Ronaldo De Lima. Roberto Baggio. Michael Owen. James Rodriguez.

Malangnya sekali, pemain-pemain di atas gagal menaikkan nilai mereka walaupun terlibat dalam kempen Piala Dunia yang memberangsangkan. Sebaliknya, ada sebahagian pemain yang telah berjaya membuktikan yang kejohanan Piala Dunia adalah sarang bakat-bakat bertaraf dunia berkumpul. Situasi ini memberi pemantau bakat dari pelbagai kelab di seluruh dunia peluang untuk memancing mereka.

Mirip kejohanan sebelum ini, Piala Dunia FIFA 2022 juga telah menyerlahkan beberapa bakat yang hebat; ada di antara mereka yang dikenali ramai dan ada pemain yang selama ini sembunyi di bawah payung kelab mereka dan terjelma apabila menyarung jersi pasukan kebangsaan mereka.

Dalam artikel ini, kami akan meneliti beberapa pemain daripada kejohanan setakat ini dan berbincang mengenai nilai perpindahahn mereka yang kami percaya pastinya sudah melambung naik selepas persembahan cemerlang di Qatar 2022.

Yassine Bounou

Pengaga gol Sevilla bukanlah nama baru dalam arena bola sepak Eropah dan kehebatannya pada babak-babak melibatkan sepakan penalti di Qatar tidak asing lagi dengan pengikut bola sepak Eropah, terutamanya LaLiga Sepanyol.

Penjaga gol kelahiran Maghribi yang berusia 31 tahun itu mempunyai nilai semasa dalam sekitar €15 juta tetapi selepas aksi unggulnya sebagai benteng terakhir pasukan Atlas Lions, tentunya akan memaksa pasukan-pasukan yang mengidamkan khidmatnya untuk membelanjakan wang  lebih daripada nilai semasanya. 

Kejohanan di Qatar tahun ini hanyalah suatu pemangkin kepada kecemerlangan sedia ada. Beliau kini bergilir dengan Marko Dmitrović di Sevilla untuk slot penjaga gawang dan ini bermaksud beliau mungkin dalam perjalanan keluar dari kelab itu. Sevilla akan menuntut sekurang-kurangnya €30 juta dari kelab-kelab yang berminat padanya.

Sofyan Amrabat

Sofyan adalah adik bongsu kepada Nordin Amrabat, beliau berjaya menempah namanya di Piala Dunia FIFA 2022 dan untuk sedekad telah mengekalkan tradisi menyemarakkan nama ‘Amrabat’ dalam skuad Atlas Lions .

Beliau bermain untuk kelab Serie A di Itali, Fiorentina dan membawa nilai sekitar €4 dan €7 juta. Walau bagaimanapun, selepas beberapa persembahan luar biasa di bahagian tengah padang, ia tidak mengejutkan yang terdapat desas-desus mengenai kualiti hebatnya.

Beliau dilaporkan menjadi sasaran untuk kelab-kelab elit seperti Liverpool, Barcelona, Paris Saint-Germain, Tottenham Hotspur, Arsenal, Atlético de Madrid dan beberapa kelab lain. Beliau mengakui kekagumannya terhadap Diego Simeone, ini bermaksud Atlético mampu memerolehnya jika Fiorentina mengambil keputusan untuk menjualnya.

Jika perkara ini berlaku, agak susah melihatnya pergi hanya untuk €7 juta kerana bukan sahaja beliau seorang pemain yang berkaliber tetapi telah memimpin skuad Atlas Lions mencipta sebuah kisah yang menakjubkan dalam 92 tahun sejarah Piala Dunia.

Hakim Ziyech

Pemain Chelsea, Hakim Ziyech hampir tercicir daripada menyertai kejohanan di Qatar oleh kerana persengketaan yang lama antara beliau dan Vahid Halilhodžić, yang menguruskan pasukan Maghribi sehingga Ogos 2022 yang lalu.

Rakyat Maghribi perlu bersyukur dan berterima kasih kepada Walid Regragui kerana beliau muncul untuk menggantikan pengurus veteran Bosnia itu dan kemudiannya memperbaiki hubungan tegang antara Ziyech dan Persekutuan Diraja Bola Sepak Maghribi.

Ziyech kian membuktikan keupayaan hebatnya yang terserlah dalam beberapa persembahan kreatif di kejohanan itu dan bersama Chelsea. Kelab Inggeris itu masih keliru dengan masa hadapan Ziyech dan kini mempunyai peluang untuk melepaskan beliau.

The Blues  tidak akan berpuas hati dengan penilaian semasanya iaitu sekitar €15 juta selepas melabur sebanyak €35 juta dari kelab Ajax untuk tandatangannya, pada tahun 2020. Mereka akan meminta sama ada jumlah yang sama atau lebih jika mana-mana kelab mahukan khidmatnya dalam beberapa bulan akan datang.

Dominik Livaković

Dominik Livaković merupakan wira dua babak sepakan penalti dan banyak lagi sorotan hebat beliau terserlah terutamanya apabila Croatia kelihatan seperti akan tersingkir.

Beliau bermain bersama kelab Dinamo Zagreb di negara asalnya tetapi pernah sekali dikaitkan dengan Manchester United semasa beliau nilainya antara €5 juta hingga €10 juta. Dengan mencatatkan prestasi dan pameran yang layak dicalonkan anugerah “Golden Glove” Piala Dunia. Penilaian itu mampu meningkat tiga kali ganda dan kelab-kelab yang berminat terpaksa membayar sekitar €30 juta untuk mendapatkan tandatangannya.

