Laporan Liverpool lwn Atalanta

Penjaring : Scamacca ’38, 60′, Pašalić 83′

Dalam perlawanan yang akan diingati kerana keputusannya yang mengejutkan, Atalanta mempamerkan persembahan kelas induk, menewaskan Liverpool 3-0 di Anfield dalam perlawanan pertama suku akhir Liga Europa UEFA mereka.

Skuad Itali itu melebarkan rekod tanpa kalah mereka yang mengagumkan di tempat lawan dalam pertandingan itu kepada 11 perlawanan, meninggalkan Anfield yang setia dengan rasa tidak percaya.

Sejak awal lagi, Atalanta menunjukkan mereka tidak gentar dengan suasana bercerita pada malam Eropah di Anfield.

Pada awal permainan, kehilangan konsentrasi Harvey Elliott hampir merugikan Liverpool, tetapi penjaga gol Caoimhin Kelleher membuat rembatan menyelamatkan muka daripada rembatan jarak dekat Mario Pašalić.

Elliott hampir menebus dirinya beberapa saat kemudian dengan serangan cemerlang yang menggegarkan kayu, menetapkan pentas untuk pertempuran yang tegang.

Atalanta Ambil Kawalan

Walaupun cubaan Liverpool untuk menegaskan kawalan, Atalantalah yang memecah kebuntuan. Davide Zappacosta mengeksploitasi ruang di sayap kanan dan melakukan hantaran yang sempurna kepada Gianluca Scamacca, yang rembatan awalnya lemah tetapi entah bagaimana mengelak Kelleher, meleleh ke dalam jaring.

Gol sejurus sebelum separuh masa memberikan Atalanta pendahuluan penting, dan penyelamatan Kelleher seterusnya ke atas Teun Koopmeiners mengekalkan Liverpool dalam permainan buat seketika.

Separuh Masa Kedua: Penguasaan Atalanta Berterusan

Separuh masa kedua menyaksikan pengurus Liverpool Jürgen Klopp melakukan pertukaran tiga kali ganda, berharap dapat menyuntik tenaga ke dalam pasukannya dengan pengenalan Mohamed Salah antara lain. Impak segera Salah dirasai dengan rembatan kuat yang diselamatkan dengan mahir oleh Juan Musso, membayangkan potensi kebangkitan Liverpool.

Bagaimanapun, Atalanta segera mematahkan sebarang harapan untuk kembali. Scamacca menggandakan jumlah golnya dengan tandukan kencang hasil hantaran lintang Charles De Ketelaere, seterusnya menyenyapkan penyokong Anfield.


Liverpool bergelut untuk bertindak balas dengan berkesan, dengan gol Salah yang tidak dibenarkan kerana ofsaid menambah kekecewaan mereka.

Pukulan Lewat Memeterai Nasib Liverpool

Ketika perlawanan semakin hampir, Atalanta memberikan pukulan terakhir. Pašalić mendapati dirinya berada di tempat yang betul pada masa yang tepat untuk melantun masuk dari penyelamatan Kelleher, mengukuhkan kemenangan 3-0 untuk pelawat.

Gol ketiga ini bukan sahaja menamatkan malam yang luar biasa untuk Atalanta tetapi juga menyebabkan Liverpool berdepan tugas berat dalam perlawanan kedua di Bergamo.

Memandang ke Hadapan

Kemenangan menakjubkan Atalanta di Anfield menyediakan mereka dengan kelebihan ketara ketika mereka menuju ke pusingan kedua suku akhir, manakala Liverpool mesti berkumpul semula dan mencari jalan untuk mengatasi defisit tiga gol di tempat lawan.

Keputusan itu adalah bukti kehebatan taktikal Atalanta dan menimbulkan persoalan serius tentang keupayaan Liverpool untuk bersaing pada musim terakhir Klopp di terajui.

Maklumat lanjut mengenai permainan ini boleh didapati di:

Liverpool-Atalanta | Liga Europa UEFA 2023/24

 

Share.
Leave A Reply