Preview perlawanan Luton vs Arsenal

Pengurus Luton, Rob Edwards, menuntut tindak balas dari pemain-pemainnya selepas kekalahan mereka kepada Brentford pada hujung minggu lalu. Pengurus ini mengaku bahawa mereka “tidak layak mendapat apa-apa” dalam kekalahan 3-1 itu, dan Hatters mengalami lima kekalahan daripada lapan perlawanan terakhir Liga Perdana Inggeris (PL) (M1, S2). Untuk membuat keadaan lebih teruk, kemenangan bagi pesaing yang berdepan dengan ancaman degradasi, Burnley dan Everton, telah memperpendek jurang mereka daripada zon terbawah kepada hanya dua mata sahaja.

 

Andai kemenangan ke atas the Bees dapat dicapai, ia akan menjadikan Luton memperoleh kemenangan berturut-turut dalam Premier League sejak Disember 1991 selepas mereka berjaya mengalahkan Crystal Palace tujuh hari sebelumnya. Kemenangan itu berlaku di Kenilworth Road, dan mereka mungkin gembira untuk kembali beraksi di rumah di mana mereka mengekalkan rekod tidak terkalahkan untuk dua perlawanan terakhir (M1, S1). Selain itu, mereka hanya kehilangan lapan gol dalam enam perlawanan PL di rumah, iaitu jumlah yang paling sedikit di bahagian bawah liga.

 

Ketahanan pertahanan ini akan diuji dengan lebih keras oleh pasukan lawan Arsenal, yang datang dalam keadaan memenangi lima perlawanan berturut-turut dalam semua pertandingan. Tiga kemenangan daripada lima perlawanan itu diperoleh dalam PL ketika Gunners berusaha untuk menjadi juara liga pada musim ini lagi. Walaupun begitu, mereka tahu bahawa memegang kedudukan itu tidak menjamin kejayaan kerana musim lalu mereka mempunyai kelebihan lima mata ketika merujuk kepada kedudukan teratas pada 25 Disember, tetapi mereka hanya berjaya mencapai tempat kedua selepas dikalahkan oleh Manchester City.

 

Kemenangan 2-1 ke atas Wolves pada hujung minggu lalu memastikan mereka memasuki perlawanan tengah minggu ini dengan berada di tempat pertama, dengan pengurus Mikel Arteta memuji persembahan pemain-pemainnya sebagai “hebat”. Juga, mereka menjadi pasukan kelima dalam lima liga teratas di Eropah yang berjaya mencatatkan 100 gol pada tahun 2023 dalam semua pertandingan. Pengurus ini berharap mereka dapat mengekalkan kecekapan tersebut dalam perlawanan ini menentang Hatters. Malah, mereka menghadapi rekod tidak pernah menang dalam sepuluh perlawanan terakhir di padang lawan (S6, K4), walaupun lawatan terakhir mereka ke Luton berlaku pada Disember 1991.

 

Pertarungan utama

Penyerang Carlton Morris telah membantu Luton meraih kemenangan dalam lapan daripada sebelas perlawanan terakhir di mana beliau menjaring gol (S2, K1), termasuklah empat kemenangan dengan skor 1-0. Untuk mengekang keupayaan Morris, penjaga gol Arsenal, David Raya, telah berjaya mengekalkan kawasan gol bersih dalam tiga daripada empat perlawanan peribadi mereka (M3, K1).

 

Statistik panas

Sepuluh daripada tiga belas gol yang dijaringkan dalam lima perlawanan terakhir Arsenal di kandang lawan berlaku selepas separuh masa permainan.

 

Share.
Leave A Reply