Manchester City mencipta sejarah Sabtu lalu apabila menewaskan Inter Milan dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA untuk memenangi trofi yang diidamkan buat kali pertama. Rodri menjadi pemenang perlawanan pada malam itu, apabila rembatan jauhnya dari tepi kotak penalti melepasi Andre Onana di gawang, yang tidak sempat bertindak balas.

Inter melakukan perlawanan semasa perlawanan dan mempunyai peluang besar untuk memenangi perlawanan itu sendiri, tetapi ia tidak menjadi. Ia sangat jelas untuk beberapa waktu sebelum perlawanan ini bahawa ia akan menjadi Liga Juara-Juara City, malah treble City, untuk kalah, tidak kira siapa yang menghalang mereka.

Selepas kesedihan dua musim lalu dan perasaan kesal yang mereka alami apabila mereka tersingkir awal tahun sebelumnya, mereka akhirnya menepis semua itu dan mencapai kemuncak sukan itu.

Semua tuduhan Pep Guardiola “terlalu memikirkan” perlawanan kalah mati yang besar, semua kesilapan yang dilakukan oleh pemain pada saat-saat besar, semua peluang terlepas dan semua tuduhan tidak cukup berpengalaman untuk menjadi juara Eropah bukan hanya sebahagian daripada kisah bagaimana mereka sampai di sini dan bukan lagi kayu untuk mengalahkan mereka.

Hanya satu pasukan lain di England telah mencapai kejayaan ini, dan ia adalah Manchester United. Pada tahun 1999, mereka memenangi Liga Perdana, Piala FA dan Liga Juara-Juara UEFA dengan cara yang tidak dapat dilupakan untuk mengukuhkan diri mereka sebagai pasukan Inggeris terhebat yang pernah ada. Kini, 24 tahun kemudian, di bahagian biru Manchester, satu lagi pemenang treble wujud. Pep Guardiola mampu melakukan apa yang dilakukan oleh idolanya, Sir Alex Ferguson, beberapa tahun lalu dan pemain Sepanyol itu menyatakan kegembiraannya dengan pencapaiannya.

“Ia satu penghormatan untuk saya menjadi seperti Sir Alex Ferguson — dia menghantar mesej kepada saya pagi ini.”

Adakah Ini Pasukan Terhebat Pernah?

Sememangnya, soalan ini timbul selepas pasukan memenangi treble. Ini adalah soalan yang sukar untuk dijawab kerana ia memburukkan beberapa pasukan luar biasa lain yang hampir menjadi pemenang treble seperti pasukan Liverpool 2021/2022. Sejarah hanya mengingati pemenang utama, malangnya.

Pasukan Manchester City ini sememangnya antara pasukan terhebat yang pernah bermain tetapi pada pendapat kami, gelaran terhebat bukanlah milik mereka untuk dituntut. Sebaliknya, gelaran ini adalah milik pasukan lain Pep Guardiola, Barcelona. Pasukan Barcelona yang memerintah bola sepak dengan kuku besi dan memenangi dua trofi Liga Juara-Juara UEFA dalam tiga tahun dengan Lionel Messi sebagai pemain tengah.

Pasukan itu bukan sahaja mendominasi sukan itu, mereka merevolusikan bola sepak moden dan meninggalkan kesan yang tidak dapat dilupakan pada sukan itu. Kesan budaya yang dimiliki oleh pasukan terhadap permainan sahaja sudah cukup untuk mereka dianggap sebagai pasukan bola sepak terhebat sepanjang zaman.

Jadi, City bukanlah pasukan Kelab terhebat sepanjang zaman walaupun memenangi Treble, jadi apa? Berada di sana dengan yang terhebat pernah melakukannya bukanlah satu kejayaan kecil dan Citizens telah berjaya melakukannya pada tahun ini.

Apakah warisan Manchester City?

Kemenangan treble Manchester City, walaupun hebat, akan dipandang rendah oleh sesetengah peminat bola sepak. Dengan niat buruk sesetengah penyokong bola sepak terhadap pembiayaan yang disokong kerajaan yang berada di sebalik kejayaan Manchester City, kelab itu telah dituduh melakukan doping bola sepak oleh pengkritiknya.

