David Beckham adalah sudah pasti diantara salah seorang daripada pemain terhebat dalam sejarah Manchester United. Keupayaannya untuk melakukan hantaran silang yang sangat baik dan menjaringkan sepakan percuma yang menakjubkan tidak akan dilupakan. Artikel ini bertujuan untuk membawa kita kembali ke Manchester United pada tahun 1999 dan mengingatkan kita tentang beberapa peristiwa di Manchester 1999, dan menggariskan di mana bekas kapten England itu berada pada masa sekarang.

Kisah tentang Manchester United akan menjadi sangat tidak lengkap tanpa kisah pencapaian Manchester United pada tahun 1999. Mereka adalah pasukan Inggeris yang pertama dan satu-satunya yang mencapai satu kejayaan sebegitu. Pasukan Man United 1999 masih lagi dirujuk sebagai sebuah pasukan Liga Perdana yang paling hebat kerana kehebatan pencapaian tersebut, dan David Beckham adalah sebahagian besar daripada pencapaian itu dalam segala hal.

Bekas kapten Three Lions itu telah menjadi satu mercu tanda pemain bola sepak moden pada akhir 90-an. Ini adalah disebabkan kepada pendekatan kasualnya terhadap permainan. Dia telah terkenal kerana mempunyai pelbagai gaya potongan rambut, memakai pakaian yang sangat bergaya dan membawa gaya dan kemewahan dalam permainannya.

Tahun 1999 akan kekal selamanya menjadi kenangan buat Manchester United dan para pemain terutamanya David Beckham. Dia telah meninggalkan kelab itu pada tahun 2003 untuk menyertai Real Madrid kemudian dia berpindah ke Amerika Syarikat dan menggegarkan negara itu.

Walau bagaimanapun, terdapat lebih banyak pada David Beckham daripada sekadar bola sepak. Legenda Inggeris itu ialah seorang model, dermawan dan baru-baru ini seorang pemilik kelab.

Marilah kita menyelami ke dalam kehidupan lagenda bola sepak yang penuh dengan teka-teki ini, dengan melihat kepada perspektif beliau pada tahun 1999 Man United dan apakah yang beliau sedang lakukan sekarang.

 

Kemudian:Kisah kemenangan berturut-turut tahun 1999

Manchester United telah mendominasi bola sepak domestik di England, dan pada masa itu telah membuktikan diri mereka sebagai pesaing di Eropah, tetapi trofi itu masih sukar untuk diperolehi oleh gergasi Inggeris itu.

Kisah tentang Manchester United dan Beckham tidak akan lengkap tanpa menyebut tentang kelas terkenal 92′. Set ini terdiri daripada pemain-pemain muda yang telah dinobatkan sebagai juara Piala Belia FA dan telah dilihat sebagai satu baka baru oleh mereka yang berada di kelab itu.

Kelas itu termasuk Paul Scholes, Gary Neville, Phil Neville, Ryan Giggs, Nick Butt dan David Beckham. Walaupun telah terdapat orang lain dalam kelas ini, pemain-pemain ini telah menonjol dan terus memainkan peranan penting untuk kelab itu pada masa hadapan.

Tahun 1999, adalah dilihat sebagai tahun yang terbaik dan paling penting dalam kerjaya David Beckham. Sebelum tahun itu, pada tahun 1998, dia telah menjadi satu bahan ejekan apabila dia telah dibuang padang ketika menentang Argentina. Walaupun England telah mempunyai satu peluang yang baik untuk memenangi perlawanan ini kerana pemain-pemain bintang mereka yang ramai dan permulaan mereka yang baik, terkeluarnya Beckham bukanlah sebab mereka telah tidak memenangi Piala Dunia.

Memasuki musim baru (1998/1998), dia telah diejek di setiap stadium lawan dan sepanduk serta nyanyian ‘kegagalan’nya di Perancis 98 telah menjadi kebiasaan.

