Penghujung aksi peringkat kumpulan dijangka memulakan rebutan trofi emas terkenal itu apabila bulan Disember membawa kemaraan menuju Pusingan 16 terakhir Piala Dunia Qatar 2022.

Kemenangan buat Perancis pada 2018 menjadikannya kejohanan keempat berturut-turut yang dijuarai oleh sebuah negara Eropah, tetapi Brazil dan Argentina akan berusaha untuk memecahkan rekod itu sejak Piala Dunia terakhir di bumi Asia pada 2002.

Malah, pemenang Piala Dunia FIFA sebelum ini sentiasa menduduki posisi teratas kumpulan mereka dan perhatian penting perlu diberikan pada juara setiap kumpulan di Qatar.

Jadi bagaimana perlawanan kalah mati akan dibentangkan nanti? Siapakah yang akan layak ke pusingan seterusnya? Kami akan cuba melihat bagaimana senario-senario itu mungkin menjelma.

PUSINGAN 16 TERAKHIR

Belanda lwn USA

Dari segi silsilah Piala Dunia, ini adalah pertembungan ‘David vs Goliath’ kerana gergasi yang terjaga bertemu dengan negara di mana bola sepak masih berkembang.

Belanda agak biasa beraksi pada  tahap ini, mereka muncul sebagai finalis Piala Dunia sebanyak tiga kali dan mereka tentunya berminat untuk menepis cabaran dari pasukan Amerika yang tidak pernah bermain atau memenangi perlawanan kalah mati di Piala Dunia.

Belanda memiliki kualiti dan pengalaman memenangi perlawanan pada tahap ini dan tidak perlu diragui kerana adanya pemain seperti Virgil van Dijk, Frenkie de Jong dan Memphis Depay.

Argentina lwn Denmark

Jika semua pelan dimeterai dengan seadanya, Albiceleste dijadual berdepan Dynamite Denmark di Al Rayyan untuk pertembungan Pusingan 16 pada 3 Disember.

Argentina merupakan antara pasukan pilihan utama untuk memenangi keseluruhan kejohanan, justeru itu, mereka perlu mencari jalan melepasi pasukan hebat Kasper Hjulmand.

Walaupun Denmark berada dalam landasan yang kukuh berikutan kempen sensasi mereka di Kejohanan Eropah tahun lepas dan rekod hampir sempurna dalam pusingan kelayakan, kualiti mereka kelihatan tidak setaraf dengan kekuatan dan keinginan yang dimiliki pasukan dari Amerika Selatan di Qatar.

Perancis lwn Mexico

Sekiranya juara bertahan Perancis dijangka menduduki tangga teratas Kumpulan D, Mexico mungkin menanti di pusingan seterusnya jika mereka berjaya menamatkan saingan sebagai naib juara kepada Argentina dalam Kumpulan C.

Semestinya, Les Blues tidak melupai kekalahan teruk 2-0 kepada Mexico yang menyebabkan mereka tersingkir di peringkat kumpulan pada Piala Dunia 2010. Jika perlawanan ini berlaku di Qatar, ia kelihatan yang Peranci mungkin meraih kemenangan mudah.

England lwn Senegal

England adalah negara yang dibentuk kha  untuk format kejohanan seperti ini dan jika mereka menegaskan ketuanan mereka dalam Kumpulan B, Senegal akan menjadi pasukan yang berpangkalan teguh ke jalan menuju peringkat akhir Piala Dunia.

Singa Teranga kini berada dalam hala tuju yang konsisten setelah meraih piala Negara-Negara Afrika tahun ini dan menyasarkan untuk menyamai rekod mencapai peringkat suku akhir pada tahun 2002, tetapi mereka berkemungkinan bertemu dengan pasukan England yang mantap dan ada kemahiran yang diperlukan untuk memenangi perlawananan yang sengit.

Walau bagaimanapun, ini kelihatan suatu pertembungan kecerdikan kerana Senegal juga memiliki pemain yang diiktiraf dunia, The Three Lions berada di trajektori yang lebih tinggi.

Sepanyol lwn Croatia

Pertemuan antara negara Eropah ini adalah kemungkinan menjanjikan keraihan gol yang tinggi.

Kedua-dua negara ini boleh mencipta semula perlawanan epik mereka pada pertembungan 16 terakhir di Kejohanan Eropah tahun lepas yang berakhir dengan keputusan 5-3 memihak kepada Sepanyol selepas masa tambahan.

Sementara itu, pasukan Iberian itu agak yakin yang mereka boleh mencorak semula hasil yang sama sementara memikirkan matlamat utama untuk mara ke pusingan seterusnya.

Pasukan Croatia bukanlah satu cabaran yang mudah, perlawanan ini mungkin menghairahkan peminat neutral.

