Bermain di Liga Premier adalah impian kebanyakan pemain. Kekuatan kewangan dan tawaran penajaan besar yang diterima kelab membolehkan mereka melenturkan buluh tersebut dengan maksimanya dalam pasaran perpindahan. Walau bagaimanapun, dengan perbelanjaan gila yang berleluasa kini, beberapa pemain menonjol harga yang eksesif berbanding nilai sebenar mereka.

Lebih tinggi penilaian pemain, lebih besar tanggungjawab yang diletakkan pada pemain itu. Pemain yang ditandatangani dengan jumlah yang besar dipanggil tandatangan ‘marquee’ dan dijangka menjadi ketua pasukan. Walau bagaimanapun, menandatangani pemain dengan kontrak besar tidak selalunya berhasil, faktor utama ialah harapan berat diletakkan atas bahu pemain tersebut.

Tiada perasaan yang lebih hebat dalam sebuah kelab daripada melihat pemain yang dibeli tanpa harapan yang tinggi tetiba menjadi watak penting kebangkitan sebuah kelab. Pemain-pemain seperti Jamie Vardy dan Max Kilman adalah contoh utama pemain yang bangkit daripada pasang surut ‘Championship’ ke puncak Liga Premier.

Pemain seperti Eric Cantona merupakan perjudian pembelian tetapi ternyata menjadi azimat di atas padang. Terdapat beberapa contoh pemain yang lain yang ditawarkan dengan harga potongan untuk kelab mereka, tetapi kami akan hadkan senarai ini kepada sepuluh sahaja.

Walaupun takrifan tawaran hebat adalah relatif dan merupakan fungsi kelab dan pemain yang terlibat, terdapat penyamakan, dan itu adalah kuota prestasi pemain. Oleh itu, senarai ini akan adalah kompilasi pemain yang ditandatangani untuk angka yang agak rendah tetapi secara konsisten menyampaikan prestasi optimum.

 

Paolo di Canio (Sheffield Wednesday & West Ham)

Legenda Itali sememangnya tidak memerlukan pengenalan. Persinggahan pertamanya dalam bola sepak Inggeris adalah di Sheffield Wednesday di mana dia tidak sangat terkenal selain insiden fizikal dengan pengadil Paul Alcock.

Dia telah dijual kepada West Ham dengan bayaran dalam lingkungan 1.6 juta pound pada tahun 1999. Pemain Itali itu dengan pantas menyesuaikan diri dan memenangi hati majikan dan peminat baharunya dengan membekalkan jaringan dan bantuan.

Di Canio menjaringkan gol 51 kali dalam 141 perlawanan dalam semua pertandingan untuk West Ham. Dia akan sentiasa diingati kerana ‘volley’ hebatnya menentang Wimbledon. Bagaimana dia merembat bola itu masih menjadi misteri hingga kini. Namun begitu, dia adalah antara pemain terhebat yang pernah menyarung jersi West Ham.

 

Andy Robertson (Hull City & Liverpool) 

Pemain antarabangsa Scotland itu terkenal dengan tenaga, ketabahan dan kebolehannya melakukan hantaran lintang yang tepat ke dalam kotak. Liverpool menandatanganinya dalam perjanjian 8 juta pound dari Hull City pada 2017 dan ramai pakar dan peminat mengharapkan sedikit daripadanya. Walau bagaimanapun, pemain Scotland itu telah menunjukkan prestasi konsisten dan kini dan telah menjadi pemain penting dalam skuad Liverpool. Dia telah memenangi beberapa piala domestik, Liga Juara-Juara UEFA dan Liga Premier.

Robertson dan Trent-Arnold telah bergabung dengan baik dan telah mempertajamkan lagi bahagian serangan Liverpool. Sukar untuk mempercayai bahawa pasangan ini telah ditandatangani untuk gabungan 8 juta paun.

 

Lucas Radebe (Leeds United)

Apabila Lucas Radebe tiba di England, dia mempunyai sedikit atau tiada reputasi untuk menghairahkan peminat. Dia telah ditandatangani dari kelab gergasi Afrika Selatan, Kaizer Chiefs pada tahun 1994.

Leeds pada mulanya tidak meminta pemain pertahanan itu, dan dia hanya ditambah dalam perjanjian 250,000 paun untuk membawa rakan senegara Afrika Selatannya Phil Masinga ke Leeds. Kemasukan itu bertujuan untuk membolehkan Masinga menyesuaikan diri dengan lebih cepat.

