Ulasan Musim Liga Perdana Newcastle 2023/24

 

Selepas penamat tempat ke-4 yang agak mengejutkan pada penghujung 2022/23 dan penyertaan Liga Juara-Juara musim ini, Magpies akan kecewa dengan penamat tempat ke-7 mereka musim ini. Mereka juga terlepas peluang terakhir bola sepak Eropah musim depan selepas kemenangan Piala FA Manchester United pada hari Ahad.

 

Tetapi bagaimana pasukan Eddie Howe benar-benar melakukannya musim ini? Dan apakah beberapa faktor yang mempengaruhi persembahan mereka?

 

Ketahui dalam ulasan musim Newcastle kami di bawah.

Persembahan Individu

Setakat ini pemain yang paling menonjol pada 2023/24 ialah penyerang Alexander Isak.

 

 

Pemain Sweden itu menjaringkan 21 gol musim ini untuk menduduki tempat ke-3 dalam perlumbaan Kasut Emas Liga Perdana Inggeris . Dia juga mencatatkan 2 bantuan, menjadikan jumlah sumbangan golnya kepada 23 dalam hanya 27 penampilan EPL. Pemain Newcastle terakhir yang mencapai angka yang sama ialah Alan Shearer.

 

Seorang lagi pemain Magpies yang muncul dengan banyak kredit musim ini ialah Bruno Guimarães. Pemain tengah Brazil itu menjaringkan 7 dan membantu 8, tetapi juga kagum dengan aksi bertenaganya di tengah-tengah taman.

 

Anthony Gordon juga tidak membosankan, kerana dia menyumbang 21 gol (11G, 10A) pada musim penuh pertamanya dalam warna hitam dan putih.

 

Terdapat juga yang lain, dengan Callum Wilson, Fabian Schär atau Kieran Trippier juga melakukan yang terbaik untuk meneruskan evolusi Newcastle.

Pengaruh Pengurus

Eddie Howe membimbing pasukannya ke tempat ke-7 dalam jadual, sambil turut mengawasi penyingkiran daripada ‘kumpulan kematian’ Liga Juara-Juara menentang AC Milan, Borussia Dortmund dan PSG.

 

Inilah yang dia katakan selepas perlawanan hari ke-38 menentang Brentford : “Saya suka musim ini. Apabila saya melihat ke belakang dalam hidup, saya hanya akan mempunyai kenangan yang baik.

 

 

“Saya fikir ia adalah musim kemajuan. Saya tahu kedudukan liga mungkin memberitahu saya secara berbeza, tetapi perasaan saya ialah kami telah menjadi lebih kuat sebagai satu pasukan. Kami akan melihat ke belakang dengan sedikit ‘Apa yang mungkin berlaku’ dalam banyak aspek.

 

“Kami telah melakukannya dengan baik – tetapi ia mungkin sangat berbeza, ia mungkin lebih diingati, jadi itu akan menjadi kekecewaan yang akan hidup bersama saya.”

 

Walaupun konteks memainkan peranan besar dalam menganalisis musim ini untuk Newcastle, kerana mereka terpaksa berdepan dengan jumlah kecederaan yang tinggi kepada pemain utama, kami tidak boleh tidak berfikir bahawa jangkaan di sekitar St. James’ Park adalah lebih tinggi daripada tempat ke-7.

 

Ia akan menjadi menarik untuk melihat sama ada mereka yang bertanggungjawab ke atas kelab akan merasakan Howe adalah orang yang membawa mereka ke hadapan atau tidak.

Memandang ke Hadapan

Dengan tiada bola sepak Eropah di kaki langit musim depan, dijangkakan Newcastle akan menumpukan pada prestasi yang lebih baik dalam EPL untuk memastikan kembali ke UCL untuk 2025/26.

 

Walaupun ini sudah tentu akan menjadi keutamaan, kami percaya bahawa peminat Magpies akan menghargai trofi yang sama. Piala FA atau Piala Liga memberi peluang yang baik untuk Newcastle meraih beberapa piala, di samping memastikan bola sepak Eropah jika prestasi liga mereka merosot lagi.

 

Walaupun Isak dan Guimarães terus dikaitkan dengan penyingkiran dari kelab, Newcastle mungkin akan melakukan segala yang mereka mampu untuk mengekalkan mereka, serta menambah beberapa kedalaman skuad di posisi penting.

 

Secara keseluruhannya, ia menjanjikan musim panas yang menarik untuk kelab bersejarah ini, kerana mereka ingin kembali ke bola sepak Eropah dan memanfaatkan sepenuhnya skuad berbakat.

Share.
Leave A Reply