Pada April 2021, secara mengejut, cadangan untuk menubuhkan Liga Super Eropah diumumkan. 12 kelab terkaya di Eropah berkumpul untuk memaklumkan keputusan mereka untuk membentuk sebuah gagasan Liga Super yang tersendiri.

Dalam Liga Super Eropah ini, ia akan melibatkan sejumlah 20 kelab, termasuk 15 ‘kelab pengasas’ yang akan memiliki penyertaan berterusan. Setiap tahun, akan mempunyai lima kelab tambahan yang akan layak ke liga ini berdasarkan prestasi mereka pada musim sebelumnya.

Top Six” tradisional dari Liga Premier Inggeris, Arsenal, Chelsea, Manchester City, Manchester United, Liverpool, dan Tottenham Hotspur serta kelab gergasi Sepanyol, Barcelona, ​​Real Madrid dan Atletico Madrid dan juga kelab dari Itali, AC Milan, Inter Milan dan Juventus adalah kelab-kelab yang akan terlibat dalam gagasan ini.

Reaksi awal selepas idea ini dikemukakan pada April 2021

Tidak hairan yang reaksi awal terhadap pengumuman ini adalah negatif. UEFA kemudiannya mengeluarkan kenyataan berikut untuk mengecam projek Liga Super itu:

“Kami mempunyai persefahaman bersama dengan FA Inggeris, Persekutuan Bola Sepak Sepanyol, Itali, Liga Premier Inggeris, La Liga, Serie A dan juga FIFA serta kesemua 55 ahli dalam gagasan FIFA – sebulat suara menentang rancangan sinis ini, yang jelas sekali bertentangan dengan prinsip bola sepak yang kami menyokong selama ini.

“Bola sepak telah menjadi sukan terhebat di dunia berdasarkan sifat persaingan terbuka, integriti dan merit sukan, dan kami tidak boleh membenarkan dan tidak akan membenarkan perkara itu berubah.

“Seperti yang diumumkan sebelum ini oleh FIFA dan enam ahli persekutuan (benua), pemain-pemain yang akan beraksi dalam pasukan yang mungkin bermain dalam liga tertutup itu akan dilarang sama sekali terlibat dalam kejohanan Piala Dunia dan Euros. Oleh itu, mereka tidak akan dibenarkan untuk mewakili pasukan kebangsaan mereka dalam apa jua bentuk perlawanan.”

Pengumuman ini dibuat ketika UEFA mendedahkan pelan perancangan bagi format Liga Juara-Juara UEFA yang baharu.

Sebahagian besar kontinjen penyokong dari kelab-kelab pengasas menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap kelab kesayangan mereka dan mengadakan protes untuk menyatakan kekecewaan itu dan bagi mereka, semua yang diperkatakan adalah pengkhianatan terhadap kepercayaan mereka.

Liga Super Eropah pada asasnya adalah kejohanan elit yang dicipta berdasarkan ketamakan dan keperluan untuk memperkukuh kekuatan kewangan kelab-kelab yang terbabit. Ini seterusnya akan mewujudkan jurang yang lebih besar dari segi kemampuan kewangan dan daya saing antara kelab-kelab dalam gagasan ini dengan kelab-kelab lain di Eropah.

Kenyataan rasmi daripada 12 kelab pengasas berkata: “Kelab-kelab pengasas akan menerima pampasan sejumlah €3.5B ($4.21B) semata-mata untuk menyokong rancangan pelaburan infrastruktur mereka dan untuk mengimbangi kesan dari pandemik Covid.”

“Kejohanan tahunan baharu itu akan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih besar dan sokongan terhadap pembangunan bola sepak di Eropah … dan ‘bayaran solidariti’ itu dijangka melebihi €10B ($12B) dalam tempoh komitmen awal kelab-kelab tersebut.”

Oleh kerana reaksi-reaksi negatif yang dilemparkan terhadap cadangan Liga Super ini, enam kelab Inggeris yang terlibat mencetuskan pengunduran sementara selepas mereka menarik diri daripada gagasan Liga Super.

Kembalinya Liga Super Eropah

Penganjur Liga Super terpaksa merombak pelan awal mereka buat seketika untuk menambah baik format liga tersebut bagi dipersembahkan kepada dunia dan kini mereka telah hadir dengan cadangan dan format liga baharu.

Konsep baharu Liga Super Eropah yang telah dikemukakan menunjukkan hasrat penganjur untuk memulakan semula pertandingan itu sebagai liga berbilang divisyen dengan 60 hingga 80 kelab tanpa ahli tetap (berbanding dengan idea awal berkaitan kelab pengasas), dan sekurang-kurangnya 14 perlawanan setiap musim bagi setiap kelab yang terlibat.

