Detik Terbaik Percutian Antarabangsa

Cuti antarabangsa biasanya merupakan tempoh yang digeruni oleh peminat bola sepak kelab yang terpaksa menunggu dengan nafas tertahan dan kebosanan kerana pemain terbaik kelab mereka mengharungi perjalanan yang melelahkan untuk mewakili pasukan kebangsaan mereka.

Walau bagaimanapun, rehat antarabangsa terakhir musim 2023/24 mempunyai bahagian yang cukup mendebarkan kerana terdapat beberapa perlawanan blockbuster antara beberapa pasukan kebangsaan terbaik di dunia.

Dengan mengambil kira itu, berikut ialah beberapa detik terbaik rehat antarabangsa Mac 2024.

England lwn Brazil

The Three Lions of England telah memenangi 11 perlawanan persahabatan antarabangsa terakhir mereka di tempat sendiri dalam pertemuan berprofil tinggi menentang juara Dunia lima kali, Brazil. England sebenarnya telah memenangi kesemua lima perlawanan di tempat sendiri sejak Piala Dunia 2022, menjaringkan 15 gol dan bolos hanya sekali.

Brazil, sebaliknya, mempunyai keputusan yang mengecewakan baru-baru ini, dengan empat perlawanan berturut-turut tanpa kemenangan dan tiga kekalahan berturut-turut. Seleção telah disingkirkan oleh Croatia menerusi penentuan sepakan penalti pada suku akhir Piala Dunia dan telah bergelut untuk mencari kaki mereka sejak itu .

 

Oleh itu, perlawanan persahabatan di Wembley menyediakan satu peristiwa yang menarik untuk kedua-dua pasukan dan permainan yang sengit tidak mengejutkan mempunyai kehebatan perlawanan Liga Perdana memandangkan bilangan bintang yang berpangkalan di England di kedua-dua pasukan. Perlawanan itu akhirnya diputuskan oleh pukulan masuk Endrick daripada rembatan Vinicius yang melencong untuk mewakili gol antarabangsa pertamanya pada penampilan ketiganya dalam jersi terkenal.

Ia menjadikan pemain berusia 17 tahun itu pemain termuda ketiga yang menjaringkan gol untuk Brazil dan lelaki termuda yang pernah menjaringkan gol di Stadium Wembley yang terkenal.

Toni Kroos Kembali dengan Bantuan Vintage

Pasukan kebangsaan Jerman telah melalui pembinaan semula yang menyakitkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan beberapa keputusan yang mengecewakan telah menyusul ketika mereka bergelut dengan perubahan identiti.

Die Mannschaft telah tewas enam daripada 10 perlawanan terakhir mereka, menang dua dan seri dua, manakala ketua jurulatih Hansi Flick digantikan oleh Julian Nagelsmann ketika mereka bersiap sedia untuk menjadi tuan rumah Euro 2024. Tarikh persahabatan dengan Perancis bukanlah pilihan terbaik lawan memandangkan pasukan peringkat kedua di dunia berada dalam bentuk yang sempurna.

Les Blues telah menang tiga kali, seri satu dan mengalami satu kekalahan daripada lima pertemuan terakhir mereka tetapi semua itu berubah hanya LAPAN SAAT selepas sepak mula apabila Toni Kroos yang kembali berjaya menemui Florian Wirtz di angkasa lepas. Ace Bayer Leverkusen itu melakar rembatan indah untuk gol paling awal yang dijaringkan dalam sejarah Jerman, sebelum Kai Havertz menambah satu lagi gol pada separuh masa kedua.

Kemenangan ini adalah kunci kepada Jerman kerana ia memberikan peningkatan keyakinan yang tepat pada masanya dan memastikan mereka memenangi perlawanan berturut-turut menentang Les Blues berikutan kemenangan persahabatan mereka pada September lalu. Pasukan Nagelsmann mampu membina prestasi mengagumkan itu dengan satu lagi kemenangan dan bantuan Kroos dalam kemenangan 2-1 ke atas Belanda untuk menutup jendela antarabangsa yang positif.

