Rabu, 3 Mei 2023 adalah hari yang akan tercatat dalam sejarah Liga Perdana terima kasih kepada Erling Haaland.

Penyerang Manchester City itu, yang dibawa masuk dengan harga £51.2 juta (tambahan tambahan), telah memecahkan rekod gol musim tunggal yang telah bertahan selama 29 tahun selepas bekas penyerang Manchester United, Andrew Cole dan penjaring terbanyak Liga Perdana Inggeris sepanjang masa. Alan Shearer mencipta rekod masing-masing pada musim 1993/94 dan 1994/95.

Ia hanya satu hari Rabu lagi untuk penyerang berusia 22 tahun itu tetapi apakah siling sebenar beliau semasa dia menyarung jersi biru langit Manchester City?

Kisah tentang rekod Erling Haaland yang memecahkan rekod musim debut Manchester City

Erling Haaland menyebabkan kekecohan ketika pertama kali muncul di kancah Eropah bersama Red Bull Salzburg.

Setelah menjadi selebriti tempatan di Austria selepas berpindah dari Molde di Norway, sudah tiba masanya untuk menghadapi yang terbaik di dunia. 10 gol dalam musim sulungnya Liga Juara-Juara UEFA menarik perhatian semua orang dan tidak lama kemudian, Salzburg mula mendapat pelawat. Mereka yang tidak dapat melawat menghantar e-mel dan faks.

Akhirnya, ia adalah perang bidaan yang akan dimenangi oleh projek yang mementingkan belia Borussia Dortmund.

Kemudian ulasan dimulakan. “Adakah dia akan membuat perubahan dalam liga yang dikuasai Bayern Munich dan Robert Lewandowski?” Teori yang terbentuk daripada pelbagai hipotesis membuat pusingan tetapi semuanya disangkal oleh kehebatan pemarkahannya yang menakjubkan.

Erling Haaland akan bersaing dengan yang terbaik di Jerman dan dalam Liga Juara-Juara. Ia bukan tampalan ungu yang dimiliki lelaki itu di Salzburg. Dia benar-benar baik. Menakutkan baik. Dan Dortmund menghadapi perkara yang sama seperti yang Salzburg lakukan.

Mereka bertahan selama dua musim penuh, bagaimanapun, sebelum menyerah kepada keterikatan sentimental pemain itu kepada Manchester City (dan prospek bekerja dengan jurulatih terbaik dunia sedekad lalu, Pep Guardiola).

Hanya lapan bulan sejak dia menukar suasana luar biasa Westfalenstadion dengan Etihad yang kadang-kadang sunyi, tetapi sudah lapan bulan terlalu banyak untuk pasukan Liga Perdana yang lain.

Ketakutan terhadap Haaland semakin merebak ke seluruh England apabila pasukan yang datang dari Kejuaraan EFL dilaporkan telah membuat komen mengenai menangani ancamannya musim depan.

Dalam hanya 31 penampilan dalam liga dan bermain hanya 84 peratus daripada jumlah minit yang telah dimainkan, dia telah menjaringkan 35 gol tertinggi liga. Itu adalah nisbah yang mengejutkan iaitu 1.96 gol setiap 90 minit (kira-kira dua gol setiap perlawanan penuh, memandangkan dia telah banyak dibuang). Berbanding dengan rekod bekas Cole dan Shearer 34 gol, Haaland melakukan ini dalam musim 38 perlawanan manakala mereka mencapainya dalam musim 42 perlawanan.

Dia masih mempunyai lima perlawanan untuk bermain dalam liga yang boleh menyaksikan dia mencecah 41 atau 42 gol musim ini untuk secara rasmi menetapkan palang yang hanya boleh dipecahkan oleh pemain generasi lain.

Itu akan menyaksikan dia memecahkan rekod pemarkahan musim tunggal teratas yang dicatat oleh legenda Southampton Ron Davies pada musim 1966/67. Davies menjaringkan 37 gol dalam satu musim teratas liga dan tiada siapa yang menyentuhnya sejak itu.