Kenyataan itu ditetapkan bertepatan dengan kemahuan baru daripada tiga kelab pengasas Liga Super yang masih hidup iaitu Real Madrid, Barcelona, ​​dan Juventus. Keadaan ini meneruskan konflik mereka dengan UEFA dan dirancangkan oleh ‘A22’, sebuah syarikat perantaraan Liga Super yang berpangkalan di Madrid dan dicipta khas untuk mempromosikan konsep tersebut.

Segala ini, didedahkan oleh ketua eksekutif A22, Bernd Reichart kepada akhbar Jerman Die Welt.

Reichart berkata: “Asas bola sepak Eropah berada dalam kejatuhan yang merbahaya.

“Sudah tiba masanya untuk suatu perubahan. Secara amnya, sesebuah kelab yang akan menanggung risiko ekonomi. Tetapi apabila keputusan penting dipertaruhkan, mereka terlalu kerap terpaksa duduk diam di tepi padang kerana sambil asas sukan dan kewangan runtuh di sekeliling mereka.

“Rundingan kami juga menjelaskan bahawa kelab-kelab bola sepak berasa sukar untuk bersuara secara terbuka bagi menentang sistem yang menggunakan ancaman sekatan untuk menggagalkan pembangkang mereka.

“Dialog kami terbuka, jujur, membina dan menghasilkan idea yang jelas tentang perubahan yang diperlukan dan bagaimana ia boleh dilaksanakan. Banyak yang perlu dilakukan dan kami akan meneruskan dialog kami.”

A22 menegaskan bahawa UEFA dan FIFA menyalahgunakan kedudukan dominan mereka yang melanggar undang-undang pertandingan EU dengan menghalang pembangunan Liga Super dan meletak sekatan terhadap kelab terlibat.

Ketua Peguambela dalam kes itu mengeluarkan keputusan ‘non-binding’ pada bulan Disember dan mengatakan bahawa peraturan yang membenarkan UEFA dan FIFA menghalang pembangunan kejohanan baharu mematuhi undang-undang EU. Mahkamah Keadilan Eropah atau European Court of Justice dijadualkan mengeluarkan keputusan kehakiman terakhirnya berkaitan kes itu, pada lewat tahun ini.

Membincangkan perkara itu, Reichart memberitahu Sky Sports News: “Ketua Peguambela mempunyai syor yang tidak berikat atau ‘non-binding’. Dalam isu tertentu, beliau menyatakan bahawa keperluan mengadakan proses pengesahan yang betul amat penting jika anda mahu memnubuhkan satu lagi pertandingan alternatif.

“UEFA mempunyai kewajipan khas untuk menilai perancangan itu dan ia tidak boleh memihak kepada kejohanan sendiri berbanding cadangan dari kumpulan lain. Kami masih percaya bahawa mahkamah boleh meneliti kes ini lebih lanjut.

“Perkara yang terbaik yang boleh kami lakukan dalam beberapa minggu atau sebulan lagi ialah menunggu, bersabar dan percaya kepada sistem kehakiman Eropah. Kemudian, kami perlu menyesuaikan projek kami berdasarkan keputusan yang dikemukakan.

“Sebarang pemberian kuasa atau legislasi perlu membentangkan kepada kami apa yang perlu dipatuhi oleh pertandingan ini: integriti, perpaduan, keterbukaan, pembangunan belia, infrastruktur untuk pelaburan. Anda beritahu kami dan kami akan menyesuaikan projek itu berdasarkan syor yang dikemukakan. Tetapi, pada akhirnya, kami percaya bahawa sebuah pertandingan Eropah harus diselia oleh kelab, sepertimana dalam mana-mana liga domestik.”

Garis masa berkenaan versi pertama Liga Super Eropah yang dicadangkan runtuh apabila kesemua enam kelab Liga Premier Inggeris menarik diri daripada pertandingan selepas hanya dua hari pengumuman dibuat pada April 2021.

Reichart mendakwa bahawa Liga Super yang dirombak semula akan persaingan terbuka untuk semua, dengan pasukan-pasukan yang terlibat bersainga dalam pelbagai divisyen liga mereka dan suatu proses kelayakan berdasarkan prestasi di peringkat domestik.

Prestasi di liga domestik akan kekal sebagai “garis panduan” permainan, kata Reichart, dan berhujah bahawa Liga Super baharu akan menjana pendapatan lumayan untuk menyokong keseluruhan struktur piramid bola sepak.

Jaminan sekurang-kurangnya 14 perlawanan, kata Reichart, akan memberikan “kestabilan dan kebolehramalan” terhadap hasil kewangan yang dikumpul dari Liga Super.

Reichart menggariskan strategi untuk kawalan kos dan beliau menyatakan bahawa kelab-kelab terlibat harus mengehadkan jumlah wang yang mereka belanjakan terutamanya untuk gaji pemain dan kos bersih perpindahan pemain kepada bahagian tertentu daripada pendapatan tahunan mereka.

