Agak aneh dan sukar melihat Liverpool menduduki tempat ke-10 dalam carta Liga Premier seawal ini. Musim ini menyaksikan prestasi pasukan Jurgen Klopp jatuh ke tahap yang amat mengecewakan dan kini kelihatan agak mustahil untuk The Reds bangkit semula dengan jurang mata yang besar antara mereka dan pasukan-pasukan lain di bahagian atas carta liga. Nampaknya, Klopp telah hilang sentuhan azimatnya untuk memulihkan nasib mereka pada masa terdekat ini.

Apabila Liverpool dibelasah 4-1 oleh Napoli dalam Liga Juara-Juara UEFA, keputusan itu dianggap sebagai suatu detik buruk yang hanya akan berlarutan untuk tempoh yang pendek. Sebaliknya, keputusan itu sebenarnya merupakan petanda buruk bagi baki musim Liverpool dalam semua pertandingan. Saat itu dikatakan boleh berlaku pada mana-mana pasukan tetapi realitinya ia hanyalah pra-tonton kepada segala yang akan terjelma selepas itu.

Semenjak saat itu, sebahagian besar penyokong The Reds dan peminat bola sepak neutral merenung dan berfikir yang prestasi hambar Liverpool akan terhenti dalam masa terdekat. Sebaliknya, semakin lama ia berterusan, semakin buruk tuah Liverpool.

Kekalahan mengejut di laman Nottingham Forest, pasukan yang baru sahaja dipromosikan ke Liga Premier dan kemudian ditewaskan oleh Leeds United di kubu Anfield.

Kekalahan dua kali berturut-turut itu diikuti dengan beberapa keputusan positif menuju ke rehat kejohanan Piala Dunia. Namun itu, prestasi mereka sejak kembali dari Piala Dunia merupakan pameran  bola sepak terburuk yang pernah Liverpool tampilkan di bawah pengurus Jerman mereka.

Sejak rehat Piala Dunia berakhir, Liverpool telah ditewaskan di Stadium Community oleh Brentford kemudian di Stadium Amex oleh Brighton dan Hove Albion.

Perlawanan yang berlangsung baru-baru ini menentang Wolverhampton Wanderers melihat mereka ditewaskan secara mudahnya, 3-0 dan dengan itu merekod kekalahan ketujuh dalam saingan Liga Premier musim ini.

Secara amnya, Liverpool telah bermain sebanyak 64 perlawanan musim lalu (bilangan perlawanan maksima sesebuah pasukan mampu bermain dalam satu musim merangkumi semua pertandingan) dan mereka hanya tewas empat kali. Namun, pada masa ini Liverpool telah melakar bilangan kekalahan hampir dua kali ganda jumlah yang direkodkan musim lepas  dalam hanya 20 perlawanan liga.

Pasukan yang hampir merangkul segala-gala anugerah dan trofi musim ini, kini kelihatan tidak mampu melakar satupun kemenangan yang memberangsangkan. Mentaliti kuat yang menyerlah pada musim-musim lepas, lenyap dalam tempoh yang pendek.

Sebahagian besar kontinjen penyokong The Reds menuding jari mereka ke beberapa individu dan sambil mencari seseorang untuk dipersalahkan. Sementara itu, ada yang menyalahkan pemain dan lembaga pengarah dan ada yang menerjah kemarahan mereka kepada pengurus, Jurgen Klopp.

Persoalan terhadap pergelutan Liverpool pada masa ini

Dalam bahagian seterusnya, kami akan mencuba mengelupas kisah sebenar yang menyelubungi keadaan mereka. Isu-isu yang berkaitan dengan Liverpool bukan hanya melibatkan beberapa aspek, sebaliknya terdapat pelbagai isu yang perlu diketengahkan.

Pembangunan Skuad

Ia jelas dan tak dapat dinafikan yang Liverpool berjaya menubuhkan sebuah pasukan yang sama hebat dan luar biasa dalam era Liga Premier moden. Segala usaha itu telah membuahkan hasil, terutamanya dari cara perekrutan individu-individu berwibawa oleh FSG setakat ini. Namun, selang beberapa tahun kemudian, kini sebahagian besar kontinjen penyokong Liverpool mendesak kedua-dua pemilik dan lembaga pengarah untuk tinggalkan The Reds bagi memulakan rombakan penuh yang mampu mengubah nasib Liverpool dalam masa terdekat ini.

