Peperangan antara Rusia dan Ukraine telah memberikan kesan yang meluas kepada beberapa lapisan masyarakat. Dan implikasinya terhadap bola sepak juga tidak ada bezanya.

Situasi di Chelsea FC terutamanya membimbangkan penyokong setia Blues.

Roman Abramovich, pemilik Chelsea sejak 2003, kekal didakwa dikenali sebagai salah seorang rakan sekutu Putin, dan dengan itu menghadapi kempen yang hebat untuk merampas asetnya oleh kerajaan Britain.

Blues sedang mencari jalan untuk berpisah dengan Roman Abramovich dalam salah satu jalan cerita sukan yang paling luar biasa sepanjang zaman.

Roman Abramovich adalah pemilik kelab bola sepak yang tidak menuntut apa-apa selain kesempurnaan daripada pengurus dan pemainnya. Dia tidak percaya pada kesetiaan kerana dia hanya mementingkan trofi yang boleh dibawa ke kelab.

Tetapi bagaimana dengan perkembangan ini? Bagaimanakah Chelsea akan diuruskan dengan sekatan baharu ini? Mari kita menyingkapi semua kemungkinan sekatan dan kemungkinan implikasi terhadap Londoners.

Sekatan ke atas Abramovich dan Chelsea

Menurut berita daripada Sky Sports, kerajaan Britain telah mengadakan sekatan yang ketat terhadap Abramovich dan semua asetnya di UK telah dibekukan.

Dan umum telah mengetahui bahawa aset warga Rusia ini yang paling menonjol ialah Chelsea FC.

Abramovich juga menghadapi sekatan yang sama daripada Amerika Syarikat selepas laporan mengenainya terlibat dalam transaksi melalui dana lindung nilai berjumlah kira-kira $20 juta.

Salah satu aspek yang paling menarik dalam sekatan ke atas oligarki Rusia ini adalah kemungkinan asetnya dirampas dan bagaimana dia cuba mengelak daripada peristiwa sedemikian.

Sebagai contoh, dia telah melindungi kapal layar supernya yang bernilai $1 bilion daripada dirampas dengan melabuhkannya di perairan Turki.

Turki, sebagai negara bukan Kesatuan Eropah, tidak mengenakan sekatan yang sama ke atas jutawan Rusia seperti negara Eropah yang lain, memberikan sedikit masa untuk Abramovich dan yang lain yang berada dalam bahaya bagi mencari jalan penyelesaian.

Bercakap tentang sekatan ke atas Chelsea, kelab London itu tidak akan mendapat sebarang pampasan untuk barangan atau tiket kelab.

Idea keseluruhannya adalah untuk menghalang sebarang wang daripada sampai ke poket Abramovich yang didakwa mungkin akan menyumbang kepada perang Rusia Ukraine.

Tambahan pula, terdapat sekatan lanjut ke atas Chelsea kerana perpindahan kelab, rundingan kontrak dan penjualan barangan mereka telah dilarang untuk dilakukan sehingga diberitahu kelak.

Walaupun pegawai Chelsea sedang berbincang untuk melonggarkan penalti sedemikian, ia mungkin mengambil sedikit masa dan membuatkan peminat dan pemain kecewa.

Pada masa ini, prosedur penjualan Chelsea FC juga mungkin mengambil masa yang lebih lama daripada yang dijangkakan kerana pihak berkuasa sedang mencari jalan untuk penjualan itu dijalankan tanpa melibatkan warga Rusia itu.

Sejak pengumuman ini disiarkan, terdapat banyak cakap-cakap dan pendapat daripada pelbagai penyokong dan pakar di seluruh dunia.

Peminat Chelsea tetap bertekad bahawa kelab mereka akan bangkit tetapi tetap bimbang tentang ketidaktentuan yang dibawa oleh situasi keseluruhannya.

Kesusahan itu juga telah menjejaskan pemain ketika mereka cuba untuk kekal fokus dan memenangi perlawanan untuk peminat.

Penyerang warga Amerika iaitu Pulisic menyatakan semasa menjalankan tugas antarabangsa “Ia adalah satu situasi yang gila, sejujurnya, tetapi kami telah dapat memberikan tumpuan kepada permainan kami dan hanya bimbang tentang bermain di sana”.

