Musim Liga Perdana 2022/23 adalah salah satu musim paling menarik dalam sejarah terkini.

Ia telah mengembalikan nostalgia era Barclays awal 2000-an. Era di mana pasukan seperti Fulham, Newcastle United, Wigan Athletic dan Blackburn Rovers boleh melancarkan cabaran enam teratas yang serius dan berjaya, manakala empat kelab besar tradisional – Manchester United, Arsenal, Chelsea dan Liverpool – akan bertarung untuk menukar kedudukan mereka. dalam empat teratas.

Walaupun musim 2022/23 mungkin tidak akan berakhir seperti era Barclays – Arsenal berada di hadapan lima mata di puncak – ia mempunyai semua kemungkinan musim yang boleh menyaksikan pasukan bersaing untuk enam tempat teratas atau untuk keselamatan dalam penyingkiran. sekerap.

Ini adalah masa yang paling diingati apabila Liga Perdana menjadi sukar.

musim 2021/22

Kami bermula dengan musim ikonik ini kerana ia telah disebut pada permulaan artikel ini.

Ini adalah perlumbaan dua kuda dari awal antara dua pasukan paling mengancam yang pernah dilihat liga: Manchester City pimpinan Pep Guardiola dan Liverpool pimpinan Jurgen Klopp.

Kedua-dua pasukan berada di kerongkong masing-masing sepanjang musim, memanfaatkan kesilapan yang lain untuk mendapatkan kelebihan dalam perlumbaan kejuaraan. Dalam pada itu, pasukan lain mengalami kerosakan cagaran, jatuh kepada kekalahan teruk apabila Klopp dan Pep bertukar pukulan taktikal dalam gelanggang bersaiz negara.

Akhirnya, ia memerlukan gol Ilkay Gundogan untuk mencuri tiga mata yang sekadar meletakkan Manchester City di atas untuk mengekalkan kejuaraan yang dimenangi pada musim 2020/21 dengan hanya satu mata selepas 38 perlawanan yang melelahkan.

Ia adalah satu peristiwa yang mengecewakan bagi Klopp, yang menyaksikan pasukannya yang cemerlang Liverpool tumbang kepada Manchester City tiga kali dalam lima musim terakhir.

Ia juga satu tamparan buat mereka kerana mereka akan menghadapi final Liga Juara-Juara UEFA pada hujung minggu selepas Liga Perdana diputuskan. Tetapi apa yang paling menyakitkan bagi Klopp dan peminat kelab itu ialah Liverpool tewas hanya dua kali musim itu manakala City tewas tiga kali.

Musim 2022/23, bagaimanapun, sangat berbeza untuk Pep dan Klopp.

Manchester City sedang bergelut untuk mengejar Arsenal di puncak liga, manakala Liverpool dan Klopp bergelut tanpa trio menakjubkan mereka iaitu Mohamed Salah, Sadio Mane dan Roberto Firmino.

musim 2018/19

Liverpool dan Manchester City pertama kali bersaing untuk gelaran Liga Perdana pada musim ini dan ia agak tergesa-gesa.

Jurgen Klopp baru sahaja selesai membina pasukan impiannya pada musim sebelum ini dan menyaksikan dari tempat duduk ketika pemain baru Mohamed Salah bergabung dengan cemerlang dengan Sadio mane dan Roberto Firmino untuk memecahkan rekod jaringan satu musim dalam liga.

Pep Guardiola mengesyaki bahawa Klopp akan datang keras untuk takhtanya musim ini selepas dan selepas melompat, syak wasangkanya disahkan.

Pasukan Liga Perdana yang lain mengalami kerosakan cagaran untuk perlumbaan dua kuda mereka yang menyaksikan mereka berdua menetapkan standard yang tidak pernah berlaku sebelum ini untuk mengukuhkan diri mereka sebagai kuasa dominan dalam bola sepak Inggeris.