FSG mungkin mengambil langkah-langkah yang bernas pada permulaan pentadbiran mereka, terutamanya pada aspek perekrutan bagi membentuk sebuah skuad yang digeruni seluruh Eropah. Tetapi keputusan-keputusan yang mereka lakukan sejak akhir-akhir ini gagal menampakkan sebarang hasil memberangsangkan di atas padang dan jelas masih tidak memuaskan.

Pelbagai detik-detik kejayaan dilakar oleh skuad Liverpool dalam beberapa tahun kebelakangan ini namun kelab itu tiba-tiba terlupa mengenai matlamat jangka panjang mereka dan kini mereka bergelut dalam membentuk suatu pelan perancangan yang lebih berstruktur. Satu daripada contoh kegagalan membentuk pelan tindakan itu, di atas padang adalah berkaitan dengan pemain-pemain di bahagian midfield Liverpool.

Sejak ketibaan Naby Keita pada musim panas 2017, Thiago Alcantara merupakan satu-satunya pilihan di bahagian tengah yang mereka tandatangani untuk skuad kesebelasan utama. Mereka juga membawa masuk Arthur Melo secara pinjaman tetapi beliau masih belum menendang bola akibat masalah kecederaannya yang berlarutan.

Trio pemain-pemain tengah Liverpool iaitu Fabinho, Jordan Henderson dan Thiago semuanya berada dalam lingkungan usia 30-an dan jelas kecergasan mereka tidak serupa dengan tahap yang pernah mereka miliki. Tambahan pula, Liverpool tidak memiliki kualiti sebegitu yang mampu beraksi sepanjang perlawanan tanpa berasa letih seperti yang diinginkan Klopp.

Dalam tempoh ini, ia sudah jelas bahawa kekurangan pilihan Liverpool di bahagian midfield mungkin menjadi sebab utama kejatuhan prestasi mereka dan musim panas lalu merupakan masa yang sesuai untuk mengukuhkan bahagian tengah dan bukan memeroleh pemain secara pinjaman atau stop-gap loan. Namun, mereka masih memutuskan dengan cara itu.

Liverpool menandatangani pemain Benfica, Darwin Nunez dengan harga 100 juta Euro dan Fabio Carvalho, attacking midfielder yang muda dan berbakat tetapi tidak kelihatan mempunyai profil sesuai untuk menyarung jersi Liverpool di bahagian tengah. Mereka menjejak kaki ke musim ini tanpa pemain berkaliber di bahagian tengah dan kini bergelut.

Apabila jendela perpindahan Januari tiba, ia merupakan peluang terbaik untuk Liverpool untuk membawa masuk pemain tengah amat diperlukan, sebaliknya mereka menambah seorang lagi penyerang ke barisan hadapan mereka yang sudah pun penuh. Suatu perjanjian 42 juta Euro untuk sensasi Piala Dunia, Cody Gakpo dimeterai.

Walaupun ada sebahagian penyokong yang teruja selepas berjaya membidas Manchester United dari memeroleh Gakpo, ada juga penyokong lain bimbang tentang kekosongan pemain berkualiti di bahagian tengah pasukan itu.

Mereka kelihatan tidak mengendahkan kekosongan itu malah pemain baru mereka di bahagian serangan gagal menyerlah dan tidak menjaringkan gol yang diharapkan mereka terutamanya dalam detik-detik penting untuk melonjakkan kelab Merseyside itu ke atas carta liga. Mereka kini berada di dalam situasi yang mengecewakan, oleh sebab keputusan-keputusan yang dibuat mereka baru-baru ini. Apabila melihat prestasi Fabinho sejak akhir-akhir ini, keputusan mereka untuk tidak menandatangani seorang pemain midfield berkaliber semakin membingungkan.