Satu pendapat adalah untuk menuduh pihak berkuasa Liga Perdana yang tidak menyaring pemilik kelab sebelum mereka membeli kelab yang berbeza. Proses penyaringan sebegitu seterusnya akan mengelakkan satu situasi politik yang kompleks yang dihadapi oleh Chelsea.

Ia adalah agak nyata bahawa kelab ketujuh paling berharga di dunia dan juara Eropah semasa sedang beroperasi di bawah lesen khusus kerajaan.

Setelah berkata semua itu, Thomas Tuchel meletakkan kepercayaannya kepada pihak berkuasa untuk mencari jalan penyelesaian yang baik untuk Blues supaya mereka kekal “bertanggungjawab atas aksi mereka pada musim panas”.

Kenyataan Rasmi

“Objektif lesen kerajaan adalah untuk melindungi atlet, Bola Sepak Inggeris, Liga Perdana, liga Inggeris yang lain, dan peminat setia. Walau bagaimanapun, jika kita bercakap tentang Chelsea FC, Tuan Abramovich tidak akan dibenarkan untuk mengelak sekatan daripada kerajaan UK. Dia tidak akan mendapat manfaat daripada pemilikan kelab itu”, kata kenyataan daripada kerajaan UK.

Sebaliknya, Chelsea FC tidak mengambil masa terlalu lama sebelum mengeluarkan kenyataan kelab mereka sendiri. “Chelsea sedang dalam perbincangan terma sepenuhnya dengan kerajaan UK berkaitan skop lesen kerajaan. Perbualan kami akan berkaitan dengan kami meminta kebenaran untuk pindaan kepada lesen. Jika kami diberikan kebenaran, kelab akan kembali beroperasi secara normal seperti sebelum ini”, bunyi satu kenyataan daripada Chelsea FC.

Seperti yang telah kami katakan sebelum ini, Abramovich tidak boleh menjual kelab itu mengikut peraturan lesen kerajaan. Bagaimanapun, Boris Johnson, Perdana Menteri England sekarang, mencadangkan yang kerajaan mungkin boleh memberikan kelab itu dengan satu lesen khas yang mungkin membenarkan pemilik warga Rusia itu menjual kelab itu secara kekal.

Mengikut berita terkini, kumpulan yang telah dilantik untuk menyelia penjualan (Kumpulan Raine) masih sedang menjaga proses itu, tetapi perbezaannya ialah hasil daripada aktiviti penjualan itu tidak akan pergi kepada warga Rusia itu.

Satu pihak yang berminat terbaharu ialah taikun hartanah Nick Candy yang telah dikhabarkan telah menawarkan sejumlah wang melebihi £2 bilion.

Setakat ini, Chelsea mampu menampung gaji, elaun dan pencen seperti biasa. Ia juga boleh mengambil bahagian dalam pasaran perpindahan kerana mereka boleh menjual atau membeli pemain secara pinjaman atau secara kekal. Chelsea FC akan diberikan bayaran pemain secara terus.

Selain itu, Chelsea juga akan dibenarkan mengutip hasil televisyen dan yuran persembahan. Walaupun penjualan tiket adalah dilarang mengikut lesen kerajaan, pemegang tiket musim akan dapat menghadiri perlawanan secara tetap.

Kemungkinan Perpindahan

Buat masa ini, perkara utama yang menjadi perbincangan mengenai bahagian bola sepak kelab adalah pasaran perpindahan.

Seperti yang telah kami katakan, pemain dan pengurus tidak akan dibenarkan melakukan rundingan kontrak dengan kelab. Akibatnya, ramai pemain sedang berada dalam senarai perpindahan.

Kapten Chelsea, Cesar Azpilicueta, telah dikhabarkan akan menyertai Barcelona. Antonio Rudiger, yang sudah berada dalam senarai perpindahan sebelum sekatan ini, telah didekati oleh tiga kelab berbeza dan akan memutuskan destinasi beliau yang seterusnya tidak lama lagi.

