Ramalan

Costa Rica 1-3 Jerman

Lokasi Perlawanan: Stadium Al Bayt

Costa Rica akan bertembung dengan satu lagi gergasi dari Kumpulan E sebelum menamatkan kempen peringkat kumpulan dan Los Ticos berharap dapat mempamerkan aksi yang terbaik apabila bertemu dengan juara dunia edisi 2014 pada hari perlawanan ke-3. Pasukan Jerman menang 4-2 dalam satu-satunya pertemuan mereka sebelum ini dalam perlawanan pembukaan Piala Dunia 2006.

Panduan Prestasi: Costa Rica

Costa Rica adalah kebanggaan di kalangan pasukan-pasukan kebangsaan Amerika Tengah, kerana mereka terlibat dalam lebih daripada lima edisi Piala Dunia FIFA. Prestasi terbaik mereka di pentas dunia adalah apabila mereka tamat saingan itu di peringkat suku akhir pada edisi 2014 di Brazil.

Anak buah Luis Fernando Suárez melalui permulaan kempen kelayakan dengan perlahan tetapi meneruskan rentak tanpa kalah dalam lapan perlawanan untuk layak ke Piala Dunia FIFA keenam – menerusi kemenangan playoff 1-0 ke atas New Zealand pada bulan Jun. Dengan itu, mereka merekodkan lapan perlawanan dan seri dua daripada 11 perlawanan pada 2022.

Panduan Prestasi: Jerman

Pasukan Jerman ialah pasukan pertama yang layak ke Piala Dunia 2022 berikutan kemenangan 4-0 ke atas Macedonia Utara, namun, prestasi mereka menjelang kejohanan itu akan memberi harapan kepada pasukan lain dalam Kumpulan E kerana Die Mannschaft hanya melakar satu kemenangan dalam beberapa perlawanan kompetitif tahun ini.

Jerman memungut lima keputusan seri dan hanya memenangi dua daripada lapan perlawanan terakhir tetapi mereka hanya merekod satu kekalahan dalam 15 perlawanan di bawah Flick dan akan bermotivasi untuk melupakan satu pengalaman buruk apabila mereka tersingkir awal dalam aksi peringkat kumpulan Piala Dunia pada 2018.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Pasukan berkedudukan ke-11 dunia itu masih tidak mampu untuk mengekalkan rekod bersih dalam tujuh perlawanan terakhir mereka menjelang Piala Dunia dan pasukan Amerika Tengah itu akan mengambil langkah kanan untuk mencabar gawang Manuel Neuer. Jerman tentunya memerlukan keputusan yang berpihak pada mereka kerana telah melalui pertemuan yang sukar dengan pasukan Jepun dan Sepanyol dan akan mencuba sedaya upaya untuk menghalang La Tricolor menghidu kelemahan mereka.

Share.
Leave A Reply