“Perbelanjaan kelab mesti hanya berdasarkan dana yang dijana dan bukan secara aktif mencuba memanipulasikan suntikan modal dari luar,” katanya.

A summary of the 10 principles of the European Super League

  1. Persaingan terbuka dan berasaskan merit
  2. Kejohanan domestik: asas bola sepak
  3. Meningkatkan daya saing dengan sumber yang stabil dan mampan
  4. Kesihatan pemain mesti menjadi teras permainan
  5. Pertandingan yang dikendalikan oleh kelab dengan peraturan kemampanan kewangan yang telus dan diaplikasikan dengan betul
  6. Kejohanan bola sepak terbaik di dunia
  7. Meningkatkan minat penyokong
  8. Membangunkan dan membiayai bola sepak wanita
  9. Meningkatkan perpaduan dengan ketara
  10. Menghormati undang-undang dan nilai-nilai yang termaktub dalam Kesatuan Eropah (EU)

Bagaimana reaksi dunia bola sepak?

Seperti yang dijangkakan, komuniti bola sepak sejagat memandang serong terhadap cadangan Liga Super ini. Terdapat juga kritikan meluas daripada jawatankuasa-jawatankuasa bebas serta dari peminat-peminat terhadap pertandingan itu.

Javier Tebas menyamakan idea Liga Super dengan karakter dongeng ‘Big Bad Wolf’

Presiden La Liga Javier Tebas, adalah antara yang pengkritik pertama kepada rombakan baharu berkaitan Liga Super. Beliau mengeluarkan tweet yang berkata:

“Liga Super adalah serigala (wolf), yang hari ini menyamar sebagai nenek untuk mencuba memperdayakan bola sepak Eropah, tetapi hidung dan giginya amat besar. Empat divisyen di Eropah? Sudah tentu [divisyen teratas] untuk mereka [kelab-kelab pengasas], sepertimana dalam rancangan 2019. Tadbir urus kelab? Sudah tentu hanya dari kelab-kelab elit.”

La Liga juga mengeluarkan kenyataan mengutuk keras cadangan Liga Super serta mengemukakan kesan sampinga kejohanan seumpama itu terhadap bola sepak.

“Hari ini penganjur Liga Super membentangkan senarai “prinsip-prinsip” yang mereka akan mempertahankan. Namun itu, apa yang kita tahu ialah segala itu merupakan satu bentuk ancaman langsung kepada kejohanan bola sepak negara. Selain itu, model tadbir urus yang dicadangkan tidak demokratik, sebaliknya memberikan kuasa dan keputusan kepada beberapa kelab masyhur, mengenepikan kelab-kelab kecil yang kurang berpengaruh.

” Walaupun penganjur Liga Super mendakwa pertandingan yang dicadangkan mereka akan bersifat terbuka, realitinya ialah mereka melakar semula struktur bola sepak di Eropah untuk mengekalkan faedah dan kekuatan ekonomi kelab-kelab elit. Ini ialah rancangan yang telah dibentangkan, dianalisis dan ditolak pada tahun 2019.

“Kejohanan-kejohanan domestik akan hilang kewibawaan mereka jika tiada kelayakan sistematik ke puncak bola sepak Eropah. Model yang berdasarkan “kepelbagaian divisyen” yang dicadangkan dalam Liga Super Eropah membolehkan golongan elit memastikan mereka kekal dalam tahap tertinggi di Eropah sambil membidas persaingan dari kelab-kelab yang lain di Eropah.

“Tambahan pula, cadangan itu mengatakan bahawa ia tidak akan memberi kesan kepada kalendar bola sepak. Suatu andaian yang agak pelik apabila ia jelas kelab-kelab yang terlibat akan mempunyai bilangan perlawanan yang lebih banyak. Selain itu, dari sumber mana pendapatan yang dijanjikan akan diberi jika bukan daripada liga kebangsaan?

“Inti dalam perkara ini adalah Liga Super adalah suatu bencana bagi liga-liga domestik, seperti yang dikemukakan pada laporan dari KPMG, dan ia akan menenggelamkan kelab-kelab kecil dan sederhana di seluruh Eropah serta mengancam teras bola sepak Eropah yang sedia ada.

“Khususnya, laporan pakar dari KMPG baru-baru ini menganggarkan kehilangan pendapatan global dalam LaLiga sehingga -55% dan untuk kelab yang tidak terlibat dengan Liga Super, -64%.

“Liga Super mencetus ‘vakum ekonomi’ untuk liga domestik, tetapi ia juga akan membawa kepada pengurangan pendapatan untuk kelab Liga Super dalam jangka masa sederhana dan panjang, sekali gus memusnahkan keseluruhan industri: KDNK, pekerjaan dan cukai.”

