2.5 gol dalam lima daripada enam perlawanan terakhir mereka di semua pertandingan.
  • Borussia Dortmund telah mengekalkan rekod bersih dalam tiga daripada empat perlawanan terakhir mereka.

 

Panduan Formasi: Manchester City

Kebolehan menjaringkan gol Erling Braut Haaland telah dipersoalkan menjelang satu perpindahan ke Liga Perdana tetapi sebarang kebimbangan itu kini telah dibatalkan – dan kegemarannya untuk heroik Liga Juara-Juara adalah sudah mantap pada ketika ini.

Pemain yang berusia 22 tahun itu telah menjaringkan sepasang gol dalam kemenangan 4-0 ke atas Sevilla untuk menjadikan jumlah golnya di Eropah kepada 25 gol dalam 20 perlawanan Liga Juara-Juara sebelum Phil Foden dan Ruben Dias telah menyelesaikan semuanya untuk mencipta satu kemenangan yang selesa.

Pasukan Guardiola – seperti semua pasukan Liga Perdana yang telah terlibat dalam pertandingan di Eropah – telah menikmati kemewahan yang jarang berlaku selama seminggu, selepas kemangkatan Ratu Elizabeth II, dan mereka akan datang ke perlawanan ini dengan banyak tenaga serangan.

Panduan Formasi: Borussia Dortmund

Borussia Dortmund memang telah meraih satu kemenangan 3-0 yang meyakinkan ke atas FC Copenhagen dalam perlawanan pembukaan Liga Juara-Juara mereka tetapi satu kekalahan 3-0 kepada RB Leipzig pada hujung minggu mungkin merupakan cara terburuk untuk memanaskan badan bagi satu perlawanan yang menakutkan itu.

Terdapat satu kelainan tambahan pada permainan ini dalam fakta bahawa Jerman akan menghadapi bekas mesin gol mereka iaitu Erling Haaland dan akan ada banyak untuk dibuktikan di kedua-dua belah pihak.

Walau apapun, Dortmund telah mempunyai kualiti serangan untuk menghukum City tetapi kehilangan penjaga gol pilihan utama mereka serta dua nama penting yang lain akan memberi kesan yang besar kepada peluang mereka.

 

Fakta-Fakta Manchester City vs Borussia Dortmund

  • Perlawanan ini akan menjadi satu batu loncatan yang penting buat Pep Guardiola kerana ia menandakan perlawanan ke-150nya sebagai pengurus Manchester City.
  • Kedua-dua pasukan telah bertemu dalam perlawanan suku akhir pada musim lalu dan Manchester City telah meraih satu kemenangan 2-1 pada kedua-dua pertemuan.
  • Sebelas daripada 12 perlawanan terakhir Liga Juara-Juara yang pernah dimainkan Borussia Dortmund telah berakhir dengan lebih 2.5 gol.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Semua mata akan tertumpu kepada Haaland pada hari Rabu apabila bintang terkenal Norway itu menentang kelab lamanya Dortmund buat kali yang pertama.

Pemain yang berusia 22 tahun itu telah menjaringkan sembilan gol yang luar biasa dalam empat penampilan terakhirnya untuk City dan dia telah membuka jaringan dalam setiap tiga perlawanan terakhirnya untuk juara bertahan Liga Perdana itu.

 

Ramalan Manchester City VS Borussia Dortmund

Manchester City telah memulakan kempen Liga Perdana dengan kukuh dan merupakan salah satu pasukan pilihan untuk turut mara ke Liga Juara-Juara pada musim ini. Haaland telah hampir tidak dapat dihalang setakat ini dan mahu menunjukkan nilainya terhadap bekas majikannya.

Borussia Dortmund boleh membuktikan sukar untuk ditewaskan pada hari mereka tetapi telah terbukti tidak konsisten dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Di atas kertas, Manchester City adalah pasukan yang lebih baik dan sepatutnya boleh menuntut ketiga-tiga mata di laman sendiri.

Share.
Leave A Reply