Kedudukan pengurus Tottenham telah menjadi piala beracun selama hampir empat tahun sejak Mauricio Pochettino dipecat dan digantikan oleh Jose Mourinho yang terkenal di dunia untuk mencuba dan merangsang skuad berbakat juga-rans.

Ketika pelbagai pelantikan pragmatik telah dibuat untuk membantu pasukan mengatasi masalah, Mourinho, Nuno Espirito Santo dan Antonio Conte semuanya mencuba dan gagal untuk mencapai kejayaan yang konsisten di Stadium Tottenham Hotspur.

Memandangkan pergolakan seterusnya yang telah menggegarkan kelab di dalam dan di luar padang, Spurs mengambil masa mereka (walaupun beberapa penolakan) dan kini telah menyelesaikan dengan bekas bos Celtic Ange Postecoglou yang akan menyertai kelab itu dengan kontrak empat tahun mulai 1 Julai 2023.

Postecoglou menjadi orang Australia pertama yang berjaya dalam Liga Perdana selepas juga menjadi yang pertama menguruskan kelab utama Eropah apabila dia menyertai Hoops pada 2021.

Walaupun agak sedikit diketahui tentang Postecoglou di England, dia telah menghabiskan sebahagian besar karier bola sepaknya di Australia atau Asia. Namun, ahli taktik yang hebat itu telah disifatkan oleh pengerusi Tottenham Daniel Levy sebagai seseorang yang akan membawa “mentaliti positif dan gaya permainan yang pantas dan menyerang”, serta sejarah kukuh pembentukan pemain.

Setelah memenangi kejuaraan liga bersama pasukan Australia Brisbane Roar pada 2011 dan 2012, Postecoglou terus meningkat dengan ketara dan kemudian membawa pasukan Kebangsaan meraih kemenangan di Piala Asia 2015 serta kelayakan Piala Dunia 2014 dan 2018, memenangi peminat untuk jenama bola sepak pasukannya bermain.

Postecoglou meninggalkan Socceroos ke Jepun di mana beliau turut menjulang Liga J1 bersama Yokohama F. Marinos pada 2019, gelaran liga pertama mereka dalam tempoh 15 tahun apabila beliau menjadi pengurus Australia pertama memenangi kejuaraan liga di Jepun. Kejayaan yang menjanjikan itu menyebabkan gergasi Scotland, Celtic meletakkan kepercayaan mereka kepada jurulatih kelahiran Greece itu yang kemudian memenangi lima trofi dalam dua musim di Celtic Park.

Memenangi banyak gelaran bukanlah perkara baru bagi pengurus Celtic, tetapi Postecoglou adalah istimewa dalam cara dia melakukan sesuatu secara khusus kerana dia tidak mewarisi pasukan juara yang memerlukan pelarasan kecil. Bhoys telah menamatkan 25 mata kekalahan di belakang Rangers dalam usaha mereka untuk merebut sepuluh kejuaraan liga berturut-turut dan pemain Australia itu berjalan ke dalam suasana toksik menggantikan legenda kelab yang dipecat, Neil Lennon.

Pelantikan itu tidak mengejutkan banyak pihak termasuk peminat Celtic dan penyampai Talksport, Alan Brazil, yang akhirnya memohon maaf selepas musim pertama Postecoglou di mana dia memenangi Piala Liga Scotland dan menjadi warga Australia pertama memenangi kejuaraan liga di Eropah.

Celtic mendominasi liga sekali lagi pada 2022/23, memuncak dengan rekod treble domestik kelapan untuk kelab itu. Sesungguhnya, kejayaan Postecoglou yang sangat berjaya dicirikan oleh pemain yang cemerlang, bola sepak menyerang yang pantas dan tidak henti-henti.

Panggilan London

Spurs akan bermain tanpa bola sepak Eropah buat kali pertama sejak 2009/10 dan mereka mesti bertindak pantas untuk mengekalkan status ‘Enam Besar’ mereka dengan kelab seperti Newcastle, Aston Villa dan Brighton mengejar dengan pantas.

