Musim lalu, Liverpool hampir melakar sejarah. Pasukan merah bermain setiap perlawanan bola sepak yang mereka mungkin boleh tetapi gagal dalam Liga Perdana dan Liga Juara-Juara UEFA. Mereka menamatkan musim dengan dua trofi dan bukannya empat dan sejarah akan mengingati 2021/2022 sebagai musim yang boleh berlaku.

Pada permulaan musim ini, Liverpool menewaskan Manchester City 3-1 dalam Perisai Komuniti dan merupakan pasukan yang lebih baik dan lebih agresif. Menjelang akhir permainan, nampaknya Liverpool sudah bersedia untuk mendominasi lagi musim ini, tetapi mungkin itu terlalu banyak untuk ditanya.

Musim 63 perlawanan pada tahun sebelumnya diikuti dengan aktiviti perpindahan yang minimum membawa kepada apa yang menjadi tahun naik dan turun untuk The Reds. Permulaan goyah untuk kempen Liga dengan pantas diikuti dengan ledakan serangan yang membawa kepada kemenangan 9-0 ke atas Bournemouth.

Perasaan bahawa Liverpool kembali beroperasi seperti biasa tidak lama selepas tewas 4-1 kepada Napoli dalam Liga Juara-Juara. Sejak itu, Liverpool telah mengalami beberapa siri fajar palsu dalam musim mereka dan telah direndahkan oleh kekalahan teruk tidak lama kemudian. Mereka sudah kehilangan lebih banyak perlawanan musim ini berbanding sepanjang musim lalu menjelang pergantian tahun.

Ia menjadi jelas bahawa musim buruk mereka telah membentuk corak tidak konsisten, terutamanya apabila melihat percanggahan antara persembahan mereka di tempat sendiri dan di luar Anfield. Mereka hanya tewas sekali di tempat sendiri dalam Liga Perdana musim ini manakala mereka tewas lapan kali dari Anfield dalam liga.

Ketidakkonsistenan terbaharu ini adalah apabila mereka menewaskan pesaing terbesar mereka, Manchester United 7-0 kepada tewas dalam tiga perlawanan seterusnya.

Bercakap mengenai prestasi buruk mereka pada awal musim ini, Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp bercakap tentang kekurangan konsistensi mereka dan betapa banyak perkara itu telah menghalang musim mereka.

“Di laman sendiri, kami masih boleh memerah keputusan tanpa bermain bola sepak terbaik kami. Sudah tentu, kami juga mendapat sokongan peminat kami, jadi itu perbezaan yang jelas, tetapi selain itu kami perlu bermain bola sepak yang lebih baik secara umum untuk mendapatkan konsistensi.

“Jika anda mempunyai konsistensi, maka perbezaan antara prestasi di tempat lawan dan di tempat sendiri tidaklah sebesar yang dilihat tahun ini. Kami tidak pernah menghadapi isu ini dalam semua musim kami yang berjaya. Kami mempunyai rekod di tempat lawan yang mengagumkan dan itulah yang anda perlukan.”

Wawancara ini diadakan sebelum perlawanan menentang Leeds United, yang mereka menang 6-1. Itu mungkin dilihat oleh ramai orang apabila Liverpool membelok tetapi keputusan seri 2-2 menentang Arsenal adalah keputusan yang menyaksikan perubahan musim mereka.

Sejak keputusan Arsenal, The Reds telah sempurna, memenangi tujuh perlawanan berturut-turut dan pergi dari tempat ke-12 dan tanpa harapan untuk layak ke bola sepak Liga Juara-Juara kepada hanya satu mata dari tempat keempat. Buat masa ini, hanya pendahulu liga, Manchester City berada dalam prestasi yang lebih baik daripada The Reds.

Bagaimanakah mereka mengubah musim mereka?

Jawatan baharu Trent Alexander-Arnold

Dalam keputusan seri 2-2 menentang Arsenal, The Reds mencuba sesuatu yang berbeza. Mereka meletakkan bek kanan mereka, Trent Alexander-Arnold di bahagian tengah tengah apabila mereka menguasai bola. Pada mulanya, ia tidak semestinya terasa seperti konsep baru, kerana kita telah melihat pemain pertahanan Liverpool itu memainkan peranan songsang pada beberapa kali, tetapi sebab perubahan kedudukan ini menonjol adalah kedudukan permulaannya.

Trent Alexander-Arnold biasanya akan menyongsangkan apabila pasukan berada lebih tinggi di atas padang atau di bahagian lawan, tetapi kali ini, dia bergerak ke tengah dalam fasa pertama permainan. Pergerakan ini sama seperti yang dilakukan oleh John Stones untuk Manchester City walaupun terdapat sedikit perbezaan.