Brazil lwn Uruguay

Uruguay mungkin akan beraksi dalam edisi keempat berturut-turut di pusingan 16 terakhir Piala Dunia tetapi mereka mungkin berdepan dengan pasukan Brazil yang menumpu segala fokus mereka bagi melanjutkan gelaran Piala Dunia keenam selepas mengungguli Kumpulan G.

Persaingan sengit antara kedua-dua negara agak jelas, La Celeste akan memacu suatu aksi dan pertarungan yang hebat tetapi jiran Amerika Selatan mereka mungkin terlalu kuat. Anak buah Tite telah mendominasi pertemuan ini sejak kebelakangan, termasuk dua kali dalam siri kelayakan Piala Dunia.

Belgium lwn Jerman

Ini adalah perlawaanan dinobatkan “winner takes all”  di antara dua gergasi Eropah jika Belgium mara sebagai juara kumpulan dan berpeluang bertemu sama ada pasukan Sepanyol atau Jerman.

Die Mannschaft boleh tamat persaingan peringkat kumpulan di tempat kedua dan perlu mengatasi apa sisa yang tertinggal dari generasi emas Belgium.

Pemenang empat kali Piala Dunia itu kini melalui kebangkitan semula selepas penyingkiran peringkat kumpulan pada 2018 diikuti dengan kekecewaan pada peringkat16 terakhir di EURO 2020. Mereka mempunyai lebih banyak momentum berbanding Red Devils kerana pemain-pemain utama mereka kurang cergas atau kian mundur .

Oleh itu, Jerman akan berminat untuk meraih kemenangan atas sebuah lagi gergasi Eropah kerana semetsinay ingin membuat kenyataan di Qatar.

Portugal lwn Switzerland

Portugal dan Switzerland boleh perlawanan ini sebagai satu kebiasaan selepas bermain dua perlawanan sensasi di Liga Negara-Negara UEFA awal tahun ini.

Walaupun Switzerland memenangi pertemuan terakhir dengan keputusan 1-0 pada bulan Jun, A Seleção menang dalam tiga daripada lima pertemuan terbaru. Kuasa serangan unggul dan kualiti yang ada dalam skuad Fernando Santos sepatutnya menyaksikan mereka mara ke suku akhir buat kali pertama sejak 2006.

Ramalan peringkat suku akhir – pasukan mana layak ke Piala Dunia 2022 setakat ini?

Sepanyol lwn Brazil

Pasukan di pusingan lapan terakhir Piala Dunia FIFA 2022 boleh bermula dengan pertemuan Sepanyol menentang Brazil serta menantikan satu pertembungan blockbuster.

Juara dunia lima kali itu mempunyai rekod hebat menentang Sepanyol dan mereka boleh melanjutkan rekod itu dengan satu lagi kemenangan di Stadium Education City di Al Rayyan.

Berdasarkan sejarah, pasukan Eropah telah mara ke suku akhir hanya dua kali dalam lima edisi terakhir sementara Brazil agak biasa pada tahap ini dan akan berusaha untuk memaku laluan ke separuh akhir sekali lagi untuk mempamerkan daya kekuatan dalam menjuarai kejohanan seperti ini di di Qatar.

Beland lwn Argentina

Terdapat banyak sejarah antara kedua-dua negara dan Belanda mungkin akan bertemu Argentina buat kali keenam di Piala Dunia.

Seperti Argentina, Oranje mempunyai rekod tanpa kalah yang sangat kuat, tetapi pemenang Copa Amerika 2021 mempunyai momentum yang lebih baik kerana mereka berpotensi menjuarai Piala Dunia kali ini.

Belanda hanya memenangi satu daripada tiga pertemuan kalah mati mereka di Piala Dunia, pertemuan tegang pada separuh akhir 2014 menyaksikan Argentina meraih kemenangan dengan kelebihan tipis, menerusi sepakan penalti dan keputusan sama mungkin diperoleh pada 2022.

Jerman lwn Portugal

Walaupun Jerman mungkin menanam hasrat untuk mencapai peringkat separuh akhir Piala Dunia kelima dalam enam kejohanan terakhir sejak 2002, Portugal akan mungkin membuat penampilan suku akhir pertama mereka sejak 2006.

Jerman mendominasi dengan kukuh dalam pertemuan ini agak lama dan telah memenangi semua lima perlawanan tersebut.

Portugal dikejutkan 4-0 oleh pasukan Jerman yang bersemangat dalam perjalanan mereka menuju kejuaraan dunia itu dalam perlawanan pembukaan Piala Dunia 2014, dan keunggulan teknikal mereka sekali lagi boleh menggugurkan Portugal.

England lwn Perancis

Perancis akan mencari momentum dengan mengalahkan satu pesaing besar dalam usaha mereka untuk mengekalkan gelaran juara dunia. Ini mungkin bermakna ia adalah penampilan suku akhir berturut-turut untuk England tetapi kali ini mereka akan menyasarkan nasib yang berpihak kepada mereka di kejohanan besar seperti ini.

