Prebiu Brighton vs Brentford

Brighton tidak dapat memanfaatkan kejayaan mereka dalam layak ke peringkat separuh akhir Liga Europa UEFA apabila mereka kalah kepada Chelsea dengan skor 3-2 dalam perlawanan Liga Perdana (PL) pada Ahad. “Sukar kerana saya rasa kita bermain lebih baik daripada Chelsea,” kata pengurus Roberto De Zerbi selepas kedua-dua pasukan mencetak dan kehilangan gol dalam 18 perlawanan berturut-turut di peringkat teratas (W7, D5, L6).

 

Berada di tempat kedelapan, lima mata tertinggal dari lima teratas, Brighton perlu memutuskan rentetan tiga seri berpasangan di kandang sendiri agar tidak terlepas daripada saingan. Sebagai mereka cuba mengelakkan keempat-empat kali seri di liga di kandang hari ini sejak November 2017, kunjungan Brentford mungkin bisa menjadi apa yang Brighton perlukan kerana mereka tidak terkalahkan dalam pertemuan di kandang dalam PL (W1, D1), sementara mereka hanya kalah sekali di liga dalam sembilan perlawanan terakhir mereka di Stadion Amex bermula musim lalu (W4, D4).

 

Ini akan memberi banyak tekanan kepada pasukan tetamu setelah mereka menang dengan skor 3-1 ke atas Luton pada Sabtu untuk kembali kepada kejayaan selepas dua kekalahan berikutnya. Selepas menyaksikan pasukannya menghasilkan 27 percubaan gol (rekod PL Brentford) ke atas Hatters, pengurus Thomas Frank gembira dengan keunggulan persembahan mereka, terutamanya dengan kehadiran empat pemain belakang pilihan pertama yang cedera.

 

Namun, dominasi di jalan bukanlah sesuatu yang mampu dicapai oleh The Bees akhir-akhir ini, dengan hanya satu kemenangan dalam lima perlawanan PL mereka di luar (D1, L3) yang datang ketika berlawanan dengan Chelsea, di mana Brighton gagal pada hari Ahad. Mereka setidak-tidaknya membuktikan bahawa mereka sukar untuk ditembusi kerana dalam semua perlawanan tersebut mereka tidak sekali pun kekalahan sebelum minit ke-35.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Facundo Buonanotte dari Brighton mempunyai dua gol (G1, A1) dan dua kad kuning dalam tiga perlawanan PL terakhirnya, manakala eks-Brighton Neal Maupay membuka jaring ke atas Luton untuk kali kedua dalam empat perlawanan Brentford.

 

 

Fakta hangat

Sebelum perlawanan ini, perlawanan PL Brighton purata mempunyai purata gol tertinggi dalam liga, iaitu empat gol (Brentford: 2.93).

 

Share.
Leave A Reply