Top 10 Momen dalam Sejarah Piala FA

 

Akhir minggu ini akan menyaksikan perlawanan antara Tottenham dan Manchester City dalam pusingan keempat Piala FA. City yang merupakan juara bertahan Piala FA akan cuba mengekalkan gelaran mereka dan mengharungi kemungkinan mencapai kejayaan dua musim berturut-turut selepas meraih juara Liga Perdana dan Liga Juara-Juara sebagai calon yang kuat.

 

Lawan mereka bukanlah musuh yang mudah kerana mereka akan berhadapan dengan pasukan Tottenham yang sering memberi masalah kepada Pep Guardiola dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

 

Perlawanan ini sentiasa menyajikan banyak drama dan menjelang perlawanan kali ini, kita kembali kepada sejarah Piala FA dan melihat 10 momen yang mencorak perjalanan kejayaan ini selama bertahun-tahun.

 

1953 – Final Matthews

Dalam catatan sejarah bola sepak, perlawanan pada tahun 1953 antara Blackpool dan Bolton kekal menjadi perlawanan yang legenda. Era pada masa itu berbeza dengan glamor final moden, namun kelab Lancashire ini memberi penonton satu persembahan menarik untuk dinikmati. Blackpool keluar sebagai juara (4-3) dalam perlawanan menegangkan ini, tetapi Stanley Matthews, walaupun Stan Mortensen mencipta hat-trick untuk Blackpool, menjadi tumpuan perlawanan dengan persembahan yang memukau dan menjadikan permainan ini dikenali sebagai ‘Final Matthews’.

 

1956 – Pengorbanan Bert Trautmann

Perjalanan Bert Trautmann dari menjadi seorang askar Jerman dalam Perang Dunia II hingga menjadi penjaga gol heroik Manchester City adalah sesuatu yang luar biasa. Setelah berakhirnya perang, beliau menunjukkan kemampuannya sebagai penjaga gol semasa menjadi tahanan perang. Walaupun awalnya kontroversi, beliau bermain di City selama 15 tahun. Momen paling terkenal beliau berlaku dalam final Piala FA pada 1956 melawan Birmingham di mana selepas berlanggaran kejam, beliau berjaya terus bermain walaupun leher beliau patah, membawa City meraih kemenangan 3-1.

 

1981 – Gol Ikonik Ricky Villa

Perlawanan final Piala FA pada 1981 antara Tottenham Hotspur dan City adalah perlawanan yang mendebarkan dan berakhir seri 1-1 sehingga diperlukan perlawanan ulangan. Dalam perlawanan ulangan ini, Ricky Villa dari Spurs mencipta salah satu gol Piala FA yang paling terkenal dalam sejarah. Usaha solo yang menakjubkan beliau, mengelak beberapa pemain belakang City sebelum menjaringkan gol, mengukir nama beliau dalam catatan sejarah bola sepak.

 

1988 – Keajaiban Wimbledon

Dalam yang dianggap sebagai salah satu kejutan terbesar Piala FA, Wimbledon, pasukan yang hanya mempunyai sejarah liga yang singkat, berjaya menumpaskan pasukan juara bertauliah Liverpool. Sepakan kepala Lawrie Sanchez dan penyelamatan penalti penting Dave Beasant memastikan kemenangan bersejarah 1-0 untuk pihak yang dikira “underdog” ini dan mengukuhkan perlawanan ini dalam sejarah bola sepak.

 

1996 – Kesan Fesyen ‘Giorgio Armani’ Liverpool

Sebelum perlawanan akhir pada tahun 1996 antara Liverpool dan Manchester United, pemain Liverpool telah membuat tajuk berita dengan memilih sut Armani warna krim mereka, mehimahkan mereka ‘Spice Boys’. Pilihan fesyen berani ini mendapat keraguan, terutamanya dikritik oleh Sir Alex Ferguson dari United, dan diikuti dengan kekalahan 1-0 yang muram kepada United.

 

1997 – Gol Cepat Roberto Di Matteo

Chelsea, setelah menanti 26 tahun untuk meraih trofi, berhadapan dengan Middlesbrough dalam final pada tahun 1997. Gol yang mengejutkan Roberto Di Matteo hanya dalam masa 42 saat menetapkan rentak kemenangan Chelsea, menandakan gol terpantas dalam final Piala FA sehingga 2009.

 

2002 – Gol Tak Terlupakan Ray Parlour

Pengacara televisyen Bradley Walsh dan Tim Lovejoy mewakili pasukan Gunners dan Blues masing-masing duduk bersebelahan di bilik komentar memberikan pandangan mereka. Dengan 20 minit tersisa dan kedua-dua pasukan masih merapatkan 0-0, Ray Parlour mengambil bola untuk Arsenal dan menyerang ke arah gol. Lovejoy, yakin bahawa pemain tengah jantung England terdahulu ini tidak membawa ancaman, menjelaskan “it’s only Ray Parlour” hanya beberapa saat sebelum pemain Arsenal itu melepaskan sepakan jarak jauh yang sensasi ke sudut atas gol. Arsenal kemudiannya memenangi perlawanan 2-0.

2006 – Keheroikan Steven Gerrard

Final 2006 Liverpool melawan West Ham memperlihatkan semangat yang tidak terkalahkan Steven Gerrard. Menghadapi defisit, usaha yang luar biasa oleh Gerrard, termasuk gol penyama dengan masa terakhir perlawanan, membawa kepada kemenangan penalti untuk Liverpool.

 

2013 – Heroik Akhir Ben Watson

Wigan Athletic, diambang degradasi, berhadapan dengan Manchester City yang dominan dalam final 2013. Gol kepala dengan masa tambahan oleh Ben Watson mengukuhkan kemenangan tidak mungkin 1-0 untuk Wigan, menjadikan mereka pasukan pertama yang menang Piala FA dan berdepan dengan degradasi dalam musim yang sama.

 

2016 – “Tarian” Terkenal Alan Pardew

Dalam final 2016, keunggulan singkat Crystal Palace ke atas Manchester United disapu dengan tarian perayaan pengurus mereka, Alan Pardew, satu saat kegembiraan yang menjadi pahit dengan kekalahan 2-1 Palace. Ketika itu, ketua pasukan Palace ini dirakam sedang merayakan sebelum terpaksa menari seperti ‘bapa saudara mabuk di pernikahan’. Momen yang memalukan ini menjadi giff dan parodi di internet.

 

Share.
Leave A Reply