Satu musim yang baharu Liga Perdana telah bermula pada malam Jumaat lalu dan ia telah pun memberikan kepada kita gambaran yang menarik tentang apa yang boleh kita jangkakan pada musim ini. Sesetengah pasukan telah menunjukkan potensi untuk melakukan perkara yang hebat, yang lain, tidak begitu banyak. Debut pemain yang menarik dan permulaan rejim pengurusan yang baharu di dalam beberapa pasukan.

Dalam bahagian pertama kami dalam 10 ramalan teratas, berikut adalah beberapa perkara perbualan awal yang telah dihasilkan daripada hujung minggu pembukaan.

 

Leicester City berisiko tersingkir

Foxes telah memulakan kempen mereka dengan keputusan seri 2-2 ketika menentang Brentford. Selepas sejam bermain bola sepak yang cemerlang dalam satu formasi berbentuk berlian baharu yang telah melibatkan lima pemain bek dan seorang pemain penting di bahagian tengah, Leicester telah mengalami satu kejatuhan teruk yang menyaksikan mereka bolos dua kali dalam 30 minit terakhir permainan itu. Ivan Toney dan Josh Da Silva telah menjaringkan gol yang memastikan mata untuk pasukan pelawat selepas gol daripada Timothy Castagne dan jaringan hebat daripada Kiernan Dewsbury-Hall telah membuatkan Leicester kelihatan seperti mempunyai satu kemenangan yang selesa dengan mendahului dua gol.

Dengan kekurangan pengambilan pemain pada musim panas untuk menyokong bahagian utama, kecederaan pada awal musim kepada pemain-pemain utama seperti Harvey Barnes dan Ricardo Pereira dan kemungkinan kehilangan pemain pertahanan bintang Wesley Fofana, ianya adalah tidak kelihatan baik untuk Leicester memasuki kempen baharu dan mereka boleh diseretkan ke dalam pertarungan penyingkiran yang tidak pernah mereka sertai sejak mereka mendapat kenaikan taraf ke bahagian itu.

Beberapa persembahan yang telah ditunjukkan oleh pasukan di sekeliling mereka seperti Newcastle dan Brighton serta pasukan yang baru sahaja dinaikkan taraf seperti Fulham dan Bournemouth boleh menjadi satu petunjuk kepada fakta itu. Ia akan menjadi satu musim yang panjang untuk peminat Foxes.

 

Newcastle akan memastikan satu tempat Eropah

Satu kemenangan selesa 2-0 ke atas Nottingham Forest yang baru sahaja dinaikkan taraf menyaksikan Newcastle berada di tempat keempat selepas satu pusingan perlawanan. Permulaan yang ideal untuk musim ini. Fabian Schar dan Callum Wilson adalah penjaring gol pada petang Sabtu lalu dan persembahan itu telah menyaksikan mereka memulakan kempen ini dengan cara yang sama mereka menamatkan kempen terakhir. Itu adalah kemenangan Liga ketiga merekasecara berturut-turut dan kemenangan ketujuh mereka dalam sembilan perlawanan sejak musim lalu. Mereka telah menunjukkan bentuk dan kualiti pasukan yang cukup bagus untuk bersaing di saingan Eropah.

Mereka telah mempunyai penarafan keenam tertinggi untuk penguasaan bola pada hujung minggu dengan 62% serta melakukan rembatan terbanyak (23) dan rembatan ke sasaran (9) dalam bahagian. Mereka telah menyekat sebuah pasukan Forest yang dengan cepat telah kehilangan organisasi mereka dan telah kehabisan idea.

Musim ini adalah panjang dan sukar tetapi Magpies akan menyokong diri mereka untuk meneruskan perjalanan ke Liga Europa dan memulakan kepulangan mereka sebagai salah satu pasukan yang hebat di benua itu. Selagi mana pemain utama seperti Callum Wilson dan Bruno Guimaraes kekal sihat dan pasukan mengekalkan kebersamaannya, kemungkinan untuk pasukan ini di bawah Eddie Howe adalah sangat besar.

 

Manchester United akan terlepas dari tempat empat teratas

United yang telah mencekik ke tempat ketujuh pada tahun lepas kerana satu keputusan West Ham yang memihak kepada mereka. Nasib mereka telah bukan di tangan mereka tetapi mereka telah berjaya memastikan laluan ke Liga Europa UEFA.

Sasaran ideal untuk musim ini adalah untuk menjadi empat pencabar teratas sekali lagi tetapi semua harapan itu seolah-olah mati semasa ketibaan selepas mengalami satu kekalahan yang memalukan kepada Brighton and Hove Albion. Seagulls telah menghukum kesilapan United dalam penguasaan bola dan telah menjaringkan dua gol yang bagus tetapi mudah dalam peralihan yang telah dijaringkan oleh Pascal Groß.

Mereka telah jarang kelihatan berada dalam bahaya untuk tewas dan telah memagari tolakan lewat United untuk gol penyamaan selepas membalas satu gol menerusi gol sendiri Alexis Mac Allister pada minit ke-68.

United telah mempamerkan permainan bola sepak yang baik dan telah mencipta dua peluang besar untuk Marcus Rashford yang tidak dapat disudahi tetapi secara umumnya, masalah yang mereka telah hadapi pada musim lalu telah menunjukkan diri mereka sendiri pada permulaan yang satu lagi ini.

