Manchester City begitu hampir untuk mencapai keabadian. Memenangi semua baki perlawanan musim ini bermakna mereka akan menjadi kelab pertama sejak jiran mereka Manchester United menjadi pemenang treble.

Pada malam Rabu mereka mencapai salah satu pencapaian terbesar dalam sejarah Kelab mereka dengan menewaskan Real Madrid 4-0 dalam perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara UEFA.

Real Madrid bukan orang asing dengan kesukaran dan kejayaan mereka baru-baru ini datang daripada cengkaman kekalahan tetapi City menutup sepenuhnya Real Madrid dalam setiap cara yang mungkin secara bertahan dan mendominasi permainan dan garisan gol secara menyerang.

Pada masa sepenuh masa, Manchester City mempunyai 59% bola, mereka telah mencipta 2.82 gol yang dijangka (xG) berbanding 0.47 Real, mempunyai 16 pukulan (lapan tepat sasaran) berbanding Real Madrid 7 (tiga tepat sasaran) dan mencipta enam peluang besar kepada sifar Real. Jangan silap tentangnya, ia penuh dengan serangan dari awal hingga akhir.

City menghalang Real daripada berasa selesa sepanjang permainan dan juara yang kini akan keluar itu ditinggalkan mati di stadium Etihad dalam malam yang ajaib untuk budak lelaki berpakaian biru.

Guardiola gembira dengan kemenangan City menentang Real Madrid

Selepas perlawanan, Pep Guardiola menyatakan kegembiraan dan kepuasan yang amat dirasainya dan mengisytiharkan bahawa keputusan ini adalah yang terbesar dalam karier Liga Juara-Juara yang terkenal.

“Yang paling tinggi, memandangkan lawan,” kata Guardiola ketika ditanya tentang bagaimana kemenangan 4-0 ke atas pasukan Carlo Ancelotti itu dibandingkan dengan kemenangan terbesarnya. “Standardnya sangat bagus.”

Guardiola juga mengimbau tentang kekalahan menyakitkan musim lalu di tangan lawan yang sama pada peringkat musim ini. Mereka kelihatan bersedia untuk mara ke final sebelum Real Madrid melakukan sihir mereka dan mengalahkan mereka. Pep menyatakan bahawa dia tidak sabar untuk kembali ke Real apabila seri diumumkan.

“Saya mempunyai perasaan bahawa kami mempunyai gabungan ketenangan dan ketegangan untuk bermain jenis permainan ini. Ia sangat sukar musim lalu kehilangan cara kami kalah. Kami terpaksa menelan racun. Apabila kami mendapat Madrid dalam undian saya berkata ‘Saya mahu ia’.”

“Ia ada di sana, tenaga dari satu tahun. Pasukan ini sangat merendah diri. Saya sangat bangga. Mereka memandang serius setiap pertandingan. Saya benci kesombongan, apabila anda percaya anda adalah sesuatu yang bukan anda. Hari ini mereka mendapat ganjaran mereka. Kehidupan sentiasa memberi anda peluang kedua,” kata bos Catalan itu.

Kini setan musim lalu telah diusir, tarikh dengan Inter Milan menanti pada 10 Jun di Stadium Olimpik Ataturk di Istanbul, Turki.

City akan menjadi pilihan besar untuk memenangi perlawanan ini dan mungkin tidak ada peluang yang lebih baik untuk anak buah Guardiola untuk menjadi raja Eropah.

Final Liga Juara-Juara UEFA ini mempunyai lebih penting dan tekanan daripada yang mereka capai pada 2021 atas banyak sebab. Yang pertama ialah City mungkin menghadapi fasa pembinaan semula kecil pada musim panas ini kerana potensi kehilangan pemain utama pada musim panas.

City mempunyai pemain dan kualiti untuk menewaskan Inter

Ilkay Gundogan telah, selama bertahun-tahun, salah seorang pemain Manchester City yang paling penting. Dia sentiasa menjadi ciri utama City pada peringkat akhir musim ini, menghasilkan gol kopling dan momen kopling.

Menentang Real Madrid, dia tidak dapat dimainkan walaupun persembahannya dibayangi oleh jaringan Bernado Silva dan dua assist Kevin De Bruyne.

Kontrak pemain antarabangsa Jerman berusia 32 tahun itu akan tamat pada penghujung musim dan terdapat laporan bahawa dia berminat untuk menandatangani juara La Liga yang baru dinobatkan, Barcelona.

Seorang lagi pemain yang boleh berpindah pada musim panas ialah Bernado Silva. Menentang Real Madrid, penyerang antarabangsa Portugal itu mempamerkan aksi bertaraf dunia di mana dia menjaringkan dua gol dan membantu pertahanan Real Madrid sepanjang masa.

Seperti Gundogan, Silva telah menarik minat dari Barcelona dan dia adalah pemain yang pernah cuba ditandatangani Barcelona untuk beberapa tingkap.

Jika ini benar-benar penghujung jalan biru untuk kedua-dua pemain, Gundogan dan Bernado Silva ingin menamatkannya pada tahap tertinggi dengan memenangi Liga Juara-Juara untuk City dan akhirnya treble.

Pengambilan City tidak diragukan lagi merupakan tahap pertama dan keupayaan mereka untuk mendapatkan pemain yang mereka perlukan untuk memenuhi peranan yang mereka inginkan adalah luar biasa tetapi mereka juga akan bergelut untuk menggantikan pemain yang berkaliber itu tanpa memerlukan satu lengan dan kaki (atau sekurang-kurangnya satu lengan). ). Kelab menjual akan menyedari keperluan untuk mereka menggantikan bakat yang hilang dan akan menaikkan harga mereka.

Walaupun tidak berada dalam pasukan sekarang, perlu dinyatakan bahawa Joao Cancelo juga sedang mencari untuk memindahkan kelab. Dia pernah menjadi salah seorang pemain Pep yang tidak boleh digugurkan dan akan ada lubang dengan ketiadaannya.

Mungkin bahagian paling penting dalam kemenangan City ke atas Real Madrid ialah pada dua perlawanan, Erling Haaland tidak memberi kesan kepada perlawanan. Malah boleh dikatakan dia lemah dalam dua kaki tetapi penyerang 50 gol City itu tidak duduk diam terlalu lama. Dia akan bersungguh-sungguh untuk pergi ke final.

Peluang terbesar bandar untuk mengisi teka-teki jigsaw

Liga Juara-Juara UEFA adalah satu-satunya trofi yang telah dielakkan oleh Citizens selama ini dan kemungkinan bukan sahaja menjadi Juara Eropah tetapi pemenang treble adalah lebih besar daripada sebelumnya.

Keperitan kehilangan separuh akhir kepada Real Madrid musim lalu menyaksikan mereka merobohkan pasukan Sepanyol kali ini. Sebilangan besar pasukan yang tewas pada final Liga Juara-Juara UEFA 2020/2021 kepada Chelsea masih dalam skuad hari ini.

Kevin De Bruyne, sebagai contoh mengalami kecederaan dan sebak selepas dia terpaksa diturunkan semasa perlawanan akhir itu. Dia akan berharap untuk kekal cergas dan betul apabila tiba masanya.

Keupayaan Manchester City untuk terus menang walau apa pun keadaan telah membawa mereka ke tahap ini. Perlawanan akhir ini adalah kemuncak segala yang mereka telah teliti sepanjang tujuh tahun lalu di bawah kendalian Pep Guardiola. Kehilangan bukan pilihan kerana mereka berisiko tidak dapat pulih jika mereka melakukannya.

Share.
Leave A Reply