Pemain EPL di EURO 2024 – Hari ke-6

Perlawanan hari kedua peringkat kumpulan bermula semalam, dengan tiga perlawanan berlangsung melibatkan beberapa pemain EPL terkemuka. Sebagai sebahagian daripada laporan EPLNews EURO 2024 kami, berikut ialah prestasi pemain Liga Perdana dalam perlawanan ini.

Croatia 2-2 Albania

Dalam permainan penuh drama, Albania merampas keputusan seri yang bersejarah menentang Croatia. Selepas mendahului dalam tempoh yang panjang dalam perlawanan dan kemudian melepaskan dua gol dalam masa tiga minit, Klaus Gjasula menemui gol penyamaan pada masa kecederaan untuk memastikan mata pertama kedua-dua negara.

Croatia mempunyai duo Manchester City, Joško Gvardiol dan Mateo Kovačić sejak awal. Walaupun pemain itu bermain dengan baik semasa permainan dan penuh dengan niat dan berlari, Gvardiol didapati agak lemah, dengan persembahan yang agak goyah dalam pertahanan yang melepaskan dua gol dan banyak peluang kepada pasukan Albania yang kurang diminati.

Bercakap mengenai Albania, mereka hanya mempunyai seorang pemain Liga Perdana dalam pasukan mereka: penjaga gol Brentford Thomas Strakosha. Dia beraksi dengan baik walaupun melepaskan dua gol, dengan melakukan tiga penyelamatan.

Penilaian

Croatia: Joško Gvardiol (Manchester City) – 6; Mateo Kovačić (Manchester City) – 8

Albania: Thomas Strakosha (Brentford) – 7

Untuk sorotan dan reaksi, klik di sini .

Jerman 2-0 Hungary

Tuan rumah Euro 2024 telah layak ke pusingan 16 selepas menang 2-0 ke atas Hungary, dengan gol pada setiap separuh masa daripada Jamal Musiala dan Ilkay Gündoğan. Keputusan itu juga bermakna Hungary hampir tidak mempunyai peluang untuk mara daripada kumpulan itu.

Terdapat tiga pemain Liga Perdana dalam aksi di Stuttgart, dengan Jerman menurunkan penyerang Arsenal Kai Havertz dari awal, manakala Hungary menyeru Milos Kerkez dari Bournemouth dan Dominik Szoboszlai dari Liverpool untuk berada dalam kesebelasan utama.

Pemain terbaik di kalangan mereka boleh dikatakan Kerkez, yang merupakan salah seorang daripada segelintir pemain dalam pasukan Hungary yang sekurang-kurangnya cuba untuk bangkit. Dia keluar dari padang pada minit ke-75, ketika jurulatih Hungary, Marco Rossi membuat beberapa tweak menyerang.

Szoboszlai agak jauh dari kebiasaannya yang terbaik, bergelut untuk mempengaruhi prosiding dalam permainan do-or-die untuk pasukannya. Dia juga telah ditempah dalam masa kecederaan.

Bagi warga Jerman, Havertz telah disingkirkan selepas hanya sejam tanpa nama.

Penilaian

Jerman: Kai Havertz (Arsenal) – 6.5

Hungary: Milos Kerkez (Bournemouth) – 7; Dominik Szoboszlai (Liverpool) – 5

Klik di sini untuk lebih banyak sorotan dan reaksi.

Scotland 1-1 Switzerland

Pada perlawanan akhir hari itu, Scotland memperoleh keputusan seri menentang pasukan Switzerland yang boleh memastikan kelayakan dengan kemenangan. Ini bermakna Tentera Tartan masih berpeluang mara ke pusingan 16 walaupun mengalami kekalahan teruk dalam perlawanan pertama mereka, manakala Switzerland hampir pasti di tempat kedua.

Ia adalah perlawanan yang menyaksikan lapan pemain EPL turun ke padang. Scotland mempunyai Andy Robertson dari Liverpool, Scott McTominay dari Manchester United (yang menjaringkan gol pasukannya), Billy Gilmour dari Brighton, John McGinn dari Aston Villa dan Che Adams dari Southampton dalam kesebelasan utama, manakala Ryan Christie dari Bournemouth diperkenalkan pada peringkat penutup.

Switzerland hanya mempunyai dua pemain Liga Perdana, tetapi kedua-duanya memulakan permainan: Fabian Schär dari Newcastle dan Manuel Akanji dari Manchester City. Gol pasukan mereka dijaringkan oleh bekas pemain Prem, dengan bekas pemain sayap Liverpool Xherdan Shaqiri menjadi penjaring dengan apa yang mungkin menjadi gol kejohanan setakat ini, rembatan kencang dan melencong dari jarak jauh selepas kesilapan di pertahanan Scotland.

Penilaian

Scotland: Andy Robertson (Liverpool) – 6.5; Scott McTominay (Manchester United) – 8; Billy Gilmour (Brighton) – 6.5; John McGinn (Aston Villa) – 5.5; Che Adams (Southampton) – 6; Ryan Christie (Bournemouth) – T/A

Switzerland: Fabian Schär (Newcastle) – 6.5; Manuel Akanji (Manchester City) – 6.5

Untuk sorotan dan reaksi, klik di sini .

Share.
Leave A Reply