Dalam semua pertandingan, dia mempunyai 51 untuk kelab itu. Itu meletakkan dia di belakang Dixie Dean, yang menjaringkan 63 gol dalam satu musim pada tahun 1920-an.

Manchester City berada dalam saingan Liga Juara-Juara musim ini dan boleh bermain perlawanan tambahan jika mereka menewaskan Real Madrid dalam dua perlawanan di separuh akhir. Mereka juga berada di perlawanan akhir Piala FA di mana mereka menentang pesaing sekota mereka, Manchester United.

Tiga perlawanan akan datang ini dan lima baki perlawanan dalam Liga Perdana memberikan peluang kepada Haaland untuk secara rasmi mengatasi Dean, atau paling baik mencapai rekodnya sebaik mungkin.

Graduan remaja Bryne itu berada dalam liga tersendiri dalam liga di mana empat pemenang but emas terakhir tidak dapat melepasi markah 25 gol. Keberhasilannya malah telah memberi inspirasi kepada penjaring gol tetap seperti Harry Kane untuk meningkatkan prestasi mereka. Pemain Spurs itu menghampiri musim kedua 30 golnya jika dia meneruskan laluan ini dan ia adalah terima kasih kepada Haaland, yang mendorongnya.

Rekod Haaland telah dipecahkan pada musim sulungnya

Liga Perdana

  • Kebanyakan gol dijaringkan oleh pemain Liga Perdana dalam semua pertandingan. Bekas rekod milik Mohamed Salah dan Ruud Van Nistelrooy (44 dalam semua pertandingan).
  • Gol terbanyak dalam lima perlawanan pertama Liga Perdana (sembilan gol). Bekas rekod milik Micky Quinn dan Sergio Aguero (lapan gol).
  • Pemain Liga Perdana pertama yang menjaringkan hatrik dalam tiga perlawanan di tempat sendiri berturut-turut.
  • Pemain terpantas mencapai tiga hatrik dalam Liga Perdana (dicapai selepas lapan perlawanan pertama). Bekas rekod milik Michael Owen (dicapai dalam 48 perlawanan).
  • Pemain terpantas mencapai empat hatrik Liga Perdana (dicapai dalam 19 perlawanan). Bekas rekod milik Ruud Van Nistelrooy (dicapai dalam 65 perlawanan).
  • Pemain pertama yang menjaringkan gol dalam empat perlawanan pertama di tempat lawan dalam Liga Perdana.
  • Pemain terpantas menjaringkan 20 gol dalam musim Liga Perdana (dicapai selepas 14 perlawanan). Bekas rekod adalah milik Kevin Phillips (dicapai selepas 21 perlawanan).
  • Pemain terpantas menjaringkan 25 gol dalam musim Liga Perdana (dicapai selepas 19 perlawanan). Bekas rekod adalah milik Kevin Phillips (dicapai selepas 26 perlawanan).
  • Kebanyakan gol Liga Perdana di tempat sendiri dalam semusim (22 dan seterusnya; dicapai dalam 16 perlawanan di tempat sendiri). Bekas rekod adalah milik Sergio Aguero (16 gol di laman sendiri dalam satu musim liga).

Pertandingan lain

  • Pemain teratas pertama yang mencapai 50 gol dalam semua pertandingan sejak 1951.
  • Kebanyakan gol Liga Juara-Juara oleh pemain dari kelab Inggeris dalam satu musim (12 gol).
  • Pemain termuda yang menjaringkan 25 gol Liga Juara-Juara.
  • Pemain termuda yang menjaringkan 30 gol Liga Juara-Juara.
  • Hanya pemain (bersama Lionel Messi) untuk menjaringkan hatrik separuh masa pertama dalam Liga Juara-Juara.
  • Salah satu daripada tiga pemain untuk menjaringkan lima gol dalam satu perlawanan UCL.

Apa yang orang perkatakan tentang Haaland

Sejak tiga hatrik pertamanya dalam jersi Manchester City, jelas sekali Haaland tidak berada dalam Liga Perdana untuk bersaing.

Dia berada di sana untuk mendominasi.

