Piala Bola Sepak 2022 hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi dan kesibukan serta keterujaan sedang semakin meningkat menjelang kejohanan yang berprestij itu.

Sudahpun, ia adalah satu kejohanan dengan satu keadaan yang unik kerana ia akan menjadi kejohanan pertama yang akan diadakan pada musim sejuk serta yang pertama diadakan di Timur Tengah. Qatar telah membelanjakan begitu banyak wang sebelum kejohanan ini, terutamanya pada stadium Piala Dunia.

Lapan stadium Piala Dunia FIFA 2022 telah diumumkan untuk kejohanan itu dan merupakan yang paling sedikit yang telah kita ada sejak Piala Dunia 1978 di Argentina. Kita lihat stadium FIFA 2022 yang akan digunakan pada Piala Dunia pada bulan November.

Stadium Al Janoub

Telah dilancarkan pada bulan Mei, 2019, stadium 40,000 tempat duduk itu yang terletak di Al Wakrah, 22km arah selatan daripada pusat bandar Doha telah direka oleh arkitek British-Iraq iaitu Zaha Hadid. Bangunan Piala Dunia FIFA 2022 ini telah diilhamkan daripada layar bot tradisional Dhow, yang telah digunakan oleh penyelam mutiara dari rantau ini.

Bumbung melengkung dan bahagian luar itu merujuk kepada sejarah pengangkutan laut Al Wakrah, selain membuatkan peminat di stadium ini berasa seperti sedang berada di atas sebuah kapal. Tiang tunduk menahan bumbung dan mengambil persamaan dengan badan kapal.

Stadium Antarabangsa Khalifa

Stadium ini telah dibuka pada tahun 1976 sebelum ia telah diubah suai dan kemudian telah dilancarkan semula pada bulan Mei 2017. Ia terletak di Al Rayyan, 5km arah barat pusat bantar Doha dan boleh dikatakan stadium yang paling ikonik di negara ini.

Stadium Antarabangsa Khalifa mempunyai kapasiti sebanyak 40,000 dan telah menganjurkan acara antarabangsa penting seperti Sukan Asia, Piala Teluk dan Piala Asia AFC.

Stadium Bandar Pendidikan

Terletak di Bandar Pendidikan Yayasan Qatar di Al Rayyan, 13km arah barat laut daripada pusat bandar Doha, Stadium Bandar Pendidikan dengan 40,000 tempat duduk telah dibuka pada bulan Jun 2020 dengan satu acara digital.

Stadium ini adalah merupakan salah satu stadium paling mesra alam sekitar dengan 20% daripada bahan binaannya adalah mesra alam. Ia telah menerima satu penarafan lima bintang daripada GSAS (Global Sustainability Assessment System) pada tahun 2019.

Stadium Al Thumama

Stadium Al Thumama, terletak di Al Thumama, 12km arah selatan daripada pusat bandar Doha telah dilancarkan selepas perlawanan akhir Piala Amir yang telah dimenangi oleh Al Sadd yang telah menewaskan Al Rayyan melalui penalti pada bulan Oktober 2021.

Telah direka oleh arkitek Qatar Ibrahim M Jaidah, stadium 40,000 tempat duduk itu menyerupai ‘gahfiya’ – tudung kepala tradisional yang dipakai oleh lelaki dewasa dan kanak-kanak lelaki di Timur Tengah.

Stadium Piala Dunia FIFA ini akan menjadi tuan rumah perlawanan sehingga ke peringkat suku akhir.

Stadium Al Bayt

Stadium Al Bayt telah dilancarkan pada bulan November 2021 apabila Qatar menentang Bahrain dalam perlawanan pembukaan Piala Arab mereka. Stadium berkapasiti 60,000 yang terletak di Bandar Al Khor, 35km arah utara daripada pusat bandar Doha telah dilancarkan pada bulan November 2021.

Ianya sedang ditetapkan untuk menganjurkan sejumlah sembilan perlawanan pada akhir tahun ini termasuk perlawanan pembukaan dan merupakan salah satu stadium untuk yempat pertandingan Piala Dunia Doha 2022.

Stadium ini mempunyai satu rupa yang unik dengan struktur khemah gergasinya meliputi seluruh stadium yang dinamakan sempena bayt al sha’ar – khemah yang dalam sejarah telah digunakan oleh masyarakat nomad di Qatar dan rantau Teluk.

Selepas kejohanan, bahagian atas stadium akan dipisahkan dan tempat duduk yang telah dikeluarkan akan didermakan kepada negara lain.

Stadium 974

Stadium 974 ialah sebuah stadium berkapasiti 40,000 yang telah diumumkan pada acara khas pada 21 November 2021. Perlawanan pertama di stadium itu telah diadakan pada 30 November 2021 pada hari pembukaan Piala Arab FIFA.

Stadium gelanggang Piala Dunia FIFA 2022 ini adalah yang paling unik kerana ia diperbuat daripada kontena perkapalan dan keluli modular. Ia akan menjadi stadium pertama yang boleh dibongkar dalam sejarah Piala Dunia. Bukan sahaja 974 kod dail antarabangsa untuk Qatar, tetapi ia juga merupakan bilangan tepat kontena penghantaran yang digunakan dalam pembinaan.

Pada akhir kejohanan, stadium ini akan dibongkar dan digunakan semula.

Stadium Ahmad Bin Ali

Lebih dikenali sebagai Stadium Al-Rayyan, stadium ini telah dibina pada tahun 2003 tetapi telah diubah suai dan dilancarkan semula pada Hari Kebangsaan Qatar selepas perlawanan akhir Piala Amir 2020. Ia adalah stadium tuan rumah bagi gergasi Liga Bintang Qatar Al Rayyan SC. Ia terletak di Al Rayyan, 20km arah barat daripada pusat bandar Doha, betul-betul di pinggir sebuah padang pasir.

Lebih 80% daripada bahan binaan yang digunakan untuk pengubahsuaian stadium telah berasal daripada bahan asal yang sebelum ini menduduki tapak tersebut, manakala pokok sedia ada yang berada di sekitar stadium tidak diusik.

Stadium Lusail

Pada 18 Disember 2022, 80,000 peminat akan hadir kerana gelanggang Piala Dunia 2022 ini menonjol sebagai stadium Perlawanan Akhir Piala Dunia 2022. Stadium ini telah direka oleh Foster and Partners dan terletak di Lusail City.

Ia telah dilancarkan pada bulan Jun 2020 dan reka bentuknya telah diinspirasikan daripada mangkuk buatan tangan yang ditemui di seluruh dunia Arab dan Islam semasa kebangkitan tamadun.

Ini adalah stadium kapasiti terbesar di Qatar dan akan menjadi satu lokasi yang sesuai untuk menganjurkan satu perlawanan akhir kejohanan yang bersejarah.

Share.
Leave A Reply