Pratonton perlawanan Copenhagen vs Manchester United

Ketika UCL memasuki perlawanan hari keempat, pasukan Denmark, Copenhagen terpaksa memenangi perlawanan ini selepas gagal memenangi tiga perlawanan kumpulan pertama mereka (S1, K2). Pasukan yang dipimpin oleh Jacob Neestrup telah menunjukkan kualiti mereka dalam perlawanan-perlawanan yang cemerlang walaupun kalah kepada Bayern Munich dan pasukan lawan menarik, Manchester United. Mereka hanya kehilangan satu mata dalam perlawanan sebelum ini di Old Trafford apabila penalti ditolak pada minit ke-97.

 

Lebih-lebih lagi, pasukan Copenhagen telah menghadapi rekod yang tidak memuaskan dalam perlawanan menentang pasukan dari England (M1, S5, K8), dengan gagal menjaringkan gol dalam tujuh perlawanan H2H yang lepas. Kejayaan Copenhagen di Parken Stadium dalam perlawanan Eropah yang terbaru akan memberi keyakinan kepada mereka untuk mencatatkan kemenangan kedua mereka menjalani lawatan di England, dan memberi mereka peluang untuk mengelak daripada keluar daripada peringkat kumpulan untuk kelima kalinya dalam enam kempen UCL.

 

Rekod ini mungkin tidak memberi sebarang semangat kepada pasukan lawan, Manchester United, yang hanya menang satu daripada tujuh perlawanan terakhir mereka dalam UCL (S2, K4) dan mereka juga merupakan pasukan dari England yang pernah kalah kepada Copenhagen – kekalahan 1-0 di gelanggang ini pada November 2006!

 

Pasukan Red Devils ini kelihatan lebih mudah terjejas berbanding pasukan yang kalah pada hari itu, walaupun kemenangan Bruno Fernandes di minit terakhir untuk menewaskan Fulham pada hari Sabtu sedikit sebanyak mengurangkan tekanan ke atas pengurus Erik ten Hag.

 

Pengurus Belanda ini menjadi pengurus terpantas bersama kelab yang mencapai 50 kemenangan dalam sejarah Manchester United, tetapi sepanduk yang dipaparkan di bahagian penyokong tuan rumah menyatakan “bermain seperti awak serius” menunjukkan kecemerlangan tidak puas hati penyokong terhadap pasukan ini. Jika mereka terus membuat penyokong tidak berpuas hati dengan merosakkan perlawanan di sini, ia mungkin menjejaskan kempen UCL mereka, di mana Manchester United hanya berselisih mata dengan Galatasaray yang berada di tempat kedua dalam kumpulan.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Jordan Larsson dari Copenhagen adalah pemain yang gagal menjaringkan penalti dalam perlawanan sebelum ini, tetapi dia berjaya menjaringkan gol pada hujung minggu lalu – lima daripada enam golnya pada musim ini dicetak sebelum separuh masa, termasuk dua gol pada minit pembukaan!

 

 

Selepas menewaskan Fulham dalam penampilan ke-200 beliau bersama kelab, Fernandes akan mencuba mengekalkan rekod dalam UCL yang sudah tiga tahun dan sepuluh penampilan tanpa gol!

 

Stat panas

Tujuh daripada lapan kemenangan Manchester United pada musim ini adalah dengan selisih satu gol sahaja.

 

Share.
Leave A Reply