Bagi merealisasikan matlamat ini, mereka perlu mengatasi juara dunia dua kali itu yang akan menguji peluang dan kehebatan England di bumi Arab.

Sebenarnya, skuad Les Blues dilihat dapat membenam England dengan mudah dan mencapai pusingan lapan terakhir.

Ramalan Separuh Akhir

Argentina lwn Brazil

Ia mungking merupakan satu perlawanan akhir piala yang hebat merentasi mana-mana generasi, dunia mungkin mendapat dos Superclássico dalam pusingan empat yang terakhir di mana salah satu pasukan terbesar di Amerika Selatan mungkin perlu disingkirkan oleh yang lain.

Memandangkan mereka mewakili dua daripada tiga pasukan pilihan kejohanan, ini bakal menentukan satu lagi babak dalam persaingan sengit, selepas Argentina membenam lawan mereka pada perlawanan akhir Copa Amerika 2021 di laman sendiri.

Brazil memegang rekod tanpa kalah sejak itu dan membentuk satu pasukan yang lincah dan ingin melalui satu kempen yang melihat mereka memecah beberapa rekod.

Walaupun kekalahan itu menamatkan kemarau trofi Argentina selama 28 tahun, ia boleh merangsang Brazil di Qatar. Berkemungkinan besar, pemenang perlawanan ini mungkin juga berpotensi menjulang trofi Piala Dunia pada 18 Disember depan.

Perancis lwn Jerman

Pertemuan antara dua gergasi Eropah dilihat sebagai perlawanan berkualiti tinggi dan adalah sesuai dengan peringkat separuh akhir Piala Dunia kerana mereka mungkin bertemu lagi pada peringkat yang sama sejak Jerman mengalahkan Perancis 1-0 dalam perjalanan untuk memenangi kejohanan pada 2014, tetapi Die Mannschaft kini masik belum merekod sebarang kemenangan dalam enam perlawanan menentang anak buah Didier Deschamps.

Les Blues akan mengimpikan penampilan berturut-turut di perlawanan akhir Piala Dunia tetapi anak buah Hansi Flick hanya mahu merobohkan impian tersebut. Walau bagaimanapun, Jerman mungkin belum bersedia untuk mencapai perlawanan terbesar dalam bola sepak walaupun pengalaman relatif dalam skuad mereka.

Ramalan Tempat ke-3

Argentina lwn Jerman

“A finals of finals” ini akan membuktikan perlawanan yang sempurna pada malam sebelum perlawanan akhir Piala Dunia.

Perlawanan ini menimba banyak sejarah Piala Dunia bagi kedua-dua pasukan setelah bertemu di tiga perlawanan akhir (1986, 1990 dan 2014) dengan Jerman memenangi dua perlawanan terakhir.

Pasukan Eropah itu mempunyai lebih banyak posisi podium berbanding negara yang tampil di Piala Dunia tetapi kemahuan Argentina mungkin terlalu besar kali ini. Kemenangan ke atas Jerman akan memberikan rangsangan psikologi jika mereka perlu tamatkan kempen ini dengan meraih pingat gangsa.

Semua ini membawa satu persoalan yang penting: siapa yang akan memenangi Piala Dunia 2022?

Ramalan Perlawanan Akhir

Perancis lwn Brazil

Perlawnan akhir di Qatar 2022 akan membawa dua pasukan yang layak sepenuhnya dan ramai tidak nafikan yang pertembungan Perancis dan Brazil sebagai perlawanan impian.

Kedua mereak memegang kebanggan dan harapan benua mereka, ia 20 tahun sejak Brazil mengangkat trofi emas terkenal itu di Korea/Jepun manakala Perancis kini menuju untuk mengekalkan gelaran dunia kelima berturut-turut bagi sebuah negara Eropah sejak itu.

Namun begitu, nampaknya salah satu daripada tiga pemain ternama PSG akan kembali dengan gelaran juara dunia.

Pada Piala Dunia 1998, perlawanan ini akhir dengan kemenangan 3-0 untuk memberi kejuaraan pertama bagi Perancis dalam Piala Dunia pada tahun 1998 di laman sendiri – ini menimpa kekalahan kedua Brazil dalam perlawanan akhir Piala Dunia – dan Brazil akan serlahkan dendam yang disimpan selama 24 tahun.

Pasukan mana akan menjulang Piala Dunia 2022?

Ini dilihat sebagai satu pertembungan ‘royalti’ Piala Dunia, Brazil boleh menghalang Perancis daripada memungut gelaran juara dunia berturut-turut, seterusnya melanjutkan rekod mereka sendiri. Dalam beberapa bulan dari sekarang, persoalan siapa yang akan memenangi Piala Dunia 2022 mungkin terjawab dengan sebuah negara dari Amerika Selatan serta sebuah rekod yang tidak dapat ditandingi.

Share.
Leave A Reply