Oleh itu, tidak hairanlah penyokong tegar Liverpool mendesak FSG meninggalkan Liverpool secepat mungkin.

Kecederaan dan Keletihan

Dengan penglibatan dalam bilangan perlawanan yang tinggi oleh seorang atlet di peringkat tinggi dalam tempoh 18 bulan yang lalu, tidak mustahil untuk mereka mengalami keletihan terutamanya untuk pemain Liverpool. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, The Reds telah bermain setiap perlawanan yang ditawarkan sepanjang musim pada 2021/22. Mereka mencapai setiap perlawanan akhir kejohanan piala dan berada dalam perebutan kejuaraan liga bersama Manchester City, sehingga hari terakhir musim ini.

Perlawanan Perisai Komuniti menentang Manchester City hanya 63 hari selepas kekalahan di perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA, kepada Real Madrid. Ini menjadikan Liverpool melalui  off-season  terpendek dalam sejarah kelab itu buat kali ketiga berturut-turut. Ini bermakna semua pemain tidak mempunyai cukup masa untuk berehat dan pulih antara musim, suatu masalah besar bagi Liverpool.

Menjelang bulan Ogos, senarai pemain Liverpool di meja rawatan meningkat kepada 10 pemain. Pada masa ini, Luis Diaz, Virgil Van Dijk, Diogo Jota dan Arthur adalah pemain-pemain yang cedera dan majoriti dari skuad kesebelasan utama bergelut untuk menambah baik prestasi mereka di atas padang.

Gaya serta corak permainan di bawah Jurgen Klopp memerlukan setiap pemain berada dalam keadaan fizikal dan mental yang baik. Namun, ia kelihatan yang semua kecederaan yang dialami mereka berlaku pada titik berbeza musim ini dan membuktikan bahawa keadaan fizikal pemain-pemain Liverpool tidak berada pada paras optimum. Di samping isu kecergasan, mereka juga merekod kekalahan yang teramat banyak setakat musim ini dan ia masuk akal untuk mengandaikan bahawa mentaliti pasukan juga terjejas akibat isu-isu ini.

Masalah utama : Jurgen Klopp?

Sebahagian besar penyokong Liverpool berpendapat sebegitu dan mempunyai hak untuk menyalahkan pengurus Jerman itu. Pengendali Jerman itu kelihatan lesu dan buntu di atas padang dan terutamanya semasa sidang media. Alasan-alasan yang dikemukakannya amat mengecewakan peminat setia The Reds dan jelas mereka berasa penat dan tidak mampu menerima alasan-alasan beliau.

Alasan-alasan seperti permukaan padang yang kering pada awal musim selepas keputusan seri menentang Fulham sehinggalah isu mengenai sepakan percuma yang diberikan kepada Brentford baru-baru ini, segala-gala yang diperkatakan Klopp agak memualkan ketika ini.

Mungkinkah kelemahan terbesar Jurgen Klopp ialah kesetiaannya. Apabila pasukan Liverpool ini dibandingkan dengan pasukan Manchester City semasa persaingan sengit kedua-dua pasukan ini untuk takhta liga sepanjang lima tahun yang lalu, anda akan dapati bahawa pasukan Pep Guardiola melakukan rombakan kecil-kecilan secara konsisten di mana mereka merekrut muka-muka baru menguatkan serta menyegarkan keadaan keliling pasukan City.

Bagi Liverpool, strategi Jurgen Klopp amat mudah iaitu mengekalkan dan meneruskan kegiatan kelab dalam nada yang sama sepanjang musim. Ini telah menyebabkan seluruh hierarki kelab itu menjadi leka dan terlupa pada pelan tindakan jangka masa panjang. Kekurangan pelan perancangan serta merta dalam proses penambahbaikan skuad telah meletakkan mereka dalam situasi yang pelik. Sehingga kini, mereka masih menurunkan James Milner yang berusia 36 tahun di bahagian midfield atau di posisi bek kanan.

Prestasi mengecewakan dari Fabinho, akibat penglibatannya dalam jumlah perlawanan yang tinggi pada musim lepas, tanpa perlindungan secukupnya atau pemain alternatif tersedia juga merupakan satu lagi petunjuk yang individu-individu berpengaruh di Liverpool gagal melaksanakan pelan tindakan itu.

