Sehingga lewat semalam barulah telah dilaporkan bahawa Chelsea telah merampas satu perjanjian untuk menandatangani Raphinha daripada Leeds United. Gunners telah menjadi pasukan pilihan kurang daripada 12 jam sebelum rampasan dan ini telah membawa kepada persoalan bagaimana Chelsea merancang untuk menggunakan pemain Brazil itu dalam apa yang dijanjikan sebagai merupakan satu musim Liga Perdana yang mendebarkan.

Pemain sayap Leeds itu, yang telah dikaitkan dengan kelab-kelab terkemuka Eropah sejak akhir musim lalu, telah bersedia untuk satu perpindahan yang melibatkan wang yang besar dari kelab itu. Ceritanya ialah jika Leeds diturunkan daripada Liga Perdana pada musim lalu, dia akan memaksakan satu perpindahan tetapi jika mereka tidak melakukannya, dia akan menyerahkan nasibnya kepada kelab itu.

Chelsea kini telah menjadi pilihan yang jelas untuk menandatangani pemain sayap itu dari Leeds selepas membentangkan sehingga £65 juta ditambah dengan bayaran tambahan untuk pemain Brazil itu. Blues telah secara diam-diam memantau keadaan pemain itu dan dengan cepat mengambil alih daripada kelab yang telah mendahului mereka untuk menandatangani Raphinha.

Barcelona telah dilihat sebagai pilihan pemain itu pada permulaan rundingan, tetapi nampaknya orang Catalan sudah memaklumkan kepada Leeds tentang ketidakmampuan mereka untuk membiayai satu perjanjian untuk pemain Brazil itu. Mereka seterusnya telah menyatakan bahawa untuk mereka boleh menandatanganinya, mereka perlu membuat beberapa jualan pemain.

Satu laporan daripada 90min telah menyatakan bahawa Arsenal telah berpindah ke kedudukan terdepan untuk menandatangani pemain sayap Leeds itu. Walau bagaimanapun, bidaan mereka telah kurang daripada penilaian Leeds dan ia telah ditolak. Memandangkan kepada berita yang telah datang bahawa Chelsea kini berada di kedudukan terdepan untuk menandatangani pemain itu, Gunners telah dilaporkan akan mempertimbangkan untuk meningkatkan bidaan mereka atau mungkin mereka akhirnya terpaksa mencari pilihan yang berdaya maju yang lain.

Blues telah bergelut pada musim lalu di hadapan gawang dan keutamaan utama mereka adalah untuk mempertingkatkan bahagian serangan mereka dengan bakat dan ketepatan yang mencukupi. Sekurang-kurangnya, itulah yang Tuchel sedang melihat dalam Raphinha.

Mengapa Chelsea pergi untuk mendapatkan Raphinha?

Banyak persoalan telah timbul di Chelsea, mempersoalkan pertimbangan mereka dalam membawa seorang lagi pemain sayap kanan apabila mereka telah melabur dengan begitu banyak sekali di kawasan padang itu. Kelab itu telah menamatkan musim Liga Perdana dengan kedudukan tinggi di kedudukan ketiga tetapi ramai peminat Chelsea telah menyalahkan ketidakmampuan mereka untuk memenangi satu trofi kerana kekurangan pemain-pemain sayap yang berkualiti.

Pada masa ini, Chelsea telah mempunyai bakat yang mencukupi di sebelah kanan padang dan masih boleh menimbulkan masalah kepada pasukan-pasukan yang lain dari kawasan itu. Kedudukan belakang kanan berada di tangan yang baik kerana konsistensi Reece James yang tidak pernah salah. Walau bagaimanapun, masalah bagi Thomas Tuchel dan peminat-peminat adalah bagaimana untuk mencipta pergerakan pantas di kawasan serangan.

Orang-orang seperti Hakim Ziyech dan Christian Pulisic sudah pastinya adalah pemain-pemain berkualiti dan telah mempunyai banyak pengalaman keajaiban dan kecemerlangan tulen, tetapi sejarah kecederaan mereka telah kekal menjadi punca masalah yang besar kepada kelab itu. Nampaknya mereka menghabiskan lebih banyak masa di atas katil hospital berbanding di atas padang.