Pemain sayap Inggeris pada ketika itu telah berani mengharungi cabaran tersebut dan mempamerkan prestasi terbaik pada musim itu apabila dia telah menjaringkan sembilan gol dan membantu jaringan gol sebanyak 18 kali.

Golnya ketika menentang Arsenal dalam separuh akhir Piala FA akan sentiasa dilihat sebagai salah satu gol terbaik dalam sejarah pertandingan itu. Beckham, ketika itu berusia 23 tahun, telah berada di puncak kuasanya dan konsistensinya adalah dalam kelasnya yang tersendiri dan itu telah memainkan satu peranan yang penting dalam menentukan musim kemenangan berturut-turut Man United.

Walaupun kita selalu melihat Ole Gunnar Solskjaer sebagai wira Manchester United menjuarai Liga Juara-Juara 1999, wajar untuk diambil perhatian bahawa ianya adalah David Beckham yang telah memberikan hantaran lintang unik yang memberikan dua gol untuk kemenangan ke atas Bayern Munich.

1999 adalah tahun yang penting bagi anak kelahiran Manchester itu, kerana ia adalah satu tahun penebusan dan satu tahun kehebatan yang tiada tandingannya di mana dia telah memainkan satu peranan yang utama.

 

Kini: David Beckham dan Inter Miami

Selepas menamatkan kerjaya bola sepaknya selepas satu kejayaannya di Paris Saint Germain, Beckham pastinya telah mempunyai banyak perkara yang perlu dilakukan selepas bola sepak.

Perkahwinannya dengan supermodel Victoria Beckham telah memperkasakan lagi pada sisinya dan telah menjadikannya seorang model, dermawan dan seorang pelakon sambilan di Hollywood.

Walau bagaimanapun, ianya adalah sehingga tahun 2018, dimana bekas bintang Manchester United dan Real Madrid itu telah memutuskan untuk menyertai ke dalam aktiviti pentadbiran bola sepak.

Semuanya bermula pada tahun 2012, apabila pesuruhjaya MLS telah mengumumkan bahawa liga itu sedang berbincang dengan pihak yang berkepentingan utama di Miami untuk penubuhan satu francais bola sepak di bandar itu.

Penubuhan ketika itu di bandar itu, Miami Fusion telah ditubuhkan pada awal abad ini dan pelabur lain di bandar itu seperti Marcelo Claure, yang juga telah berpangkalan di bandar itu, telah gagal membeli francais itu pada tahun 2009.

David Beckham kemudiannya telah menerima satu tawaran untuk membeli kelab itu semasa dia bermain untuk LA Galaxy pada satu harga yang baik, tetapi dia tidak dapat membeli kelab lanjutan yang akan dikenali sebagai Inter Miami, sehingga tahun 2018.

Kelab itu kini sedang dimiliki bersama oleh saudara Mas (Jorge dan Jose Mas).

Sebaliknya kelab itu masih belum lagi dapat menjejakkan kakinya di kawasan bola sepak MLS, kerana mereka telah bergelut sejak daripada penubuhannya.

Pengurus semasa ialah bekas rakan sepasukan Beckham, Phil Neville, yang telah meninggalkan peranannya sebagai ketua jurulatih pasukan wanita England untuk membimbing kelab yang berpangkalan di Miami itu. Mereka telah membuat pembelian nama besar seperti Gonzalo Higuain dan Blaise Matuidi.

David Beckham telah melalui turun naik kerjaya dalam bola sepak. Terdapat pasang surut tetapi keupayaannya untuk bertahan, dan menjadi dinamik telah memastikan dia relevan dalam sukan dan hiburan.

Kerjayanya yang baru ditemui sebagai seorang pentadbir bola sepak menjanjikan sesuatu yang menarik dan kita akan memerhatikannya sama seperti yang telah kita lakukan semasa kerjaya cemerlangnya, terutamanya, 1999.

Share.
Leave A Reply