Dia sedang berada di sini, dan dia adalah sempurna.

Erling Haaland akhirnya telah mendapatkan hatrik pertamanya untuk Manchester City, hanya dalam perlawanan liga keempatnya di kelab itu.

Apabila dia telah membuat penampilan sulungnya secara rasmi dalam FA Community Shield menentang Liverpool dan telah merindui seorang penjaga, dia telah tersenyum dengan sebuah senyuman yang dikenali. Peminat yang telah mengikuti kerjayanya memahami maksud yang tersembunyi di sebalik senyuman itu tetapi peminat pesaing telah memilih untuk berseronok dalam kerinduannya.

“Dia tidak akan sesuai di England!” “Bola sepak Inggeris adalah berbeza daripada liga petani Bundesliga Jerman!” “Dia tidak akan menjaringkan sehingga 15 gol!”

Dia sejak itu telah menjaringkan enam gol – dalam empat perlawanan, kita mesti tekankan – dan adalah hanya sembilan gol daripada jumlah 15 gol itu. Dia hanya menjadi pemain keempat yang mencapai angka tersebut selepas empat perlawanan di belakang Diego Costa, Sergio Aguero dan Mick Quinn. Ianya adalah satu pencapaian yang cukup untuk anak muda yang ramai telah menyangka tidak akan mampu mengendalikan keadaan fizikal Liga Perdana.

 

Hatrik Erling Haaland: Seperti yang telah berlaku

Haaland dan Manchester City telah menentang Crystal Palace, pasukan yang telah menjadi musuh mereka dalam Liga Perdana dalam beberapa musim kebelakangan ini. Mereka telah mendapati yang ianya adalah paling sukar ketika menentang Eagles, walaupun semasa mereka menang.

Jadi peminat telah memahami cabaran itu dan telah tidak terlalu terkejut apabila Palace mendahului dua gol dalam 25 minit pertama masa permainan. Namun, ia adalah tamparan di muka mereka kerana pasukan yang telah mereka turunkan ketika menentang Palace di hadapan peminat mereka sendiri. Satu pasukan yang mempunyai nama-nama besar seperti Kevin De Bruyne, Erling Haaland, Riyad Mahrez dan Bernardo Silva telah dikalahkan dan ia adalah tidak cantik.

Perbincangan separuh masa pertama daripada Pep Guardiola pasti telah mempunyai kesan yang mujarab kerana City telah tampil hebat dan menemui semula prestasi mengancam yang menjadikan mereka seekor gergasi di England sejak enam tahun lalu.

Mereka telah menerobos masuk pada minit ke-53 menerusi Bernardo Silva, yang telah menjaringkan satu gol yang sangat baik untuk memberi mereka satu talian hayat.

 Sembilan minit kemudian, pada minit ke-63, Haaland telah menanduk masuk satu hantaran lintang Phil Foden untuk menyamakan kedudukan dan memberi tekanan kepada pasukannya untuk tidak dibolosi lagi di hadapan penyokong mereka. Pada minit ke-70, dia telah memecahkan tirai seri dengan berada di tempat yang betul pada masa yang tepat untuk menyempurnakan satu hantaran lintang John Stones dengan satu sepakan mudah.

​​Pada masa itu, City sudah mengambil alih permainan dan Palace berada di belakang, berebut-rebut nyawa mereka. Dan kemudian detik keajaiban datang apabila, pada minit ke-81, Ilkay Gundogan telah menemui Haaland dengan satu bola terobosan. Penyerang gergasi itu telah menahan dua pemain pertahanan Crystal Palace untuk melakukan satu penyudah cantik melepasi Vincente Guaita.

Etihad telah meletus dan ianya enjadi jelas bahawa Haaland tidak akan pernah bergelut menentang pasukan Inggeris. Selagi dia mendapat bola, dia akan menjaringkan gol.