Seorang lagi pemain Chelsea yang kelihatan bersedia untuk memakai warna merah dan biru Barcelona ialah Andreas Christensen. Pemain pertahanan itu bersedia untuk berpindah ke Sepanyol secara percuma pada musim panas.

Paling penting, pengurus Chelsea sekarang, Thomas Tuchel, juga telah menjadi bahan khabar angin yang sedang hangat diperkatakan.

Walaupun memenangi Liga Juara-Juara bersama kelab itu, Chelsea di bawah bekas pengurus PSG hanya membawa masuk seorang pemain berprofil tinggi iaitu Romelu Lukaku.

Jika anda telah merangkul piala terbesar dalam bola sepak kelab dan anda hanya mampu membawa masuk seorang pemain, ia mungkin menyebabkan anda menjadi seorang yang kecewa. Dan kini, sekatan daripada kerajaan UK ini tidak membantu usaha beliau atau Chelsea dalam apa cara sekalipun.

Ketika Manchester United sedang terus mencari seorang pengurus yang baharu selepas tamatnya peranan pengurusan sementara Ralf Rangnick, sekatan kerajaan UK telah membawa Thomas Tuchel ke dalam perbualan ini.

Walaupun Erik Ten Haag dan Mauricio Pochettino menjadi pilihan teguh untuk mengambil alih, Tuchel mungkin terbukti sebagai pelantikan mengejut memandangkan hubungannya dengan Ragnick sebelum ini dan kesukaannya terhadap United Kingdom secara amnya.

Jika ini berlaku, Tuchel akan menjadi pengurus kedua yang menguruskan kedua-dua Chelsea dan Manchester United dalam Liga Perdana Barclays selepas Jose Mourinho.

Satu lagi perkara penting ialah kos perjalanan kerana kos perjalanan ke tempat lawan adalah terhad kepada maksimum £20,000. Sebaliknya, kos permainan di tempat sendiri, yang termasuk keselamatan, katering dan pengawasan, telah dimuktamadkan pada £500,000 untuk setiap perlawanan.

Akhir sekali, sekatan terakhir yang berkaitan dengan perkembangan ini ialah barangan kelab. Semua pihak ketiga yang telah menghasilkan barangan kelab sebelum 10 Mac (tarikh pengumuman sekatan kerajaan UK) akan dibenarkan untuk menjual barangan semasa mereka.

Walau bagaimanapun, mengikut syarat lesen kerajaan, kelab atau Roman Abramovich tidak akan diberikan dana atau sebarang faedah kewangan lain yang berkaitan dengannya.

Secara keseluruhannya, Chelsea sebagai sebuah institusi mungkin akan pulih daripada permasaalahan ini tidak lama lagi tetapi ketidakstabilan boleh memberi kesan yang negatif kepada pemain dan kakitangan yang boleh membawa kepada pergolakan.

Kesan Masa Depan

Tidak boleh dinafikan bahawa era Abramovich telah mencapai kejayaan yang luar biasa untuk Chelsea.

Kemenangan 21 piala dalam tempoh 19 tahun mewakili era keemasan bagi Londoners.

Jadi masih perlu dilihat bagaimana Chelsea menyesuaikan diri tanpa kehadiran warga Rusia itu.

Ramai pakar percaya bahawa Chelsea akan menjadi sebuah kelab seperti sebelumnya sebelum diambil alih oleh warga Rusia itu iaitu kelab 5 teratas atau 6 teratas. Walau bagaimanapun, terdapat juga pendapat bahawa Chelsea tidak menghadapi masalah yang besar seperti yang digembar-gemburkan oleh orang ramai.

Ia mungkin tidak lama sebelum pemilik kelab bola sepak yang baru muncul, menunjukkan baki banknya, membeli kelab itu dan mengekalkan standard kemenangannya.

Sama ada pemilik baharu itu akan terus bersikap tegas dalam rejimnya seperti pemiliknya yang terdahulu adalah satu perkara yang lain, tetapi kami menjangkakan Chelsea akan bersaing dengan pasukan besar di England seperti yang mereka lakukan dalam dua dekad yang lalu.


Share.
Leave A Reply