Dalam masa yang pelik untuk membuat pengumuman, Tottenham Hotspur mengesahkan pemecatan pengurus semasa Antonio Conte yang tidak dapat dielakkan selepas kata-kata kasarnya dalam [sidang akhbar selepas perlawanan.

Berikutan keputusan seri 3-3 yang mengecewakan menentang Southampton yang bergelut penyingkiran, Antonio Conte menyerang pasukannya dan juga mengambil pukulan di lembaga Kelab. Dia mempersoalkan mentaliti kelab dan melabelkan pemainnya mementingkan diri sendiri.

“Saya sangat kecewa kerana ini bukan kali pertama dan saya rasa hari ini saya boleh memberitahu anda bahawa ini adalah kekecewaan kerana kami menang 3-1 dan 15 minit lagi dan saya fikir anda perlu menang,” kata Conte kepada BBC Sukan.

“Sebaliknya kami menunjukkan ini pada kali lain, keadaan mula bertambah baik musim lalu tetapi kami kehilangan ciri musim lalu. Saya tidak mahu bercakap tentang aspek teknikal, semangat hilang.

“Kami bukan satu pasukan. Kami adalah pasukan yang semua orang fikirkan tentang dirinya. Apabila anda berada dalam cara ini yang boleh berlaku, anda kalah menentang Sheffield United dan menggugurkan Piala FA dan dengan AC Milan dan untuk menamatkan larian itu anda menang 3-1 dan 15 terakhir anda boleh memberi mereka peluang untuk datang. belakang. Saya tidak nampak rasa tanggungjawab pemain.

“Sekarang sukar — kami bekerja keras dengan kumpulan ini dan bergerak ke arah yang betul. Kami semakin ketinggalan, saya melihat banyak situasi negatif dan banyak situasi mementingkan diri sendiri dan pemain yang saya tidak suka. Saya tahu cara untuk mengalahkan pasukan, pada masa lalu saya mengalahkan banyak pasukan, memenangi pasukan.

“Sekarang sebaliknya kita ketinggalan, tiada siapa yang berminat dengan perkara ini. Saya sangat kecewa tentang perkara ini kerana saya dan kakitangan tinggal setiap hari untuk memikirkan cara untuk menambah baik. Secara jujur, sudah tiba masanya saya perlu bertanggungjawab untuk saya, kakitangan, kelab tetapi juga pemain.”

Dia juga tidak menahan diri di papan itu.

“Mereka sudah biasa di sini. Jangan bermain untuk sesuatu yang penting. Mereka tidak mahu bermain di bawah tekanan. Mereka tidak mahu bermain dalam keadaan tertekan.

“Cerita Tottenham adalah begini. Dua puluh tahun ada pemilik dan mereka tidak pernah memenangi sesuatu. kenapa? Kesalahan hanya untuk kelab, atau untuk setiap pengurus yang tinggal di sini. Saya telah melihat pengurus yang Tottenham ada di bangku simpanan.

“Sudah tiba masanya untuk mengubah keadaan ini jika Tottenham mahu berubah. Kalau nak teruskan macam ni, boleh tukar manager, ramai manager, tapi keadaan tak boleh berubah. Percayakan saya.”

Amat jelas bahawa selepas kecaman itu, ia hanya soal bila, bukan jika tempoh Conte di kelab London Utara itu akan berakhir. Ia telah berlaku dan kini Spurs sedang memburu penggantinya. Sementara itu, Christian Stellini telah mengambil alih sebagai pemangku ketua jurulatih untuk baki musim ini manakala Ryan Mason akan menjadi penolong jurulatih untuk tempoh itu juga.

Conte mungkin menuding jari dan menyalahkan semua orang atas nasib malang pasukan tetapi dia juga mempunyai bahagian untuk bermain dalam kekacauan musim ini. Terdapat beberapa cadangan bahawa suasana di sekeliling kelab menjadi toksik sejak kebelakangan ini dan para pemain sudah muak dengan taktik pengurus mereka yang dilihat sebagai menyekat dan berulang-ulang.

Lazimnya dengan Antonio Conte, kita biasanya sampai ke bahagian ini selepas pasukan mengecap kejayaan tetapi nampaknya proses itu dipercepatkan di kelabnya sekarang. Tidak kira apa yang berlaku di Spurs, Antonio Conte masih merupakan pengurus yang terbukti di peringkat teratas, rekod prestasinya menunjukkan bahawa dia akan baik-baik saja. Isu utama adalah dengan Tottenham. Selepas bersama Mauricio Pochettino untuk tempoh yang baik, Mengapa mereka tiba-tiba tidak dapat mempunyai kepimpinan yang stabil?

Naratif mentaliti yang lemah di pihak mereka bukanlah sesuatu yang baru. Masa Mauricio Pochetinno di kelab tidak diragukan lagi adalah tempoh terbaik yang pernah dialami kelab dalam dekad yang lalu, mungkin lebih dan dalam tempoh itu, mereka datang tanpa sebarang trofi untuk ditunjukkan untuknya.