Prestasi musim ini telah membuktikan yang keperluan untuk memperkemaskan semula skuad amat penting. Ada laporan yang mengatakan bahawa Klopp akan diberikan sumber yang secukupnya untuk membina semula skuad yang berusia ini namun walau pelan itu mungkin mengghairahkan segelintir penyokong Liverpool tetapi masih terdapat banyak perkara boleh berlaku antara sekarang ke akhir musim. Klopp menandatangani kontrak baharu dengan Liverpool pada bulan April lalu dan akan berlarutan sehingga musim 2026 tetapi jika nasib Liverpool tidak berubah mengikut perancangan, lembaga pengarah di Anfield mungkin perlu mempertimbangkan kedudukannya sebagai pengurus The Reds.

Siapakah yang mampu menggantikan Jurgen Klopp?

Jika keadaan hambar di Anfileld berlarutan dan lembaga pengarah memutuskan untuk memecat Klopp tentunya ia dilakukan dengan pelan perancangan sedia ada. Akan ada pengurus elit yang bersedia untuk menggantikan Jurgen Klopp. Oleh itu, kami akan menyenaraikan senarai pendek jurulatih yang boleh mengambil alih peranan pengurus Liverpool jika perkara keadaan itu terjelma.

Thomas Tuchel: Bekas pengurus Chelsea itu masih menganggur sejak dipecat pada awal musim ini dan prospek untuk menguruskan satu lagi pasukan elit Inggeris pasti akan menarik minatnya.

Pengendali Jerman itu mempunyai reputasi yang mantap sebagai salah seorang pengurus terhandal di dunia dan merupakan juara Liga Juara-Juara UEFA.

Diego Simeone: Perlantikan Diego Simeone sebagai pengurus Liverpool akan membawa kepada perubahan drastik kepada gaya dan corak permainan bola sepak Liverpool sekarang. Walau itu, Simeone adalah jenis pengurus yang akan tertarik kepada kelab seperti Liverpool dan suasana yang dijananya di Anfield.

Pep Lijnders: Pembantu Jurgen Klopp akan dipertimbangkan untuk posisi ini. Pep Lijnders amat dihormati oleh Klopp serta ramai yang lain di Liverpool. Beliau juga amat bersedia untuk mencuba keupayaan beliau dalam menjadi ketua jurulatih apabila tempohnya di Liverpool berakhir. Jika Klopp dipecat, atau meninggalkan Liverpool atas apa jua sebab, mereka boleh memeroleh khidmatnya.

Julian Nagelsmann: Seorang lagi pengurus kelahiran Jerman dalam senarai ini. Pada masa ini, beliau merupakan pengurus Bayern Munich. Pasukannya kini berada dalam perlumbaan sengit untuk menjuarai takhta liga. Bayern gagal memenangi Bundesliga bermungkinan Nagglesmann akan dipinggirkan di Bavaria. Jika beliau dilepaskan serentak dengan pemecatan atau pemergian Klopp, Liverpool tentunya akan mencuba merampas beliau sebelum dihidu kelab-kelab elit lain.

Steven Gerrard: Suatu kisah dongeng akan tercipta jika senario ini berlaku. Kebetulan seorang pemain legenda dan terhebat dalam sejarah Liverpool. Namun, tempoh serta prestasi Gerrard sebagai pengurus di Liga Premier tidak berjalan lancar dan beliau dipecat awal musim ini.

Beliau berjaya menempah prestasi amat membanggakan di Rangers. Glasgow Rangers merupakan salah satu pasukan terunggul di Scotland. Beliau memenangi kejuaraan liga bersama mereka. Dengan pengalaman itu, beliau telah memahami tuntutan yang terlibat dalam menguruskan sekumpulan pemain bertahap dunia yang mempunyai keinginan untuk memenangi pelbagai anugerah dan trofi. Satu ciri yang akan dipertimbangkan Liverpool jika Gerard menjadi calon untuk jawatan pengurus itu.

Share.
Leave A Reply