Persatuan Kelab-kelab Eropah berkata bahawa projek Liga Super akan menghalang kemajuan bola sepak Eropah

Persatuan Kelab-kelab Eropah juga menyatakan kurangnya sokongan mereka terhadap pelan perancangan baru Liga Super.

“Ini hanyalah satu lagi percubaan yang sengaja memutarbelit dan mengelirukan supaya ia dapat menyahstabilkan usaha-usaha konstruktif yang sedang dijalankan antara pihak-pihak berkepentingan dalam bola sepak untuk memajukan sesuatu matlamat demi kepentingan keseluruhan kelab-kelab di Eropah,” kata ECA.

“ECA adalah satu-satunya organisasi yang diiktiraf oleh FIFA dan UEFA untuk mewakili kelab di peringkat Eropah dan antarabangsa, dan satu-satunya badan di mana kelab mempunyai perwakilan tulen dalam membuat keputusan mereka. ECA mengulangi tentangan berterusan terhadap Liga Super Eropah dan mana-mana projek berkaitan dengannya.

“Pelbagai kemajuan dan perubahan positif telah dicapai oleh ECA sejak beberapa tahun kebelakangan ini bersama dengan semua badan berkepentingan tinggi dalam bola sepak seperti UEFA, FIFA, konfederasi nasional, persatuan kebangsaan, liga, peminat, pemain dan kelab dari seluruh pelosok Eropah yang sedang bekerja keras untuk manfaat keseluruhan ekosistem bola sepak Eropah.

“Mulai 2024, lebih banyak kelab dari lebih banyak negara Eropah akan menyertai pertandingan tahap kelab di Eropah setiap musim sambil menaikkan semangat bola sepak di Eropah dan meningkatkan perkongsian hasil pendapatan. Kemajuan yang ketara boleh dilihat merentas aspek lain sukan ini, seperti pembangunan bola sepak wanita, pembangunan belia dan akademi, kewangan, polisi berkaitan kemampanan ekonomi serta impak sosial.

“Beginilah rupa perubahan sebenar. Kami menjadi pengubah arus, A22 bila pula?”

Liga Eropah tersentak dengan pengumuman itu.

“Liga Eropah amat terkejut dengan kenyataan daripada A22 yang merujuk kepada proses perundingan terbuka dan hasil keputusan darinya.

“Liga Eropah – suatu badan yang secara rasminya mewakili kepentingan 40 penganjur pertandingan domestik yang berasal dari 34 negara di Eropah dan 1092 kelab – tidak pernah bertemu atau dirujuk dengan A22.

“Liga Eropah menyokong sepenuhnya model bola sepak kelab Eropah pada masa ini yang berdasarkan struktur piramid terbuka dengan sistem promosi dan relegasi dari tahap akar umbi kepada peingkat profesional di tahap domestik, dan di mana kelayakan untuk pertandingan  pertandingan kelab UEFA adalah berdasarkan prestasi tahunan di dalam pertandingan domestik.

“Model belum ada tanda-tanda keretakan, oleh itu ia tidak perlu dibaiki.”

Persatuan Penyokong Bola Sepak mengibaratkan pengumuman cadangan Liga Super bagai “Mayat Hidup”

Ketua Eksekutif Persatuan Penyokong Bola Sepak, Kevin Miles membandingkan Liga Super Eropah dengan yang mayat hidup.

“Cadangan Liga Super Eropah mempunyai ciri-ciri mayat yang berkedut dan memiliki kesedaran diri mirip dengan sifat zombi,” kata Miles.

“Idea terbaru mereka ialah mengadakan ‘pertandingan terbuka’ dan bukannya pertandingan tertutup yang dicadangkan pada asalnya, membawa kepada bantahan besar dari peminat.

“Persaingan terbuka untuk kelab-kelab terkemuka di Eropah sudahpun wujud dan ia dikenali sebagai, Liga Juara-Juara UEFA.

“Mereka mengatakan ‘sesi dialog antara peminat dan kumpulan penyokong bebas adalah penting’ namun Liga ‘Zombi’ Eropah dengan sengaja terus berarak dan tidak ambil peduli penghinaan yang jelas terhadap penyokong mereka, merentasi seluruh benua.”

Sepak Mula Liga Super?

Hasil baru dari rombakan Liga Super Eropah baru-baru ini mungkin membawa kepada sepak mula kejohanan itu menjelang musim 2024–25, kata Reichart pada Oktober.

“Itu mungkin ramalan yang munasabah dan realistik tetapi terdapat banyak pembolehubah yang sebenarnya saya tidak dapat jangkakan. Namun, kenyataan itu mungkin ramalan realistik pertama dalam proses mencapai matlamat ini.”

Share.
Leave A Reply