Ulasan Everton vs Manchester United

Senyuman menghiasi skuad Everton sebelum rehat antarabangsa apabila mereka mengalahkan Crystal Palace 3-2 di Selhurst Park untuk memenangi tiga daripada empat pertandingan terakhir mereka (merentas D1), yang membantu mereka menduduki kedudukan delapan mata dari zona penurunan. Namun, pengurangan 10 mata yang luar biasa dan belum pernah terjadi sebelum ini oleh Premier League (PL) kerana melanggar peraturan kewangan semasa rehat antarabangsa menyebabkan Toffees terjatuh ke dalam zon penurunan dan hanya berjarak dua mata daripada selamat.

 

Di tengah-tengah kemarahan global itu, Pengarah Bola Sepak Everton, Kevin Thelwell, mengeluarkan kenyataan dalam minggu ini bahawa semangat dalam pasukan akan tetap teguh. Rayuan mereka tidak akan didengar selama beberapa bulan lagi, memaksa pasukan untuk bersedia untuk pertempuran penurunan yang lain dalam tempoh tersebut. Para penyokong Goodison Park yang teraniaya dijangka akan memberi sokongan yang kuat, tetapi hanya satu kemenangan daripada lapan pertandingan PL terakhir kelab ini menentang Manchester United (D4, L3) menunjukkan bahawa pasukan musuh di barat laut itu mungkin bukan lawan yang ideal untuk melanjutkan perlawanan bola sepak mereka.

 

Selain itu, United datang sebagai pasukan yang mengumpul lebih banyak mata liga daripada pasukan lain dalam lima perlawanan terakhir PL (W4, L1). Namun, ada perasaan bahawa ini tidak sepenuhnya mencerminkan suasana di kem latihan United kerana semua kemenangan mereka berjaya dalam keadaan kekalahan dengan selisih satu gol melawan pasukan yang bermula di bahagian bawah jadual liga, sementara prestasi mereka di semua pertandingan menunjukkan tiga kekalahan daripada lima pertandingan terakhir!

 

Tekanan masih kekal ke atas pengurus Erik ten Hag dan mereka yang masih menyokong beliau akan menunjukkan prestasi baik United dalam saingan jauh. Selepas kalah dalam dua lawatan liga awal mereka, United memenangi tiga perlawanan berikutnya – rangkaian kemenangan luar rumah terpanjang mereka dalam pertandingan ini sejak tradisi oleh Ole Gunnar Solskjær antara Jun dan Disember 2020.

Pemain untuk diperhatikan

“Rugi betul bola hanya mencari saya,” tegas gelandang Everton Abdoulaye Doucouré selepas beliau menjaringkan gol melawan Palace untuk mencatatkan gol ke-9 beliau dalam PL sejak kedatangan Sean Dyche pada Januari. Tiada pemain Everton yang mencetak lebih banyak gol dalam tempoh itu. Sejak beraksi di dalam saingan ini pada Februari 2020, hanya dua pemain PL semasa yang lebih banyak menyumbang gol daripada Bruno Fernandes dengan 38 gol (G22, A16).

 

Statistik panas

Everton boleh menjadi pasukan pertama dalam sejarah PL yang mengalami kekalahan dalam 40 perlawanan H2H kepada satu pasukan tunggal (W10, D13, L39 v United).

 

Share.
Leave A Reply