Hakim Ziyech adalah seorang pemain yang pantas dan berbakat teknikal tetapi dia kurang fizikal dan lebih kerap daripada tidak dibuli semasa berada di atas padang, walaupun dia juga mempunyai satu tendangan yang kuat dalam dirinya dari semasa ke semasa. Dia telah menikmati banyak pengalaman baik di atas padang tetapi kita tidak cukup kerap melihatnya.

Perkara yang sama boleh dikatakan tentang Pulisic. Walaupun dia adalah lebih kuat dan mempunyai keupayaan untuk mencipta sesuatu daripada ketiadaan, krisis kecederaannya adalah satu masalah kepada kelab itu.

Walau bagaimanapun, Raphinha melakukan semua yang Hakim Ziyech dan Christian Pulisic tawarkan kepada Chelsea dan dia juga mempunyai satu rekod kecederaan yang baik.

Dia melintasi dengan cekap dan dia juga menjaringkan gol dari luar petak 18. Tuchel menilai dia dengan tinggi dan akan lebih gembira untuk memilikinya.

Bagaimanakah dia sesuai secara taktikal ke dalam kelab?

Thomas Tuchel adalah salah seorang pengurus terbaik hari ini dalam bola sepak atas pelbagai sebab-sebab. Sebab utama ialah keupayaannya untuk menjadi sangat fleksibel dalam mencipta rancangan permainan untuk pasukannya. Pada musim lalu, kita telah melihat Chelsea dalam warna dan gaya yang berbeza. Terdapat permainan di mana dia telah mengatur untuk menyekat pihak lawan, dan ada permainan yang dia telah sediakan untuk mendominasi dan menjaringkan begitu banyak gol, justeru keputusan yang berbeza-beza di sepanjang musim untuk kelab itu.

Chelsea akan meneruskan corak permainan kegemaran mereka dengan menempatkan empat pemain di bahagian hadapan. Tuchel akan bergantung kepada pergerakan yang lancar dan pantas di antara penyerang-penyerangnya. Chelsea adalah dikenali sebagai yang terbaik apabila bek sayap mereka telah diberikan kebebasan untuk menggempur ke hadapan dan menyongsangkan yang mana memungkinkan permainan posisi.

Pemain Brazil itu akan masuk dengan cemerlang sebagai satu senjata terbalik, boleh memberikan persaingan kepada pemain dari dalam dan mencipta ruang untuk James bergerak masuk dan melakukan rembatan mautnya. Havertz dan Werner sentiasa mempunyai pergerakan yang baik, manakala Mount akan beroperasi di posisi tengah yang membolehkannya mencari hantaran dan merembat. Ini boleh menjadi satu kerjasama yang sangat mematikan.

Bagaimana Chelsea akan menempatkan Raphinha

Kita telah menetapkan bahawa Raphinha beroperasi dengan paling baik dari sayap kanan. Ini adalah kedudukan yang sesuai dengan kebolehannya dan bagaimana dia suka bermain. Dia sedang dikenali dengan mempunyai kelajuan kilat dan kaki yang hebat yang boleh menyebabkan kerosakan pada mana-mana pertahanan.

Chelsea telah mempunyai seorang bek kanan yang boleh dipercayai iaitu Reece James dan ini boleh mengurangkan beban pertahanan yang dipikul oleh pemain Brazil itu. Jadi kita boleh katakan dengan selamat bahawa Chelsea akan bermula dengan Raphinha dan Reece James di bahagian sebelah kanan.

Bahagian pertahanan kini memerlukan kakitangan dan laporan telah menunjukkan bahawa Chelsea sedang berada di landasan untuk menandatangani semula Nathan Ake dari Manchester City. Jika dia bersetuju, dia harus bekerjasama dengan Thiago Silva untuk melindungi Edouard Mendy. Sebelah kiri pula seharusnya kita dapat melihat sama ada Ben Chillwell atau Marcos Alonso bergandingan dengan sesiapa sahaja yang Tuchel mahukan supaya dia bermain di bahagian sayap kiri.

Posisi sayap kiri kini terbuka kerana Raheem Sterling telah dikhabarkan akan menuju ke Chelsea untuk menjadikan posisi itu miliknya. Bahagian tengah sedang agak selamat, dengan Kante, Kovacic dan Jorginho manakala penyerang tengah boleh dimainkan oleh Kai Havertz yang telah mempunyai satu musim 20/21 yang cemerlang.

Share.
Leave A Reply