Ramalan:

Maghribi 1 – 0 Croatia

Lokasi Perlawanan: Stadium Antarabangsa Khalifa

Perlawanan untuk memutuskan tempat ketiga dan penerima pingat gangsa di Piala Dunia 2022 akan menyaksikan dua pasukan dari Kumpulan F, Croatia dan Maghribi bertemu sekali lagi. Perlawanan pertama mereka di saingan kumpulan berakhir dengan keputusan seri tanpa gol. Bagi Croatia, mereka tidak bersedia dengan gaya permainanan yang dipamerkan oleh lawan pada masa itu.

Sepanjang kejohanan ini, ia jelas kelihatan bahawa terdapat pelbagai perubahan pada kedua-dua pasukan dan selepas kekalahan separuh akhir mereka kepada Argentina dan Perancis, mereka tentu akan lebih bersemangat untuk meninggalkan Qatar dengan sesuatu cenderahati. Bagi Maghribi, jika mereka tamatkan kejohanan ini di tempat ketiga, ia tentunya menjadi suatu penghormatan yang mulia kerana mereka akan menjadi negara Afrika pertama yang meraih pingat gangasa di kejohanan Piala Dunia. Manakala bagi Croatia, ia juga merupakan suatu pencapaian hebat kerana mereka akan mengakhiri kejohanan ini sebagai pasukan ketiga terbaik untuk dua edisi berturut-turut.

Panduan Prestasi: Croatia

Pasukan Croatia yang dikendalikan Zlatko Dalic telah diberi gelaran sebagai “comeback kings” dalam kejohanan ini selepas perlawanan tanpa gol dengan Maghribi pada hari pertama. Sejak itu, mereka dilihat kembali bangkit daripada ketinggalan satu gol menentang Kanada, Jepun dan Brazil dan kemudiannya merampas kemenangan daripada ketiga-tiga pasukan itu.

Malang sekali, pasukan Argentina jelas terlalu kuat dan segala usaha mereka untuk bangkit semula, gagal dan akhirnya tumpas 3 – 0 kepada Messi dan Argentina. Sebaliknya, kali ini mereka kenal profil pasukan Maghribi dan menjelang pertemuan itu, kemungkinan besar corak permainan mereka akan kembali seperti biasa, tetapi keupayaan menyudahkan peluang akan membimbangkan mereka. Ia satu aspek dalam permainanan Croatia yang telah banyak membebankan prestasi mereka. Tambahan pula, hal ini kelihatan boleh menjadi penghalang jikalau mereka terdesak meraih pingat gangsa itu menentang kedegilan pasukan Atlas Lions.

Panduan Prestasi: Maghribi

Sebelum bertemu Perancis pada peringkat separuh akhir, Maghribi hanya membolos satu gol. Mereka merupakan pasukan dengan rekod pertahanan terbaik dalam kejohanan itu. Jika bukan untuk pertunjukkan hebat dari penjaga gawang Argentina, Emiliano Martinez, Yassine Bounou mungkin meraih anugerah Golden Glove kejohanan itu.

Benteng pertahanan mereka membuktikan kekuatan yang mereka miliki dan mengharapkan elemen ini dapat diserlahkan kerana kebolehan Croatia dalam menyudahkan peluang yang dicipta, masih diragui. Selepas meneliti aksi pasukannya, Walid Regragui tentu mahu memperbaiki aspek yang sama kerana itulah yang malangnya telah mengecewakan mereka pada pertemuan dengan Perancis di separuh akhir.

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Aksi di peringkat separuh akhir bagi kedua pasukan adalah satu-satunya perlawanan di mana mereka tidak dapat melanjutkan pertarungan mereka.

Walau bagaimanapun, kedua-dua pasukan mengerti apa yang dituntut dalam pertemuan ini, oleh itu, kami menjangkakan perlawanan ini akan dipersembahkan pada intensiti yang tinggi dan kelebihan untuk meraih kemenangan berpihak kepada pasukan Maghribi.

Share.
Leave A Reply