Liga Premier sekali lagi di ambang pemulaan, dan kami, seperti anda, pembaca kami, tidak sabar-sabar untuk terhibur dan teruja dengan liga terhebat di dunia.

Musim 2022/23 menjanjikan sesuatu yang sengit kerana kebanyakan kelab Liga Premier membuat penambahan berharga kepada skuad mereka atau mengerah daya kuat untuk mengekalkan yang mereka ada. Arsenal, Manchester City dan Chelsea telah mendahului perbelanjaan setakat ini. Walaupun Manchester United masih mencari pemain baru dalam bahagian-bahagian penting, mereka juga telah membuat beberapa pembelian yang ketara.

Liverpool mungkin telah melepaskan beberapa aset berharga tetapi telah berjaya memeroleh beberapa pemain berkualiti untuk mengurangkan rasa rugi.

Pasukan seperti Nottingham Forest telah mencari sehingga ke lubuk cacing untuk mendapatkan pemain baharu pada skuad mereka yang telah rebah sebelum ini, dengan pemain seperti Taiwo Awoniyi dan Jesse Lingard merupakan tambahan yang jelas. Satu lagi pasukan yang sangat aktif dalam jendela perpindahan ialah Tottenham.

Antonio Conte telah pun membawa angin bayu ke kelab dan sama-sama membawa masuk beberapa pemain penting pada musim panas ini. Pemain seperti Richarlison, Ivan Perisic dan Djed Spence adalah beberapa contoh.

Walau bagaimanapun, dalam artikel ini, kita akan melihat urusan perpindahan setakat ini dan bercakap secara ringkas mengenai perpindahan yang paling menonjol. Ini selepas beberapa penelitian mendalam terhadap setiap urus niaga kelab. Berikut ialah sepuluh tawaran perpindahan terbaik kami setakat ini.

 

Raheem Sterling (Manchester City ke Chelsea)

Pemain sayap Inggeris itu boleh dikatakan antara pemain terbaik dalam posisinya dan ia benar-benar memeranjatkan untuk memahami bagaimana dan mengapa Pep Guardiola dapat melepaskan pemain yang berkaliber itu. Bekas pemain Liverpool itu nampaknya kehilangan kepercayaan pengurusnya sejak awal kempen lalu dan akan berusaha untuk memastikan kedudukannya dalam skuad Three Lions dengan perpindahannya ke London dengan harga lebih £45m.

Dia pastinya akan menjadi suatu ‘upgrade’ kepada sesiapa sahaja yang berada dalam posisi yang sama, dan Chelsea pastinya telah membuat perolehan yang sangat penting menjelang musim baharu Liga Premier dengan Raheem Sterling.

 

Philippe Coutinho (Barcelona ke Aston Villa)

Walaupun maestro Brazil itu pada mulanya dipinjamkan ke kelab Midlands, dia kini telah disahkan sebagai pemain tetap. Perjanjian yang dicapai Barcelona, yang nilainya boleh meningkat kepada £17 juta, dilihat sebagai urus niaga yang bijak berdasarkan kebolehan pemain berkenaan.

Coutinho dilihat sebagai pengganti yang sempurna untuk Jack Grealish, dan memandangkan pengalaman sebelum ini dalam Liga Premier, dia boleh menambah baik lagi Aston Villa.

 

Yves Bissouma (Brighton ke Tottenham Hotspur)

Pemain antarabangsa Mali itu akhirnya mendapat perpindahan impiannya ke kelab Liga Juara-Juara. Dia menyertai dengan bayaran hanya di bawah £30m dari Brighton and Hove Albion. Fleksibilitinya di tengah padang, keupayaan teknikal, dan kehebatan fizikal menjadikannya pilihan yang sempurna untuk Antonio Conte. Walaupun Spurs mempunyai pilihan lain di bahagian tengah, mereka pastinya telah memperoleh satu lagi ‘juggernaut’ dengan tawaran harga yang hebat.

