Kesimpulan perlawanan ini mungkin dapat dinyatakan dengan mudah jikalau ia berlangsung pada peringkat saingan kumpulan sepertimana pertemuan dua pasukan ini pada edisi 2018.

Namun, selepas melihat segala kekecohan dan permutasi yang telah terjelma di Piala Dunia 2022 bersejarah ini, yang dianjurkan Qatar. Percubaan untuk memberi pandangan mengenai perlawanan ini bukanlah sesuatu yang remeh. 

Apa yang diketahui setakat ini

Apa yang jelas ialah Messi kelihatan memiliki keinginan untuk dinobatkan sebagai pemain terbaik kejohanan dan jika kami mempertimbangkan perilaku FIFA sebelum ini, kemungkinan besar beliau akan dianugerahkan gelaran tersebut jikalau Argentina mampu membidas Croatia dan mara ke perlawanan akhir. 

Kami juga sedar bahawa, pemain terbaik pada edisi 2018, Luka Modric, masih menyerlahkan keupayaan hebat beliau setakat ini dan kemampuan memimpin pasukannya seperti Messi kelihatan amat signifikan dalam perjuangan pasukan masing-masing dalam kejohanan ini. 

Penglibatan dan sumbangan Messi terhadap jumlah gol yang direkodkan pasukan Argentina amat jelas, tetapi ia telah pun dijangkakan. Tambahan pula, ia juga jelas bahawa Modric masih memiliki dan mempamerkan azimat hebat beliau pada detik-detik penting untuk menyelamatkan Croatia dan masih berjuang kuat untuk mengekalkan pasukannya dalam kejohanan ini. 

Perlawanan ini akan diadakan di Stadium Lusail yang berkapasiti 80,000, dimana pertempuran antara dua ‘LM10’ akan ditampilkan, dan apa  jua yang berlaku, penyokong yang hadir serta yang menyaksikan dari kaca TV rumah mereka akan teruja dengan suatu persembahan yang menakjubkan. 

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan? 

Walaupun dengan kekalahan Argentina pada perlawanan pertama, mereka telah mempamerkan serta menyamai pencapaian pasukan Sepanyol pada edisi 2010, yang melihat Sepanyol akhirnya dinobatkan sebagai juara dunia di Afrika Selatan, tuan rumah yang seunik pasukan Qatar. 

Semenjak kekalahan itu, Argentina telah mengatur semula rentak permainan mereka dan menemui semangat baru. Mereka telah pamerkan aksi yang lebih hebat dan menarik terutamanya menentang Mexico, Poland dan Australia, tetapi semangat itu diuji hingga ke hujung pedang apabila mereka bertemu pasukan Belanda, sepertimana pada perlawanan yang sama di edisi 2014 Piala Dunia. 

Sebaliknya, pasukan Croatia melalui perjalanan yang agak sukar berbanding lawan mereka, namun mereka kelihatan lebih bersedia dalam pertempuran ini daripada Argentina. Mereka mara ke peringkat separuh akhir dengan melalui dua babak sepakan penalti selepas hampir mengalami kekalahan dalam perlawanan-perlawanan sebelum ini.  

Perlawanan ini akan tampil sebagai persaingan sengit dan ia terserah kepada keinginan pasukan dalam menempah slot di final Piala Dunia 2022. Aksi ini akan mempersembahkan banyak detik-detik panas dan amat fizikal, serta satu dunia akan menyaksikan azimat kehebatan Messi dan Modric. 

Mampukah Messi mengungguli perlawanan ini ?

Jawapan kami ialah YA, berdasarkan sebab-sebab berikut. 

Messi mempunyai sebuah pasukan yang sanggup bertarung nyawa untuknya Pada tahun 2014 dan 2018 Argentina bergantung penuh pada keupayaan Messi. Namun, skuad Argentina yang beraksi kini bukan sahaja digubah untuk bermain selaras dengan keupayaan itu malah dibentuk dengan niat kolektif. 

Pemain yang dipilih menyertai pasukan ini memiliki hubungan yang kuat dengan Messi dan berkerja keras untuk menyokong memperkasakannya. 

Argentina mempunyai penyudah yang lebih hebat – Croatia memiliki barisan pertahanan yang kuat tetapi kualiti barisan serangan Argentina melangkaui kemampuan bahagian serangan pasukan Eropah itu. Suatu ancaman mental mampu mengacau bilau serangan Argentina, yang mungkin membuntui corak permainan mereka dan hanya dengan kelemahan itu, Croatia mampu menumbangkan kegagahan Argentina. 

Sebaliknya, Croatia perlu mencipta seberapa banyak peluang yang mereka mampu untuk menjaringkan gol, kerana Argentina tidak mungkin akan bersifat terbuka dalam perlawanan ini. 

Share.
Leave A Reply