PENGENALAN:

Nama; Kylian Mbappe, telah menjadi topik yang hangat sejak sekian lama sekarang. Anak muda itu menjadi subjek yang paling banyak dibincangkan dan orang utama yang menjadi tumpuan adalah kerana kejayaannya yang luar biasa dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ia benar-benar selamat untuk menyatakan bahawa Kylian Mbappe adalah pemain terbaik di dunia walaupun baru berusia 23 tahun! Dan dia sedang berada di dalam perjalanannya untuk menjadi yang terhebat sepanjang masa juga.

Semua gembar-gembur dan kualiti tentang dia juga menjadikan pemain yang paling dikehendaki juga. Siapa yang tidak mahu Kylian memakai Jersi mereka pada kemuncak kerjayanya?

Di tengah-tengah semua spekulasi mengenai impiannya bermain untuk Real Madrid pada suatu hari nanti, dan status setengah dewanya di PSG, Mbappe terpaksa membuat satu keputusan yang pasti yang akan menandakan 3 tahun akan datang dalam kerjayanya yang cemerlang. Pada usianya, tahun-tahun ini memegang nilai yang luar biasa kerana ianya adalah kemuncak dan waktu perdana bagi kebolehan bermain bola sepak untuk mana-mana pemain. Mari kita bincangkan mengapa Mbappe telah memilih Paris Saint Germain untuk kali kedua dalam kerjayanya, dan perkara yang dia mungkin terlepas dengan menolak tawaran daripada Real Madrid!

Ianya mesti dibaca!

 

MBAPPE DAN PSG:

Ia adalah satu fakta yang kukuh pada hari ini, bahawa kisah Mbappe di Parc Des Princes adalah tidak kurang daripada persembahan legenda dan statistik yang sukar dipercayai. Dia telah mengeluarkan potensi sebenarnya yang nampaknya semakin meningkat. Pada 2017, PSG telah membayar 180 Juta Euro yang mengejutkan untuk Kylian yang berusia 18 tahun, yang telah menjadikannya remaja paling mahal yang pernah wujud! Dan sejak itu, dia telah memenuhi setiap sen yang telah dibayar oleh kelab Paris untuknya.

Kylian Mbappe 2017

Remaja ini terus menjadi pusat projek sukan PSG dan menjadi kegemaran peminat, membayangi pemain seperti Neymar Jr. semasa proses itu. Kepantasannya, naluri jaringannya, bakatnya yang meledak-ledak ketika menentang pemain pertahanan adalah luar daripada kebiasaan kerana dia nampaknya berada dalam kelasnya yang tersendiri. Dalam 5 tahun, Mbappe telah menjaringkan hampir 200 gol untuk kelab dan telah menjulang 11 trofi, dia juga telah mara ke final Liga Juara-Juara pada tahun 2020.

 

KISAH INI BERTERUSAN: 2025

Persembahan ini mesti diteruskan! Itu sahaja yang bos-bos PSG mahukan kerana pemain bola sepak terbaik di planet ini telah terikat secara kontrak dengan mereka. Dengan permulaan kempen 2021/22, Mbappe telah memasuki tahun terakhir dalam kontrak 5 tahunnya, yang telah ditandatanganinya dahulu pada tahun 2017.

Membuat Mbappe kekal di ibu kota Perancis adalah tugas paling sukar yang pernah dilakukan oleh pengurusan PSG. Kerana, selama bertahun-tahun lamanya, ada spekulasi yang mengatakan bahawa PSG hanyalah sebuah tangga dalam perjalanan Kylian untuk akhirnya sampai ke kelab impiannya; Real Madrid.

Kemudian pada bulan Mei 2022, dia akhirnya telah menyampaikan keputusannya kepada dunia yang mengejutkan semua orang. Iaitu: Mbappe kekal di PSG selama 3 tahun lagi!

Harapan Real Madrid telah musnah pada ketika ini, mari kita selami perkara itu.