 

Satu permulaan hidup yang menggembirakan di England

Dia pada akhirnya telah mendapat hatrik yang telah dinafikan ketika menentang West Ham United dalam perlawanan Liga Perdana pertamanya apabila Pep Guardiola memutuskan untuk mengeluarkannya pada minit ke-78. Itu sudahpon menjadi pengenalan kepada liga, tetapi kemudian dia telah pergi ke kosong ketika menentang Bournemouth, walaupun mencatatkan satu bantuan jaringan.

Walau bagaimanapun, dia telah banyak dikritik selepas perlawanan itu kerana statistik telah mendedahkan bahawa dia telah menyentuh bola hanya lapan kali dalam kemenangan 4 – 0 ketika menentang Cherries sebelum dia dikeluarkan pada minit ke-74. Ketakutan bahawa dia benar-benar boleh menghadapi perjalanan paling sukar dalam hidupnya telah menjadi nyata pada ketika itu.

Kemudian dia telah menjaringkan satu gol yang sangat penting untuk mencetuskan kemunculan semula apabila ia telah kelihatan seperti Man City menuju ke kekalahan pertama mereka pada musim ini ketika menentang Newcastle United yang, terus terang, sedang kelihatan menakutkan pada musim ini. Permainannya ketika menentang Magpies jauh lebih baik daripada menentang Bournemouth juga. Kemudian dia telah mengukuhkan prestasi itu dengan hatrik yang menakjubkan ketika menentang Palace, bermula dengan gol penyamaan sebelum akhirnya menguburkan Eagles.

Ia adalah hatrik ke-14 beliau dalam kerjayanya dan  gol ke-141 beliau dalam permainan kerjayanya yang ke-188. Sekiranya anda belum tahu, Haaland baru berusia 22 tahun. Itu adalah nombor yang memecahkan rekod. Malah Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo telah tidak mempunyai hatrik sebanyak itu pada usia itu, dan mereka adalah dua teratas dalam senarai hatrik sepanjang zaman dalam bola sepak.

Dan selepas menyertai senarai eksklusif pemain yang telah menjaringkan enam gol dalam empat perlawanan pertama mereka, Haaland sudah sedang menantikan perlawanan dan rekod seterusnya. Dalam temu bual selepas perlawanan dia, dia telah berkata: “Perasaan yang benar-benar baik. Satu situasi yang membanggakan untuk saya dan keluarga saya. Kami tetap teruskan. Perlawanan inilah sebab mengapa saya berada di sini – untuk mengubahkan keadaan apabila adanya masa-masa yang sukar.”

 

Apa yang diharapkan daripada Haaland

Dengan ulasan-ulasan tersebut, kita boleh menjangkakan persembahan yang lebih cemerlang daripada warga Norway yang ayahnya telah bermain untuk Manchester City juga.

Dia mungkin seorang anak warisan, tetapi dia sudahpun menulis warisannya sendiri di kelab itu. Ramai yang menjangkakan dia akan menjadi teka-teki terakhir untuk Pep Guardiola untuk akhirnya memenangi satu lagi Liga Juara-Juara UEFA tetapi Liga Perdana yang paling akan merasakan kesannya.

Tiada penyerang sejak Thierry Henry yang telah mempamerkan aksi cemerlang dalam musim sulungnya seperti yang dilakukan oleh Haaland. Rakan sepasukannya dan peminat telah menerimanya dan mereka bersedia melakukan segala-galanya untuk membantunya berjaya. Guardiola mungkin mahu kami mempercayai sesuatu yang lain, berkata selepas perlawanan: “Sudah pasti [kami menandatanganinya] untuk jenis permainan seperti ini. Kami tidak melakukan apa-apa yang istimewa untuknya yang tidak dia lakukan sebelum ini. Adalah penting baginya untuk mendapatkan gol. Dia mempunyai akal untuk menjaringkan gol.”

Tetapi di sebalik tabir, kelab itu pastinya akan berusaha membuat satu kenyataan dengan Haaland sebagai peneraju mereka. Kali terakhir seorang pemain Manchester City telah memenangi anugerah kasut emas Liga Perdana adalah pada tahun 2015. Sebelum itu adalah pada tahun 2010.

2023 sudah sedang kelihatan baik.

Share.
Leave A Reply