Oleh itu, Postecoglou mesti merombak skuad dan membuat mereka bermain dengan ideanya. Pemain berusia 57 tahun itu akan segera menyampaikan keperluan peminat Tottenham untuk pasukan yang bersaing sambil bermain bola sepak menyerang, mereka juga berharap lembaga itu menubuhkan pasukan teknikal yang berkebolehan dan berhenti mengganggu reboot pengurusan yang berterusan.

Tidak perlu dikatakan, kelab memerlukan permulaan yang baru dan penyokong mesti menggunakan pendekatan jangka panjang untuk memenangi trofi lagi. Syukurlah, Postecoglou tiba tanpa beban dan harapan untuk bersaing dengan pasukan seperti Manchester City dan Arsenal dalam Liga Perdana.

Pemain Australia itu telah dilantik sepenuhnya atas merit dan idea baharunya boleh memulakan kebangkitan di kelab yang kelihatan kucar-kacir pada penghujung musim. Kekurangan pengalaman Postecoglou di peringkat elit bola sepak tidak boleh dibesar-besarkan kerana dia secara konsisten menunjukkan keupayaan untuk memantapkan kapal dan menerapkan falsafah uniknya dalam pasukan bola sepak.

Sistem berasaskan pemilikan pengurus tidak boleh dirunding walaupun beberapa pemain Spurs semasa digunakan dengan kaedah yang berbeza, bermakna mereka perlu secara berterusan mereka bentuk semula skuad dalam jendela perpindahan dan mungkin memasukkan tingkah laku serangan balas ke dalam sistem penguasaan tinggi.

Walau bagaimanapun, sebelum sebarang keputusan besar, tugas utama pertama Postecoglou sebagai ketua jurulatih Tottenham ialah menyusun masa depan penjaring terbanyak kelab Harry Kane.

Kapten England itu memasuki tahun terakhir kontraknya di tengah-tengah hubungan dengan beberapa kelab terkemuka di Eropah termasuk Real Madrid, Manchester United dan Bayern Munich. Walaupun Spurs dan pengurus baharu mereka mahu Kane kekal, mereka terdesak untuk membuat keputusan segera kerana kemungkinan perpindahan wang besar pada musim panas ini akan menjana dana untuk membina semula skuad mereka.

Di tempat lain, skuad yang kembung mesti dikurangkan menjadi satu yang mempunyai persaingan sihat untuk satu perlawanan setiap minggu. Postecoglou menggemari sistem 4-3-3 dengan bek sayap songsang, pemain tengah menyerang di hadapan pengasuh, dan penyerang tengah yang melakukan banyak larian tanpa pamrih untuk pasukan.

Oleh itu, kakitangan kejurulatihan mesti segera menyelesaikan mereka yang komited sepenuhnya kepada prinsip mereka dan mereka yang tidak sesuai. Memandangkan pasukan Celtic Postecoglou yang berjaya dibina di atas asas perpaduan dan semangat berpasukan, dia akan mahu meletakkan asas yang sama di London Utara.

Namun begitu, Lilywhites juga mesti mengatur operasi bola sepak mereka kerana mereka telah tidak mempunyai Pengarah Bola Sepak sejak Fabio Paratici meletak jawatan pada April berikutan larangan di seluruh dunia.

Pelantikan pengganti kini mesti diutamakan kerana Postecoglou memerlukan seseorang yang dia bersetuju dan boleh dipercayai dalam peranan penting itu yang selalu dikaitkan dengan kejayaan atau sebaliknya seorang pengurus.

Bagi kelab yang masih belum menjulang trofi sejak 2008, peminat Tottenham malangnya tahu segala-galanya tentang bersabar dan melihat bagaimana projek itu berjalan. Walaupun Postecoglou adalah nama yang tidak ramai pernah dengar hanya dua tahun lalu, Spurs perlu berpegang kepada ahli taktik itu jika dia dijangka menunjukkan janji pada hari-hari awalnya.

Sama seperti tempat lain yang pernah dia latih di seluruh dunia, pemain Australia itu memiliki semua sifat teknikal dan personaliti yang diperlukan untuk menjadi kejayaan jangka panjang di London Utara.

Share.
Leave A Reply