Terdapat juga isu penyiasatan dan tuduhan yang terpaksa mereka hadapi sejak kebelakangan ini. Pada 2020, UEFA melarang Manchester City daripada menyertai kejohanan berprestij itu selama dua musim kerana mereka menganggap kelab itu bersalah kerana melanggar peraturan Financial Fair Play (FFP). Akhirnya, tuduhan tersebut digugurkan, dan larangan itu ditarik balik oleh Mahkamah Timbang Tara Sukan.

Musim ini, mata undang-undang sekali lagi melemparkan pandangan kepada Manchester City kerana kelab itu dituduh melakukan penipuan, ketidakjujuran dan kegagalan untuk mendedahkan maklumat dengan tepat. Akhirnya, City dilepaskan dengan denda £ 10 juta kerana tidak bekerjasama dan itu sahaja.

Sama ada berlaku kecurangan di sebalik tabir atau tidak, hakikatnya semua tuduhan yang dihadapi City tidak dapat dikekalkan. Walau apa pun, sesetengah penonton akan berpegang kepada pendapat negatif mereka tentang pasukan.

Sebagai seseorang yang meminati pasukan bola sepak yang hebat, legasi Manchester City adalah kelab yang tiba-tiba mendapat kekuatan kewangan sejak sedekad lalu dan perlahan-lahan membina dirinya untuk menjadi raja Eropah.

Warisan Kelab Bola Sepak Manchester City adalah rangka tindakan cara mengendalikan kelab bola sepak dengan sempurna. City melakukan segala-galanya untuk kekal di hadapan dan melakukan gerakan yang betul pada setiap titik. Mereka menukar pengurus apabila terdapat keperluan untuk perubahan, mereka menukar kakitangan apabila mereka perlu, mereka menghapuskan legenda mereka secara berperingkat pada masa yang tepat dan mereka merekrut mengikut visi pengurus yang bertanggungjawab.

Adalah mudah untuk mengatakan bahawa mereka sampai ke tempat mereka sekarang kerana wang yang mereka ada tetapi apabila anda melihat ke seluruh City dan melihat apa yang telah dilakukan oleh Manchester United dalam dekad yang lalu (mungkin lebih dari itu), anda boleh melihat mengapa pencapaian mereka adalah sesuatu yang luar biasa.

Selepas perlawanan akhir, pemenang perlawanan, Rodri, bercakap tentang kepentingan wi ini dan kepentingan menetapkan legasi untuk kelab.

“Bagi saya, dan saya berkata ini sebelum perlawanan, sangat penting untuk menang menentang Inter kerana kami boleh membina legasi untuk masa depan,” kata pemain berusia 26 tahun itu.

“Kami boleh percaya pada diri kami sendiri bahawa kami melakukannya dan ini adalah apa yang pasukan seperti Real Madrid, Bayern Munich, Barcelona, AC Milan – kelab jenis ini – lakukan pada masa lalu. Jadi ya kami percaya kami boleh melakukannya sekali lagi. Saya fikir itu mengapa ia sangat penting.”

“Saya berkata apabila saya menamatkan permainan saya tidak mahu melupakan pemain seperti Fernandinho, Sergio, David Silva, Kompany – ramai pemain yang telah bekerja lapan, sembilan, 10 tahun di kelab ini untuk membantunya mencapai tahap ini,” katanya.

“Kami mengambil hasil [kerja mereka] dan kemenangan ini adalah untuk mereka semua. Saya berkata kepada Khaldoon, ‘Ini adalah kerja 10, 15 tahun di belakang kami’. Saya berada di dalam kelab dan saya tahu betapa besarnya ini pengerusi ialah.”

Apa seterusnya untuk Manchester City?

Sehingga masa berita ini ditulis, Manchester City akan dilihat sebagai pilihan untuk meneruskannya musim depan dan memenangi satu lagi treble. Walaupun tidak mungkin, mereka mempunyai pasukan untuk berbuat demikian.

Share.
Leave A Reply