Ramalan:

Argentina 2 – 0 Australia

Lokasi Perlawanan: Stadium Ahmad bin Ali

Kedua negara in bertemu terakhir pada tahun 2007, jadi kedua pengendali pasukan iaitu Lionel Scaloni dari Argentina dan Graham Arnold dari Australia mempunyai banyak penelitian yang perlu dibuat, sebelum mereka bertemu dalam pusingan 16 terakhir di Piala Dunia FIFA 2022 pada hari Sabtu, 3 Disember. Walau bagaimanapun, nampaknya perlawanan ini tidak berpihak kepada The Socceroos akibat pengalaman yang kurang dan faktor-faktor lain, seperti kehadiran juara Ballon d’Or lima kali, dalam bentuk Lionel Messi.

Panduan Prestasi: Argentina

Selepas kekalahan mengejut menentang Arab Saudi dalam perlawanan pembukaan Piala Dunia, anak buah Scaloni telah menyusun semula corak permainan mereka. Walau bagaimanapun, mereka masih belum kelihatan seperti pesaing utama dan persembahan mereka menentang Mexico dan Poland mengesahkannya.

Kedua-dua kemenangan itu hadir menerusi rembatan kencang pada separuh masa kedua perlawanan yang pastinya membimbangkan Scaloni ketika beliau membuat persiapan untuk bertemu Australia.

Panduan Prestasi: Australia

Australia hanya layak ke pusingan 16 di Piala Dunia FIFA pada 2006. Kemungkinan besar mereka akan tersingkir dari saingan kumpulan mereka pada edisi ini tetapi mereka telah berusaha gigih dan menghasilkan detik-detik keajaiban dengan melayakan diri bersama Perancis, sambil menundukkan Denmark dan Tunisia keluar dari saingan peringkat kumpulan.

Mereka memberi tumpuan kepada kecekapan dan memaksimumkan penciptaan peluang dalam saingan kumpulan, dan ia telah membantu mereka untuk mencatatkan dua kemenangan 1 – 0 ke atas Denmark dan Tunisia. Arnold akan membentangkan pasukannya untuk bermain seperti ini, tetapi mereka akan menghadapi ujian sengit seperti menentang Perancis apabila mereka bertemu Argentina.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Ia jelas yang kedua pasukan ini tidak berada pada tahap sama dalam sejarah pertemuan mereka. Argentina juga lebih mantap dari aspek fizikal dan teknikal. Australia mungkin cuba menggunakan taktik ‘barisan pertahanan tinggi’ yang digunakan Arab Saudi tetapi Scaloni dan anak buahnya telah belajar dari pengalaman pahit itu. Kami jangkakan penguasaan menyeluruh dan kemenangan dari awal hingga akhir untuk Argentina.

Share.
Leave A Reply