Menjelang Disember, City, juara bertahan, ketinggalan tujuh mata daripada rentak tetapi Liverpool di bawah kepimpinan Klopp terus kuat. Keadaan berubah apabila Liverpool tewas di Etihad pada Tahun Baru untuk menjaringkan gol malang pertama – dan satu-satunya – kekalahan liga musim ini.

Manchester City bertindak tegas berikutan kemenangan yang meningkatkan moral itu dan kepimpinan liga bertukar tangan sebelas kali antara Mac dan Mei (dan 32 kali sepanjang musim) ketika kedua-dua pasukan saling bertelagah untuk merebut gelaran, merobohkan pasukan lain di sepanjang musim. cara.

Akhirnya, 14 kemenangan berturut-turut City menyaksikan mereka menamatkan dengan 98 mata dan siri keputusan seri Liverpool dalam tempoh itu menyaksikan mereka menamatkan dengan 97 mata untuk menyaksikan City mengekalkan kejuaraan.

The Reds menulis nama mereka dalam sejarah dengan cara yang malang dengan penamat kejuaraan itu, kerana 97 mata mereka adalah pungutan tertinggi pasukan untuk menamatkan saingan sebagai naib juara dalam sejarah Liga Perdana.

Kedua-dua pasukan akan mengadakan baki liga untuk tebusan pada musim-musim akan datang sebelum mengulangi kegilaan yang sama pada musim 21/22.

Musim 2007/08 dan 2011/12

Manchester United memenangi liga pada musim 07/08 dengan dua mata, kerana mereka menghalang tekanan hebat dari Chelsea, tetapi drama sebenar berlaku di hujung jadual.

Musim ini tidak dapat dilupakan untuk pertarungan penyingkiran antara Fulham, Reading dan Birmingham City.

Ia adalah salah satu pertarungan penyingkiran paling menarik dalam Liga Perdana dan perlawanan yang melibatkan pasukan ini boleh dikatakan paling banyak diikuti untuk musim ini.

Fulham, Reading dan Birmingham City telah teruk sepanjang musim tetapi dengan ancaman penyingkiran semakin hampir, mereka secara ajaib bangun. Derby County sudah pun tersingkir kerana mereka hanya boleh mengerahkan usaha yang cukup untuk memperoleh 11 mata dari keseluruhan musim – salah satu musim terburuk dalam sejarah Liga Perdana – tetapi semua mata tertumpu kepada tiga pasukan itu untuk melihat siapa yang akan turun bersama mereka.

Pada masa hari terakhir musim ini tiba, hanya perbezaan gol yang memisahkan Fulham dan Reading. Apabila Danny Murphy menanduk Cottagers mendahului 1 – 0 menentang Portsmouth untuk menyamakan kedudukan dengan Reading dengan mata dan meningkatkan perbezaan gol mereka sebanyak tiga, penonton menjadi liar.

Perlawanan itu berakhir dengan Fulham terselamat apabila Reading menyertai Birmingham dan Derby County dalam perjalanan ke Kejohanan Inggeris.

Beberapa tahun kemudian, kegilaan yang sama akan berlaku di puncak carta apabila seteru Manchester City dan United bertarung sehingga hari terakhir sebelum perbezaan gol menyelamatkan hari untuk Manchester City.

Jeritan gol Peter Drury yang terkenal masih terngiang-ngiang di telinga kami apabila kami mengingati gol ikonik Sergio Aguero yang kebetulan merupakan hasil daripada permainan terpenting dalam karier Mario Balotelli tertentu.

Kesimpulan

Musim 2022/23 mungkin akan sama dengan musim 2007/08.

10 pasukan terbawah hanya dipisahkan dengan 13 mata dengan jurang terbesar ialah tujuh mata: jurang antara Aston Villa di tempat ke-11 dan Crystal Palace di tempat ke-12.

Arsenal masih menghadapi perlawanan yang sukar di hadapan mereka termasuk Manchester City, yang juga boleh menyaksikan mereka kehilangan kejuaraan pada peringkat akhir musim ini.

Dengan 26 perlawanan berlalu, 2022/23 boleh menjadi musim Liga Perdana yang paling hebat.

Share.
Leave A Reply