Sepanyol lwn Brazil

Tema perlawanan persahabatan berprofil tinggi diteruskan di seluruh Eropah apabila La Roja menjadi tuan rumah Hijau-Kuning di Santiago Bernabeu di Madrid. Rodri membuka jaringan menerusi sepakan penalti dan Dani Olmo menambah pendahuluan dengan percubaan solo, tetapi Rodrygo memanfaatkan kesilapan Unai Simon untuk mengurangkan separuh defisit sebelum separuh masa.

Endrick turut mengambil bahagian dalam aksi menjaringkan gol di rumahnya yang tidak lama lagi untuk menyamakan kedudukan dan menetapkan separuh masa kedua yang tegang. Perbuatan retak ini belum selesai ketika Rodri menyempurnakan dua gol penaltinya pada minit ke-87, tetapi Lucas Paqueta mengatasi usaha itu dengan penyudah tenang dari sepakan penalti untuk sepakan terakhir permainan.

Perlu diingatkan bahawa permainan ini tidak kekurangan hiburan kerana contoh perlawanan persahabatan antara benua telah digantikan dengan banyak pertandingan benua seperti UEFA Nations League baru-baru ini. Namun begitu, ia menyegarkan melihat dua kumpulan pemain terbaik dunia mewakili negara mereka dengan sedikit pertaruhan.

Nigeria lwn Ghana

Sukan antarabangsa yang besar bukan sahaja berlangsung di Eropah, kerana Nigeria juga menentang Ghana pada 22 Mac untuk perlawanan yang kaya dengan sejarah. Ini adalah saingan Afrika Barat yang sentiasa hangat dipertandingkan dan ada sedikit kekecewaan apabila mereka berbaris untuk beraksi di Stade de Marrakech di Maghribi.

Super Eagles beraksi buat kali pertama di bawah kendalian sementara Finidi George, manakala Ghana turut mengalu-alukan Otto Addo kembali ke pangkuan selepas meninggalkan jawatannya selepas Piala Dunia 2022. Walaupun penampilan percubaan kepada barisan pemain, permainan ini tidak kurang dalam aksi hujung ke hujung dan Cyriel Dessers dengan sewajarnya membuka jaringan dari sepakan penalti.

Peluang Ghana untuk bangkit dikompaun pada awal separuh masa kedua apabila Jerome Opoku dilayangkan kad merah (menunjukkan betapa sengitnya permainan ini), dan Nigeria menggandakan kelebihan mereka pada lewat dengan gol antarabangsa keempat Ademola Lookman pada 2024.

Drama dan keterujaan itu berlarutan sehingga ke penghujungnya, apabila Jordan Ayew menemui jaringan daripada sepakan penalti pada masa tambahan. Walau bagaimanapun, ia terbukti terlalu sedikit, sudah terlambat untuk Bintang Hitam.

England lwn Belgium

Pasukan kebangsaan ketiga dan keempat terbaik di dunia bertembung di Wembley untuk perlawanan akhir perlawanan persahabatan antarabangsa Mac. Ia dijangkakan sama kompetitifnya dengan perlawanan persahabatan glamor yang lain, dengan dua pasukan terbesar dalam bola sepak dunia biasanya melakukan perlawanan pantas dan sengit yang penuh bertenaga.

Segala-galanya bermula dengan baik dengan Youri Tielemans mendapat keuntungan daripada kesilapan Jordan Pickford yang mahal untuk merembat bola ke sudut bawah jaring pada minit ke-11. Ivan Toney mempamerkan aksi yang mengagumkan pada permulaan pertamanya untuk England dan dia dengan tenang menyempurnakan sepakan penalti yang dimenanginya hanya enam minit selepas gol pembukaan.

Belgium mendahului sekali lagi dengan hantaran silang hebat Romelu Lukaku yang luar biasa bertemu ketua Tielemans yang melengkapkan dua jaringannya. Bagaimanapun, The Three Lions mengelak kekalahan kedua berturut-turut di Wembley apabila Jude Bellingham menjaringkan gol penyamaan pada detik-detik terakhir untuk menamatkan rehat antarabangsa untuk Albion.

Perlawanan persahabatan mereka telah membuatkan penyokong England mempunyai makanan yang cukup untuk difikirkan menjelang permulaan EURO 2024 musim panas ini.

 

Share.
Leave A Reply