Jendela perpindahan berakhir dalam beberapa minggu lagi dan United masih mempunyai satu peluang untuk menandatangani pemain tengah yang mereka inginkan seperti Frenkie De Jong atau melihat kepada sasaran yang lain, seperti Adrien Rabiot, nama utama dalam tajuk utama berita. United berterusan dengan De Gea dan meminjamkan Dean Henderson bermakna situasi penjaga gol mereka bukanlah satu perkara yang mudah untuk diperbaiki dan mereka perlu hadapi dengan akibat daripada keputusan itu untuk sepanjang musim ini.

Mereka adalah satu-satunya pasukan dalam kalangan enam terbaik pada musim lalu yang telah memulakan musim ini dengan satu kekalahan. Dengan pasukan-pasukan tersebut memperkukuhkan lagi skuad mereka yang sudah sedia kuat, nampaknya yang terbaik yang boleh dilakukan oleh United ialah tempat keenam dalam kempen ini, melainkan perubahan drastik dilakukan pada bulan depan.

 

Arsenal akan kembali ke Liga Juara-Juara

Di sebalik syiling itu ialah Arsenal. Tidak seperti Manchester United, skuad kendalian Mikel Arteta telah memulakan musim ini dengan satu kemenangan yang hebat ke atas Crystal Palace di Selhurst Park. Gol sendiri Gabriel Martinelli dan Marc Guehi bermakna yang Arsenal telah memulakan musim ini dengan satu kemenangan yang baik menentang satu pasukan yang telah menewaskan mereka pada musim lalu dan satu rekod bersih di tempat lawan yang sememangnya layak untuk diterima.

Malam Jumaat telah menyaksikan Olexander Zinchenko, Gabriel Jesus dan William Saliba membuat penampilan sulung Gunners bersama Jesus, dengan pemain Perancis itu telah menjadi pemain yang menyerlah, manakala Zinchenko telah mempunyai satu permainan yang mantap.

Jesus telah menyediakan beberapa tipu daya yang sangat diperlukan, kadar kerja dan pergerakan yang konsisten di bahagian tengah ke hadapan dan melintasi barisan hadapan. Dia tidak menjaringkan gol pada penampilan sulungnya tetapi persembahannya telah menunjukkan bahawa terdapat gol dalam masa terdekat untuk bekas pemain Manchester City itu.

William Saliba telah mempunyai satu persembahan yang mantap dalam pertahanan. Dia telah mengatasi dengan baik terhadap fizikal serangan Crystal Palace dan telah membuat terjahan dan pemintasan yang penting. Jika dia meneruskan dengan cara yang sama untuk pasukannya maka dia akan membuktikan pengurusnya, yang telah membuat keputusan untuk meminjamkannya selama tiga musim terakhir sebelum ini, adalah betul.

Telah terdapat beberapa detik pertahanan yang goyah dan ada kalanya hilang kawalan perlawanan tetapi ianya adalah satu persembahan yang amat memberangsangkan yang boleh difahami oleh peminat. Dengan Fabio Vieira yang masih belum membuat penampilan sulung, ianya boleh dikatakan bahawa ini bukanlah prestasi terakhir mereka.

Selepas hampir terlepas pada musim lalu, Arsenal mempunyai skuad yang lebih kuat dan lebih dalam daripada kali terakhir dan akan melakukan dorongan yang lebih baik untuk tempat keempat. Siapa tahu? Mungkin mereka boleh mendapat tempat ketiga!

 

Haaland akan menjaringkan 30 gol Liga

Begitu banyak untuk “cukai Bundesliga”. Erling Haaland telah memulakan kerjayanya di Manchester City dengan menentang West Ham dengan dua gol pada penampilan sulungnya. Dia telah menjaringkan dua gol yang memastikan kemenangan untuk juara bertahan itu di Stadium London dan prestasi keseluruhannya dalam perlawanan itu menunjukkan mengapa ini bukanlah satu cadangan yang aneh.

 Selama 90 minit, dia telah menjadi seorang pelari tanpa jemu di belakang pertahanan Hammers dan dua kali dia telah bermain melalui gol, dia telah tidak dapat ditangkap. Kepantasannya yang menyerlah telah membantunya mendapatkan bola mendahului penjaga gol West Ham yang telah tersandung pemain Norway itu dan telah menerima satu sepakan penalti yang akhirnya telah disempurnakan oleh Haaland untuk gol pertamanya.

Pada separuh masa kedua, dia telah bermain melalui sekali lagi dan telah mendapati dirinya satu lawan satu dengan penjaga gol dan penyudahnya adalah penentu.

Sudahpun terjadi, anda boleh melihat penekanan City untuk mendapatkannya pada penghujung peluang, dengan hantaran yang konsisten ke dalam petak dan hantaran di belakang pertahanan. Masih terdapat situasi di mana rakan sepasukannya mungkin menemuinya selepas dia telah membuat satu larian yang baik tetapi anda boleh menganggapnya fakta bahawa hubungan antara Haaland dan rakan sepasukannya yang baharu masih sedang berkembang. Itu adalah menakutkan.

Satu-satunya perkara yang menghalang Haaland daripada mencapai 30 gol Liga dalam musim ini ialah kecergasannya. Dia telah mempunyai satu sejarah terdedah kepada kecederaan tetapi jika nasib menyebelahinya dan dia kekal cergas untuk musim ini, dia boleh membawa mereka merangkul kejuaraan Liga untuk kali ketiga secara berturut-turut buat kali pertama dalam sejarah Liga Perdana Kelab itu.

Share.
Leave A Reply