Alexander-Arnold kadangkala akan berpindah ke bahagian tengah dengan Fabinho untuk membentuk kotak tengah dengan Cody Gakpo jatuh dalam atau dia akan meletakkan dirinya di antara bek tengah supaya dia boleh membantu menentukan permainan dari posisi yang lebih dalam dengan jarak hantaran yang kelihatan tidak terhad.

Pertukaran kedudukannya juga telah menyebabkan peningkatan jumlah bantuannya. Selepas hanya mempunyai dua assist dalam 27 penampilan pertamanya, dia telah membuat enam assist dalam lapan perlawanan terakhirnya. Ini adalah hasil daripada dia mendapat lebih banyak sentuhan dan terlibat lebih banyak dalam permainan Liverpool.

Menggunakan kemenangan pertama Liverpool dalam larian luar biasa ini sebagai contoh, Trent Alexander-Arnold melakukan 153 sentuhan, menyempurnakan 124 hantaran (91.2% ketepatan) dan mendapat dua bantuan dalam kemenangan 6-1 mereka ke atas Leeds United. Cap jarinya berada di atas kemenangan besar mereka dan semua kemenangan mereka yang lain dalam larian ini.

Nombor serangan sangat mengagumkan, tetapi bahagian pertahanan permainan untuk Trent nampaknya bertambah baik kerana perubahan itu juga. Pergerakan Trent ke kawasan tengah bermakna dia kurang menjadi sasaran serangan pembangkang dalam peralihan. Dia juga mampu bertahan di bahagian depan dengan lebih banyak, membuat pemintasan utama untuk membantu menghentikan serangan balas.

Kelemahan pertahanannya tidak semuanya hilang, tetapi dia kurang bertanggungjawab dalam kedudukan ini.

Reds tidak rugi

Jurgen Klopp mampu melakukan langkah taktikal yang begitu berani kerana musim yang mereka hadapi sehingga ke tahap ini. Kedudukan liga mereka adalah rahmat terselindung dan keputusan untuk menukar taktik, walaupun berani, akan mempunyai perasaan “apa yang paling teruk yang boleh berlaku?” sekelilingnya.

Jurgen Klopp yang fleksibel dengan taktiknya boleh menjadi petanda positif tentang apa yang akan datang, kerana pasukan itu telah dituduh terlalu mudah dijangka untuk merangka pelan permainan menentang. Carlo Ancelotti berkata demikian apabila pasukannya dari Real Madrid menewaskan Liverpool dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara musim lalu.

“Saya fikir ia membantu Liverpool lebih mudah untuk ditafsirkan daripada yang lain, kerana mereka mempunyai identiti yang sangat jelas dan kami boleh menyediakan cara yang kami lakukan. Kami tahu strategi apa yang perlu diambil – jangan beri mereka ruang di belakang pertahanan untuk berlari. ke dalam.” Kata orang Itali itu

Ia juga boleh menjadi titik terhenti yang dia buat untuk melihat musim sebelum membuat perpindahan pada musim panas.

Jadual yang Menguntungkan

Semasa larian ini, mereka telah mendapat kemenangan ke atas penyingkiran yang diancam Leeds, West Ham, Forest dan Leicester. Pasukan Brentford dan Fulham yang tidak mempunyai banyak peluang untuk bermain pada peringkat musim ini dengan Tottenham Hotspur menjadi cabaran terbesar mereka.

Rekor itu sendiri mengagumkan, tetapi mereka telah memenangi lima daripada tujuh perlawanan itu dengan satu gol, dan keputusan atau insiden di sana sini boleh menjadikan rekod itu lebih teruk.

Kesimpulan

Masih terdapat keraguan sama ada gaya permainan Liverpool semasa adalah mampan, kerana rekod pertahanan mereka kekal goyah. Mereka mungkin telah mengekalkan tiga gol berturut-turut, tetapi mereka masih melepaskan terlalu banyak gol dan meninggalkan jurang untuk dieksploitasi oleh pihak lawan.

Inilah sebabnya mengapa mungkin ada sebab untuk mempercayai bahawa cara mereka bermain sekarang mungkin hanya pilihan pelan B musim depan dan bukannya Liverpool baharu.

Setakat ini, mereka bermain beberapa bola sepak menyerang terbaik mereka musim ini dan mungkin berada dalam perbualan Liga Juara-Juara sehingga hari terakhir.

Share.
Leave A Reply