Menjelang tahun baharu, selepas Piala Dunia FIFA 2022 di Qatar selesai, dijangkakan dia akan menjaringkan gol setiap perlawanan. Ada yang percaya ia akan menjadi gandaan. Dan setiap kali dia mengalami jurang – yang telah berlaku beberapa kali, komen dibuat.

Ini sudah dijangka oleh pengurusnya, Pep Guardiola, yang berkata demikian selepas dia menjaringkan lima gol dalam Liga Juara-Juara menentang Red Bull Leipzig. “Lelaki ini akan menghadapi masalah pada masa hadapan. Orang ramai akan menjangkakan dia menjaringkan tiga atau empat gol dalam setiap perlawanan dan ini tidak akan berlaku,” kata jurulatih City itu pada sidang akhbar.

“Saya kenal dia, dia tidak kisah, dia begitu positif dalam hidupnya, begitu optimistik, tidak pernah mengeluh, sentiasa menjaga dirinya sendiri. Sungguh luar biasa dia menjaringkan sembilan gol, dia adalah ancaman yang luar biasa, kuasa, kegembiraan hidupnya. sentiasa positif, optimistik, itu membantu.”

Hanya beberapa minggu sebelum persembahan menakjubkan itu, Jamie Carragher telah berkata bahawa Haaland memilih kelab yang salah hanya kerana dia tidak menjaringkan gol atau memberi banyak impak kepada City apabila Tottenham Hotspur menewaskan mereka 1 – 0.

Pakar itu berkata, “Dia sangat kecewa dan saya rasa ini walaupun dia menjaringkan semua golnya pada awal musim. Dia jelas masih mendahului dalam senarai penjaring gol teratas, tetapi saya fikir kita hanya melihat 60 peratus daripada Erling Haaland.

“Anda fikirkan gol yang dia jaringkan di West Ham pada perlawanan pertama musim ini, di mana ada ruang di belakang, dia membuat larian itu. Sekarang saya tahu bahawa ia tidak begitu kerap kerana cara City bermain, tetapi dia datang dari Borussia Dortmund di mana ia adalah liga serangan balas dan ia adalah hujung ke penghujung, dan anda melihat rentak terik yang dia ada. Kami tidak melihatnya [sekarang].

“Dia mungkin telah memilih kelab yang salah, untuk mendapatkan yang terbaik daripadanya.

“Kami tidak melihat segala-galanya tentang Erling Haaland. Dan Manchester City sekarang, bukan kerana Erling Haaland, kita boleh katakan mereka adalah pasukan yang berbeza, tetapi mereka telah menjaringkan jumlah gol yang sama.

“Kini, Erling Haaland telah menjaringkan 25 gol liga (pada masa ini komen). Banyak daripada mereka yang ditemui dan dia meletakkannya. Tetapi kami tidak melihat pakej penuh tentang apa yang pemain ini boleh lakukan kerana pasukan yang dia pernah pergi.”

Carragher mungkin telah memakan kata-katanya tetapi ia menunjukkan kebenaran tentang rupa bumi yang keras iaitu bola sepak Inggeris. Dia mungkin tidak dapat mencapai jumlah semasanya musim depan tetapi hanya segelintir yang akan memahami bahawa persembahan seperti itu mengambil banyak manfaat daripada seorang pemain.

Apa seterusnya untuk Erling Haaland?

Haaland masih boleh memecahkan rekod Dixie Dean, tetapi ia akan datang selepas dia memecahkan rekod penerbangan teratas Ron Davies.

Haaland juga boleh menjadi orang yang mengetuai Manchester City meraih treble kedua dalam sejarah bola sepak England sambil memenangi anugerah but emas dalam Liga Perdana dan Liga Juara-Juara.

Haaland mungkin memenangi Ballon d’Or mengatasi Lionel Messi kegemaran.

Jika semua ini tidak berlaku, dia sudah cukup melakukan apa-apa tanpa mengira untuk dimasukkan ke dalam Dewan Kemasyhuran Liga Perdana.

Haaland akan memecahkan lebih banyak rekod di Manchester City dan dengan permainannya yang semakin meningkat di bawah Guardiola, tahun 91 gol Messi nampaknya tidak terlalu jauh lagi.

Share.
Leave A Reply