 

MBAPPE DAN REAL MADRID:

Kedua-dua Kylian Mbappe dan Real Madrid nampaknya menjadi peminat antara satu sama lain. Khabarnya, pemain itu telah ‘bercita-cita’ untuk bermain di Santiago Bernabeu sejak zaman kanak-kanaknya lagi. Dan Real Madrid telah menyedari akan perkara itu. Namun disebabkan keadaan dan peluang yang telah diberikan, impian ini tidak pernah dapat diterjemahkan untuk menjadi realiti sehingga kini.

Real Madrid telah melakukan segala-galanya untuk pemain antarabangsa Perancis ini pada banyak kesempatan, sejak dia berusia di awal remaja lagi. Tetapi berikut adalah tiga peristiwa utama di mana mereka telah secara seriusnya mahu mendapatkan khidmat Mbappe tetapi telah mendapat penolakan pada setiap kalinya.

 

2017- MENGEJAR MBAPPE DI MONACO

Pada tahun 2017, Mbappe baru sahaja telah mencapai kejayaannya bersama Monaco, ketika dia telah mengumumkan dirinya kepada dunia sebagai satu fenomena masa depan yang cemerlang. Banyak kelab berlumba-lumba untuk mendapatkannya, dan Real Madrid adalah salah satu daripadanya.

FRANCK FIFE/Getty Images

Apa yang mereka tidak dapat menjaminnya ialah salah satu tempat di 11 orang pemain permulaan, yang menjadi titik perubahan baginya dan pengurus PSG pada ketika itu; Unai Emery berjaya meyakinkan remaja ini dan keluarganya bahawa di PSG, Mbappe akan diberikan tempat di 11 pemain permulaan yang sememangnya layak untuknya!

Seperti yang kita bincangkan sebelum ini, Mbappe menandatangani kontrak untuk La Parisians.

 

2021- WANG YANG SERIUS DI ATAS MEJA

4 tahun kemudian, apabila Mbappe sudah menjadi satu sensasi dan mitos yang terbukti dalam dunia bola sepak, Real Madrid sekali lagi datang memintanya, mempertimbangkan keinginan pemain ini untuk pergi pada musim panas ke Los Blancos. Kelab Madrid ini bersedia untuk mengeluarkan wang tunai yang besar untuk mendapatkan Mbappe di Santiago Bernabeu, kerana dia hanya mempunyai baki 1 tahun dalam kontraknya dengan PSG pada musim panas 2021.

Entah bagaimana, pengurusan PSG berjaya menghalang laluan Kylian untuk perpindahan, supaya dia boleh kekal setahun lagi di Parc Des Princes.

 

2022- PENOLAKAN AKHIR

Selepas musim panas yang lalu, nampaknya seperti satu takdir bahawa Mbappe pasti akan pergi secara bebas dan menyertai Real Madrid. Real Madrid telah mula membuat tawaran besar sejak Januari dan PSG telah memberikan segala-galanya untuk mengekalkan bintang mereka dan terus bermain untuk mereka. Akhirnya, ia adalah keputusan pemain ini kerana tawaran daripada kedua-dua kelab adalah hampir sama. Walau apa pun, Mbappe akan menjadi tumpuan projek bagi kedua-dua buah kelab dan juga pemain bola sepak yang menerima bayaran tertinggi di seluruh dunia.

Mbappe telah memilih PSG!

Kylian Mbappes signs a new deal with PSG. (AFP Image)

 

SATU KES YANG MUNGKIN ‘BOLEH TERJADI’:

Cristiano Ronaldo adalah satu kes inspirasi untuk ramai orang dan atlet, siapa yang tidak mahu mengulangi kejayaannya? Yang hampir mustahil!

Memandangkan CR7 juga merupakan idola Kylian, ianya adalah agak menarik dimana Ronaldo telah menyertai Real Madrid hampir sebaya dengan umur Mbappe sekarang. Dan kisah seterusnya seperti yang kita semua tahu adalah sejarah!