 

Kalidou Koulibaly (Napoli ke Chelsea)

Ketua eksekutif Napoli, De Laurentis telah menawarkan perjanjian baharu kepada warga Senegal itu sebelum keputusannya untuk berpindah, tetapi dia menolaknya demi berpindah ke Liga Premier Inggeris yang diimpikannya. Chelsea amat memerlukan pengukuhan pertahanan selepas pemergian pemain seperti Antonio Rudiger dan Andreas Christensen. Koulibaly adalah salah satu bek tengah terbaik dan paling elit di dunia, dan pembeliannya sudah pasti akan sangat penting untuk Chelsea musim ini.

 

Lisandro Martinez (Ajax ke Manchester United)

Pemain ‘miniature’ bek tengah Argentina itu dianggap sebagai salah satu pemain terbaik dalam jendela perpindahan musim panas ini. Pemain pertahanan itu ditandatangani untuk menambah keserbagunaan dalam pasukan United yang semakin pudar. Hubungannya dengan bekas Pengurusnya Erik ten Hag sudah pasti membantu memeterai perjanjian ini.

Perjanjian itu menelan kos Manchester United £46m awal dan boleh meningkat kepada £52m dengan ‘add-ons’. Keupayaannya untuk simpan bola, mencipta peluang dan memenangi bola dengan pantas telah menjadikannya gelaran “The Butcher “. Dia pasti akan menambah kekuatan pada pertahanan yang membosankan sebelum ini.

 

Christian Eriksen (Brentford ke Manchester United)

Baru lebih setahun ‘Wizard’ Denmark, Christian Eriksen dikhabarkan akan bersara daripada bola sepak kerana insiden malangnya di Euro. Brentford mengambil perjudian yang celik dalam pemain tengah Denmark itu, risiko itu memberi dividen yang besar melihat pada prestasinya di separuh kedua musim ini.

Kini pemain tengah itu telah memutuskan untuk meneruskan kariernya di Old Trafford, harapan baru muncul bahawa United akan lebih banyak mengawal perlawanan dan meningkatkan peratusan penguasaan bola.

 

Kalvin Phillips (Leeds United ke Manchester City)

Anak kelahiran Yorkshire itu pasti berpuas hati untuk kekal dan bermain di Leeds sepanjang tempoh kariernya, tetapi pada masa ini, hanya beberapa pemain dapat menolak pelawaan Pep Guardiola dan City. Ketenangannya dengan bola, sepakan tepat dan fizikal menjadikannya timbalan terbaik kepada Rodri. Pemain Sepanyol itu sangat memerlukan saingan yang baik, dan sekarang mempunyai pertandingan dalam posisi itu.

 

Gabriel Jesus (Manchester City ke Arsenal)

Selepas pemergian Pierre Emerick Aubameyang, The Gunners hanya tinggal Alexandre Lacazette, yang telah lama kehilangan kemahiran tertentu dalam permainannya. Arsenal sangat memerlukan penyerang tengah yang tajam dan prolifik, dan melalui prestasi pramusimnya yang luar biasa, pemain Brazil itu adalah pemain yang sempurna untuk mengisi kekosongan itu.

Walaupun dia tidak begitu dihargai dalam skuad di City, set kemahirannya kelihatan sempurna untuk melengkapkan kebolehan rakan-rakan penyerangnya di Arsenal.

 

Darwin Nunez (Benfica ke Liverpool)

Pemergian Sadio Mane pasti menyakitkan hati kebanyakan penyokong Liverpool. Bagaimanapun, Jurgen Klopp membariskan pengganti yang berkemampuan dalam Darwin Nunez. Pemain Uruguay itu mungkin tidak berkebolehan seperti pemain Senegal itu, tetapi dia sama-sama berkesan dengan ciri individulistiknya. Walaupun mahal, dia seorang penyerang yang hebat.

 

Erling Haaland (Borussia Dortmund ke Manchester City)

Kritikan besar terhadap Pep Guardiola musim lalu ialah ketidakmampuannya untuk menandatangani penyerang tengah yang mantap. Bagaimanapun, dia bertindak balas pada musim panas ini dengan menandatangani Erling Haaland yang hangat. Penyerang itu berharga lebih £51m berbanding nilai sebenar £132m. Memandangkan resumenya yang hebat, dia adalah perpindahan musim panas yang terbaik, sekurang-kurangnya buat masa ini.

Share.
Leave A Reply