Musim keajaiban Leicester City pada 2015/2016 adalah masa yang tidak dapat dilupakan untuk menjadi peminat bola sepak tetapi lebih daripada itu adalah kisah pasukan Tottenham Hotspur yang gagal memanfaatkan fakta bahawa mereka adalah satu-satunya “pasukan teratas” yang cekap dalam Liga. musim itu. Ia adalah peluang terbaik mereka untuk memenangi kejuaraan Liga Perdana dan mereka berjaya melakukannya.

Maju ke 2019 dan mereka mara ke final Liga Juara-Juara Eropah dan juga kalah. Dua peluang besar untuk mengubah naratif di sekeliling kelab, dan mereka gagal pada kedua-dua kesempatan. Ingat petikan terkenal Georgio Chiellini “Ia adalah sejarah Tottenham”?

Selepas masa Pochettino di kelab itu berakhir, kelab itu mengorbankan identiti sebelum ini untuk siapa yang mereka anggap sebagai pemenang dalam Jose Mourinho. Mereka betul, Jose Mourinho pernah dan masih menjadi pemenang, dia telah memenangi segala-galanya untuk menang dalam bola sepak kelab dan merupakan salah seorang pengurus terhebat dalam generasinya. Sudah tiba masanya untuk Tottenham memanfaatkan semua kemajuan yang telah mereka capai sejak 2015 dan akhirnya menjadi salah seorang pemegang gelaran.

Malangnya, semua itu tidak berlaku.

Selepas kelihatan seperti Tottenham benar-benar akan melakukan sesuatu yang hebat, kemerosotan datang dan mentaliti mereka sekali lagi menjadi topik perbincangan.

Jurulatih Portugal itu akhirnya dipecat hampir 20 bulan dalam tugas dan pengurus yang mempunyai profil serupa dalam Antonio Conte telah diambil bekerja.

Keputusan akhirnya telah terbukti sama dengan pemain Itali yang kini berada di luar pintu. Petikan terakhirnya juga terlintas di fikiran berkenaan dengan artikel ini. “Jika mereka mahu meneruskan cara ini, mereka boleh menukar pengurus, ramai pengurus, tetapi keadaan tidak boleh berubah.”

Satu petikan tersebar di media sosial beberapa hari lalu apabila bekas pengurus Tottenham, Tim Sherwood menuduh kelab itu berpuas hati dengan kelayakan Liga Juara-Juara. Walaupun tindakan mereka dari segi pemilihan pengurusan menunjukkan bahawa mereka sedang berusaha untuk mengubah keadaan mereka, mereka mungkin telah membuat pilihan yang salah mengenainya.

Dengan ketibaan dan pemergian Jose Mourinho dan Antonio Conte, Tottenham Hotspur mengupah pengurus yang sejarah terkininya berdasarkan kejayaan jangka pendek dan gaya bola sepak yang lebih konservatif yang sama sekali berbeza daripada jenama bola sepak pantas dan menarik yang mereka gunakan. di bawah Pochettino.

Mungkin ramai yang terlupa tetapi ada juga Nuno-Espirito Santo, yang juga hanya bertahan lima bulan di kelab itu.

Perubahan budaya telah terbukti intuitif dan kini terdapat skuad yang dipenuhi dengan pemain dari tiga tempoh pengurusan berbeza.

Mengapa Spurs bergelut untuk mengekalkan pengurus?

Spurs tidak dapat mengekalkan pengurus ini lebih lama daripada yang sepatutnya kerana mereka bukan pengurus yang sepatutnya mereka ambil selepas Pochettino dipecat. Jika mereka pergi dengan pengurus yang mempunyai gaya permainan yang sama maka peralihan mungkin lebih mudah dan mungkin mereka akan menjadi pesaing serius untuk penghormatan tertinggi sekarang.

Skuad bermain juga menjadi isu. Mauricio Pochettino dikatakan mahukan pembinaan semula untuk mempunyai pemain yang lebih baharu dan lebih lapar dalam pasukan tetapi lembaga pengarah menentang idea itu dan dia tidak dapat melihat hasratnya dimakbulkan.

Semua yang berlaku sejak itu ialah mereka telah membelanjakan sejumlah besar wang untuk pemain dan tidak ramai daripada mereka yang semestinya merupakan pemain yang hebat. Apa yang berakhir dengan Spurs ialah skuad pemain daripada tiga tempoh pengurusan yang berbeza dan kemungkinan pengurus keempat itu juga mahukan pemainnya sendiri.

Pembinaan semula amat diperlukan di stadium Tottenham Hotspur atau mereka akan kekal sama, seperti yang diramalkan Antonio Conte

Share.
Leave A Reply