Preview: RB Leipzig vs Manchester City

 

Manchester City akan melawat ke Jerman Timur dengan matlamat untuk mengawal Kumpulan G dalam UEFA Champions League musim 2023/24, melebihi Red Bull Leipzig.

 

RB Leipzig akan berjumpa dengan pasukan Pep Guardiola, Man City, untuk musim ketiga berturut-turut dalam pertandingan piala utama Eropah ini, dengan kedua-dua pasukan bertujuan untuk melangkah ke peringkat gugur. Pemenang Piala Jerman ini telah dihukum oleh City dengan kekalahan yang besar dalam pusingan 16 terakhir musim lalu, dan mereka berhasrat untuk mengulangi kemenangan mereka di rumah pada peringkat kumpulan musim 2021/22.

 

Leipzig memulakan musim domestik mereka dengan kemenangan hebat 3-0 di luar Bayern Munich dalam Piala Super Jerman yang membalas kekalahan mereka dalam permainan yang sama tahun lalu. Namun begitu, kempen Bundesliga mereka bermula dengan kekalahan 3-2 daripada Bayer Leverkusen di bawah kepelbagaian Xabi Alonso.

 

Prestasi mereka telah meningkat sejak itu apabila mereka menghancurkan VFB Stuttgart 5-1 dalam separuh kedua perlawanan kandang pertama mereka dan melanjutkan kemenangan itu dengan kemenangan 3-0 menentang Union Berlin. Keputusan itu diulangi dalam perlawanan menentang Augsburg selepas jendela antarabangsa dan mereka membuka kempen Champions League dengan mengalahkan Young Boys 3-1.

 

Ini adalah keputusan yang membuatkan mereka seimbang dengan City di puncak Kumpulan G dengan gol yang sama dan gol yang diterima. Dalam hanya musim keenam mereka dalam Liga Juara-Juara, Leipzig cukup berpengalaman tetapi telah mengalahkan beberapa pasukan utama seperti Real Madrid, Atletico Madrid, Paris Saint-Germain, Manchester United dan kemenangan 2-1 terhadap City yang telah disebutkan.

 

Marco Rose telah meningkatkan pasukan tersebut sejak dia mengambil alih lebih setahun yang lalu dan mereka sangat berupaya untuk menjaga rekod tidak terkalahkan yang cemerlang di rumah menentang pasukan Guardiola. Sebenarnya, mereka juga merupakan pasukan serangan yang sangat baik dengan mencetak sekurang-kurangnya tiga gol dalam empat perlawanan berturut-turut.

 

Man City tidak akan memandang rendah kualiti pihak lawan mereka, tetapi mereka tahu bahawa sangat sedikit pasukan yang mampu menandingi mereka pada bila-bila masa.

 

Juara treble ini kekal ganas dalam serangan dan mereka lebih kemas dalam pertahanan musim ini setelah tidak membenarkan banyak gol melalui.

 

City membuka kempen Liga Perdana mereka dengan kemenangan 3-0 di Burnley yang diketuai oleh bekas kapten mereka, Vincent Kompany, dan menikmati kemenangan dengan keputusan kecil lagi menentang Newcastle dan Sheffield United, di antara itu adalah kemenangan menentang Sevilla dalam penalty di Piala Super UEFA.

 

 

 

Fulham dan West Ham dikalahkan di sepanjang jeda September sehingga City berjaya mengalahkan gol pembukaan untuk mengalahkan Crvena Zvezda 3-1 pada permulaan perlawanan Liga Juara-Juara mereka.

 

Sedikit sahaja pasukan dalam bola sepak dunia yang mampu menandingi strategi, teknikal dan kualiti cadangan Mancunians, yang bermakna mereka masuk ke dalam setiap perlawanan dengan keyakinan bahawa mereka akan menang.

 

Mereka mesti mendapatkan keputusan dari perlawanan ini untuk memastikan mereka menduduki tempat utama dalam kumpulan yang dijangka mereka menangi. Dan walaupun menghadapi cabaran yang sukar dari Die Roten Bullen, Man City mempunyai dua kemenangan dan satu seri daripada empat pertemuan UCL sebelum ini.

 

Guardiola akan berhasrat untuk mendapatkan kelayakan daripada kumpulan ini secepat mungkin dengan pasukannya bertarung dalam tujuh pentas musim ini. Rotasi adalah perkara yang penting tetapi mereka mesti mengelakkan pergaduhan dalam kelayakan pada peringkat akhir kempen kumpulan.

 

Susunan Pemain

 

Pemain pinjaman PSG, Xavi Simons, telah merevolusikan Bundesliga sebagai penyerang tengah yang paling berkesan bagi Leipzig dengan gol dan assist. Dia akan mencuba untuk memberi pengaruh positif kepada pasukannya dengan harapan untuk mendapatkan keputusan yang baik menentang City.

 

Emil Forsberg adalah pencetak gol teratas kedua pasukan dalam pertandingan ini dan juga sepatutnya dipilih untuk bermain dari awal.

 

Leipzig: Blaswich; Henrichs, Simakan, Lukeba, Raum; Schlager, Kampl, Simons, Forsberg; Openda, Poulsen

 

Bek Leipzig yang sebelum ini, Josko Gvardiol, harus beraksi menentang kelab yang ditinggalkannya pada musim panas ini. Pemain Croatia ini mencetak gol penyama kedudukan apabila kedua-dua pasukan bertemu di Stadion Red Bull musim lalu, tetapi dia akan bertugas untuk menghadang beberapa rakan sepasukannya yang terdahulu.

 

Penandatanganan baru, Matheus Nunes, juga akan mencuba untuk mengekalkan tempatnya di tengah padang City, mengingat terdapat pilihan yang meragukan kebolehannya, Kovacic.

 

Man City: Ederson; Walker, Dias, Akanji, Gvardiol; Rodri, Nunes; Foden, Alvarez, Doku; Haaland

 

Ramalan

 

City masih belum terdedah kepada lebih daripada satu gol pada perlawanan musim ini dan menjadi tugas yang besar bagi Leipzig yang gemar menjaringkan gol untuk menjaringkan mereka dua kali. Ini menjadikan situasi ini bergantung pada faktor-faktor kecil kerana tuan rumah perlu mendekati sempurna untuk mencapai keputusan yang baik.

 

Walaupun potensi serangan mereka, City tetap terlalu kuat bagi pasukan Jerman untuk ditangani, baik dari segi serangan maupun pertahanan.

 

Leipzig 1-3 Man City

 

Share.
Leave A Reply