Walaupun sebelas tahun di kelab itu dipenuhi dengan insiden kecederaan, dia membuktikan dirinya sebagai legenda kelab dengan aksi bertenaga dan pantas.

 

Riyad Mahrez (Leicester City)

Superstar Algeria itu kini meraih kehebatannya dengan Pep Guardiola di Manchester City, tetapi dia mempunyai kisah yang sangat istimewa. Pemain Algeria itu ditandatangani oleh Leicester dari kelab divisyen 2 Le Havre dengan bayaran kurang 500,000 pound.

Pemain Algeria itu terbukti murah dan, di samping Jamie Vardy, membawa pasukannya merangkul kejuaraan Liga Premier pertama mereka.

 

 Robin Van Persie (Arsenal)

‘Flying Dutchman’ itu telah ditandatangani dalam perjanjian £2.75m daripada Feyenoord pada tahun 2004, dan dia dijangka mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri di Liga Premier. Sebaliknya, dia membuktikan dia pemain yang lebih berbisa daripada apa yang dijangkakan sebelum kedatangannya dan pantas menempatkan namanya di Emirates.

Dia meninggalkan kelab itu untuk menyertai Manchester United selepas menjaringkan 132 gol dalam 278 perlawanan.

 

Kolo Toure (Arsenal)

Pemain Ivory Coast itu menikmati kerjaya yang hebat dalam Liga Premier, dan dia bermain untuk beberapa kelab terkemuka seperti Liverpool, Arsenal dan Manchester City. Bagaimanapun, kejayaannya adalah hasil daripada perjudian yang dibuat oleh Arsene Wenger, yang membayar 150,000 pound kepada ASEC Mimosas untuk perkhidmatannya. Ia terbukti sebagai urus niaga yang bijak berdasarkan kejayaan yang dicapai.

 

 Seamus Coleman (Everton)

Ini adalah pilihan mengejut, memandangkan pemain Ireland itu tidak dapat menempah trofi kepada kelab. Bagaimanapun, pemain Ireland itu amat cekal untuk Toffees sejak dia ditandatangani pada 2009 dengan harga 60,000 pound dari Sligo Rovers. Dia telah membuat lebih 340 penampilan untuk Everton dan menjaringkan 26 gol pada masa itu.

 

Peter Schmeichel (Manchester United)

Ketibaan pemain Denmark itu ke kelab itu pada mulanya tidak mengujakan peminat mahupun rakan sepasukannya, tetapi dia segera menghapuskan semua keraguan mereka dengan mempamerkan persembahan cemerlang minggu demi minggu di Old Trafford.

Penjaga gol legenda itu ditandatangani dengan harga 500,000 pound dari Brondby. ‘Shot stopper’ hebat itu digeruni itu masuk tanpa sebarang tepukan tetapi pergi bak raja.

 

Eric Cantona (Manchester United)

Senarai ini pastinya kosong dan tidak lengkap tanpa Eric Cantona pemain azimat dari Perancis. Pemain Perancis yang kontroversi itu mengalami masa yang pahit di Leeds, dan pihak sekeliling bersetuju bahawa perpindahan keluar dari kelab itu adalah yang keputusan terbaik, tetapi Leeds tidak sedar ia merupakan kesilapan besar telah mereka lakukan.

Penyerang ‘magical’ itu berpindah ke pesaing Leeds, Manchester United dalam perjanjian 1.2 juta pound yang menjadi batu loncatan kepada penguasaan Manchester United pada akhir 90-an.

 

Jamie Vardy (Leicester City)

Ini mungkin pilihan paling mudah untuk dibuat untuk tempat teratas. Pemain Inggeris itu telah bangkit dari gelandangan bola sepak Inggeris ke puncaknya. Penyerang itu telah ditandatangani oleh Leicester dengan harga 1 juta pound dari Fleetwood dan tindakan sulung itu telah mengubah kelab itu selamanya.

Dia merekodkan 144 gol untuk kelab itu, di mana 115 daripadanya di liga Premier. Kisah beliau adalah bukti bahawa tiada had untuk apa yang anda boleh capai walaupun anda berada di titik terendah dalam hidup anda.

Share.
Leave A Reply