Ianya adalah satu kes ‘sekiranya’ yang besar bagi Mbappe, sekiranya dia mengikuti jejak idolanya dan menyertai Los Blancos pada peringkat yang kritikal dalam kerjayanya ini, dia mungkin akan mempunyai kualiti yang luar biasa selama bertahun-tahun di kelab yang terbaik di dunia dan mungkin di sepanjang sejarah.

Semuanya adalah hipotesis buat masa ini!

 

APA YANG PSG BOLEH TAWARKAN KEPADA MBAPPE?

Mari kita cuba memahami faktor-faktor penentu di sebalik keputusan Mbappe pada kali ini. Tidak semua pemain akan memilih PSG berbanding Real Madrid, memandangkan kedudukan dua kelab ini yang berbeza.

Tetapi oleh kerana kita cuba untuk mendapatkan sebab utama di sini, ia boleh disebabkan oleh banyak perkara.

PSG mempunyai nama-nama pemain bola sepak terhebat di dunia dalam barisan skuad mereka, pemain terhebat sepanjang zaman; Lionel Messi kebetulan bermain untuk mereka! Pemain paling berbakat yang pernah kita lihat dalam beberapa dekad; Neymar Jr. juga berada di Parc Des Princes, terdapat lebih banyak nama yang hebat seperti Sergio Ramos, Marco Verratti dan Thiago Silva! Mbappe pasti mahu terus bermain dengan nama-nama luar biasa ini dalam satu pasukan.

Messi, Neymar, Mbappe (Image: Twitter)

Lebih-lebih lagi, PSG secara praktikalnya telah menyerahkan kunci projek sukan mereka kepada Kylian, dia adalah wajah dan pusat kepada segala-galanya yang berlaku di sekitar kelab ini sekarang. Khabarnya, dia boleh mengambil bahagian dalam membuat keputusan perpindahan kelab dan pelantikan jurulatih sekarang. Adakah terdapat apa-apa lagi yang diinginkan oleh seorang pemain daripada kelabnya?

Bukan itu sahaja, kontrak baharu ini telah menjadikan Mbappe sebagai pemain bola sepak dengan bayaran tertinggi di seluruh dunia dengan tambahan bonus tandatangan perjanjian kontrak yang besar. Kylian akan membawa pulang 50 juta euro setahun.

Ianya adalah agak jelas mengapa dia memilih untuk tinggal di Parc Des Princes, bukan?

 

KEPUTUSAN MBAPPE; KEPUTUSAN KAMI:

Sudah tiba masanya kita menjawab soalan yang ditanya pada mulanya. Adakah ia akan menjadi satu rahmat atau Penyamaran untuk lelaki Perancis ini? Apakah keputusan kita?

Pada musim lalu, PSG telah kelihatan agak goyah, sementara mempunyai pemain seperti Messi, Neymar, dan Mbappe dalam pasukan yang sama, jadi jelas ada sesuatu yang kurang di sana.

Bagaimanapun, memandangkan kemajuan peribadi Mbappe, dia boleh terus berkembang di tempat asalnya, dan memenangi Liga Juara-Juara adalah satu kemungkinan yang serius untuk kelab ini kerana mereka mempunyai skuad terbaik dalam keseluruhan sejarah mereka sekarang.

Banyak yang akan berbeza, tetapi ia sebenarnya mungkin satu rahmat!

 

KESIMPULAN:

Ini adalah agak banyak, bukan? Kita telah melihat dengan lebih dekat kepada semua peristiwa dalam situasi Mbappe dan bagaimana kisah menakjubkannya sedang terbentuk di ibu kota Perancis. Kami berharap selepas membaca semua faktor, anda kini boleh memahami intipati kepada keputusan Mbappe untuk kekal di PSG.

Jangan lupa untuk berkongsi maklum balas anda dengan kami, nantikan perkara yang lebih lanjut!

Share.
Leave A Reply