Beliau ada peluang untuk menamatkan kejohanan ini dengan anugerah sarung tangan emas selepas beberapa persembahan yang menakjubkan. Beliau juga telah mecatatkan rekod menyelamatkan gol paling tinggi dalam kejohanan dan ia tidak termasuk sepakan penalti, dengan itu nilai semasa beliau mampu melambung naik ke €50 juta.

Josko Gvardiol

Josko Gvardiol sudahpun dilihat membawa tanda harga sekurang-kurangnya €100 juta daripada persembahannya bersama Red Bull Leipzig di Bundesliga Jerman. Buat masa sekarang nampaknya tidak ada kelab yang menunjukkan sebarang minat untuk melaburkan jumlah sebanyak itu. Agak sukar melihat situasi itu berlaku dan berkemungkinan beliau akan tinggalkan Leipzig untuk sekurang-kurangnya €50 juta jika kelab Jerman itu mengambil keputusan untuk berpisah dengannya.

Ada segelintir pihak yang bergurai senda mengenai nilai perpindahannya dan mengatakan bahawa ia akan turun separuh dari nilai semasanya selepas Lionel Messi membulinya apabila Croatia berdepan Argentina pada separuh akhir Piala Dunia 2022. Bagaimanapun, gurau senda itu dibuat atas premis beliau telahpun menjadi salah seorang pemain terbaik dalam keseluruhan kejohanan.

Sebaliknya, sama ada aksi Messi telah membantu mengurangkan nilai ke separuh daripada harga asal, Leipzig tentunya senang hati atas potensi jumlah duit yang mungkin mereka terima dalam beberapa bulan akan datang kerana Josko kini mempunyai senarai peminat yang makin bertambah.

Alexis Mac Allister

Pemain Argentina, Alexis Mac Allister yang berusia 23 tahun, dengan bangganya mengikuti jejak langkah bapanya, Carlos Mac Allister. Pemain tengah Brighton dan Hove Albion memainkan peranan sebagai pemain sokongan kepada Lionel Messi dengan hebat sepertimana yang dilakukan bapanya untuk Diego Maradona beberapa dekad yang lalu.

Serupa dengan perjalanan bapanya, Alexis berada di peringkat awal kerjayanya sementara Messi menghampiri penghujung kariernya, seperti Maradona beberapa dekad yang lalu. Beliau kini merupakan salah seorang rakan sepasukan yang digemari Messi dan amat dilindungi oleh legenda nombor 10 itu dalam skuad. Ilham serta motivasi ini telah memberinya keyakinan yang tinggi untuk beraksi serba hebat di atas padang.

Aksi tersebut telah membantunya menyumbang satu gol dan tempat di kesebelasn utama, suatu perkara yang tidak dapat dipertikaikan. Beliau bernilai lebih kurang €8 juta sebelum kejohanan dan ada sebahagian ahli pakar menanggarkan nilainya kini berada dalam lingkungan €25 juta. Kelab-kelab seperti Tottenham dan Chelsea telahpun menunjukkan minat dan Brighton boleh menjangka pulangan masyuk dari pelaburan sehingga mencecah €40 juta jika mereka mengambil keputusan untuk menjual Alexis.

Julian Alvarez

Julian Alvarez baru sahaja memulakan pengembaraan Eropahnya selepas menyertai Manchester City pada musim panas yang lepas berikutan perpindahannya dari River Plate di Argentina.

Ia akan menjadi suatu perkara luar biasa jika Manchester City melepaskan beliau terutamanya selepas persembahan cemerlang di Piala Dunia. Tambahan pula dengan pameran aksi yang mengagumkan pada musim pertamanya di Eropah, ahli pakar meletakkan nilainya sekitar €50 juta.

Achraf Hakimi

Tidak dinafikan bahawa Achraf Hakimi adalah salah satu bek kanan terbaik di dunia. Beliau telahpun tampil bermain untuk kelab-kelab elit seperti Real Madrid, Borussia Dortmund dan Inter Milan.

Kini menyarung jersi Paris Saint-Germain di Perancis, tidak mungkin beliau akan meninggalkan ibu negara Perancis itu dalam masa terdekat. Namun, sekiranya kelab memilih untuk melepaskannya, nilai perpindahannya telahpun melambun naik ke €80 juta berdasarkan penilitian oleh pakar-pakar dan tentunya nilai itu tidak akan dipersoalkan terutamanya selepas aksi hebat beliau sepanjang kejohanan ini.

Azzedine Ounahi

Sebelum Piala Dunia, ramai tidak sedar akan kewujudan Azzedine Ounahi yang bermain di aras ketiga  hierarki kelab di Perancis pada 2020. Kini beliau dipantau dekat oleh kelab elit seperti Barcelona, hasil daripada persembahan mantap dan memberangsangkan untuk Maghribi di Piala Dunia 2022.

Pemain berusia 22 tahun kini bermain untuk kelab di Ligue 1 Angers SC dan berada dalam musim pertamanya tetapi telahpun menunjukkan keupayaan yang beliau mampu menyamai persaingan dengan pemain bintang terbesar di pentas global terunggul.

Beliau kini bernilai sekitar €15 juta, suatu penilaian yang berpatutan dan penghargaan besar bagi pemain yang hanya menyertai Angers dengan nilai sekitar €2 juta pada tahun 2021.

Share.
Leave A Reply