Liga Premier akan mula beraksi dalam kurang dari dua minggu dan kami akan terus membakar semangat kepulangannya, pratonton yang baik mengenai jangkaan musmi baru ini.

Menuntut anugerah penjaring terbaik dalam liga serumit Liga Premier sememangnya satu cabaran besar, tetapi dari semua petunjuk, kempen 2022/23 nampaknya akan menjadi lebih sukar. Setiap ‘top’ kelab mempunyai senjata yang celik dalam bakat bahagian serangan dan jika anda fikir musim lepas menyeronokkan, musim baru ini kelihatan lebih hangat. Seperti yang dijangkakan ‘top’ kelab sama ada telah memperkuatkan atau bersedia untuk membeli bakat di bahagian serangan untuk menajamkan skuad mereka.

Pada musim 2021/2022, Mo Salah dan Son Heung-min menamatkan musim sebagai pemenang but emas bersama, dan yang menariknya, kedua-dua pemain terikat dalam cabaran ini sehingga perlawanan terakhir musim ini. Pasangan itu akhirnya terpaksa berpuas hati dengan penkongsian anugerah tersebut, dengan Son menjaringkan dua gol ketika menentang Norwich untuk terikat jaringan Mo Salah menentang Wolves.

Kedua-dua Salah dan Son pasti akan berlumba untuk menuntut satu lagi anugerah kasut emas, tetapi kali ini mereka akan bersaing dengan ‘hitmen’ terbaik di Eropah. Dalam tradisi Liga Premier, anda boleh ramalkan pemenang but emas akan datang dari pelusuk Liga Premier. Bintang Norway Erling Haaland telah disenaraikan untuk menyertai tentera Manchester City. Dia dilihat sebagai salah seorang penyerang paling berbisa di dunia, dan pasti akan beraksi penuh dalam kempen ini untuk meraih anugerah itu.

Rakan kongsi sepasukan Heung min-son, Harry Kane adalah pesaing yang konsisten untuk anugerah itu dan telah memenanginya beberapa kali. Pemain prolifik Inggeris itu menukar posisitnya ke bahagian tengah bagi mencipta lebih banyak peluang untuk rakan sepasukannya musim lalu, tetapi musim depan matlamatnya bertukar untuk lebih ofensif.

Pemain baru Liverpool, Darwin Nunez telah memulakan aksi dengan mengumpul empat gol dalam perlawanan persahabatan menentang Leipzig dan akan berusaha untuk meneruskannya prestasi itu musim depan.

Penyerang Manchester United, Cristiano Ronaldo tidak boleh diabaikan. Penyerang veteran itu sentiasa menjadi ancaman di gawang dan tentunya akan tempah nama dalam senarai tersebut. ‘Underdog’ lain ialah; Jamie Vardy, Ivan Toney, pemain baru Arsenal Gabriel Jesus. Satu lagi nama menarik ialah pemain Serbia yang tegap Aleksandar Mitrovic, pemain Fulham itu menjaringkan 43 gol di ‘Championship’ musim lalu, dan jika dia menunjukkan kualitnya dia boleh menjadi pesaing untuk anugerah utama itu. Berikut ialah beberapa pilihan utama kami untuk menuntut anugerah agung yang diidamkan menjelang musim akan datang.

 

Mohammed Salah

Penyerang Liverpool itu telah menjadi bintang kelab itu sejak ketibaannya. Dia bersama pemain Tottenham, Son Heung-min, memenangi but emas musim lalu dengan 23 gol. Pemain Mesir itu boleh dikatakan salah seorang pemain terbaik di dunia pada masa ini, dan nampaknya hampir pasti dia berada dalam senarai untuk but emas. Dengan pemergian pemain sayap Senegal, Sadio mane, banyak beban menjaringkan gol akan diangkatnya, ini boleh memotivasikannya untuk meningkatkan jaringanya bagi penggal akan datang.

 

Heung Min-Son

Apabila pasukannya memerlukan hikmatnya, Son selalunya terserlah, pemain Korea Selatan itu akhirnya memenuhi potensi sebagai penjaring gol dalam permainannya. Sejak beberapa musim lalu, tanggungjawab menjaringkan gol telah diserahkan kepada Harry Kane dan peminat Spurs akan gembira melihat Son berkongsi beban ini dengan baik.

Pemain berusia 29 tahun itu menjaringkan 23 gol untuk memenangi but emas bersama pemain Liverpool, Mo Salah. Apa yang membuatkan pemain Korea Selatan itu menjadi prospek yang lebih menakutkan ialah dia tidak perlu mempunyai bola di dalam kotak untuk merembat. Kebanyakkan golnya, sebahagian besar jarak jauh dan solo.

 

Cristiano Ronaldo

Bintang Portugal itu dilaporkan berminat untuk berpindah keluar dari Manchester United, dan walaupun sukar untuk melihatnya berbaju merah lagi, ‘never say never’. Penyerang veteran itu menjaringkan 18 gol dalam mungkin musim terburuk dalam sejarah Manchester United, dan itu dilihat sebagai pencapaian yang luar biasa.

Walaupun kini usianya sudah lanjut, pemenang lime kali ballon d’or itu entah bagaimana mengekalkan tubuhnya dalam keadaan terbaik untuk dapat bersaing di peringkat tertinggi. Jika pemain berusia 37 tahun itu memutuskan untuk kekal di Old Trafford, dia pasti akan menjadi pesaing untuk anugerah itu.

 

Harry Kane

Pemain Inggeris itu telah menulis namanya secara kekal dalam ‘folklore’ gol Liga Premier. Sejak kemunculannya di liga ‘top-flght’, dia telah menjadi pencabar tetap untuk anugerah itu dan memiliki beberapa anugerah itu untuk ditayangkan.

Dia adalah antara penyerang yang hampir dijamin untuk mencecah gol dua angka atau 20 gol. Musim lalu, dengan beberapa perubahan taktikal dia telah berperanan sebagai ‘No. 10’ yang sudah pasti menjejaskan jaringnya tetapi dapat mempersembahkan kelebihan kreatifnya yang tidak pernah kita lihat sebelum ini.

 

Erling Haaland

Gergasi Norway ini tidak memerlukan pengenalan. Peminat tegar Manchester City akhirnya tiba di liga terbaik dunia dan bersedia untuk membawa eksploitasi menjaringkan gol dari Bundesliga, Austria dan Jerman.

Dia dilihat sebagai pesaing utama untuk ganjaran tertinggi itu, walaupun sejarah kecederaannya baru-baru ini juga menimbulkan beberapa keraguan oleh pengkritiknya. Memandangkan kebolehan dan rekodnya, dia sudah pasti menjadi pesaing.

 

Darwin Nunez

Pemain antarabangsa Uruguay yang ditandatangani dari Benfica adalah salah satu komodoti terhangat dalam jendela perpindahan musim panas. Kini setelah akhirnya selesa di Merseyside, prestasinya menjadi batu loncatan yang jelas bagi bekas pemain Benfica untuk menggegarkan gawang gol lawan!

 

Gabriel Jesus

Pemain Brazil itu menyertai Gunners dalam perjanjian melibatkan wang besar dari Manchester City dan besar jangkaan telah diletakkan pada bahu penyerang itu.

Walaupun Pep Guardiola tidak cukup mempercayainya untuk menjadi pemain utama di bahagian serangan di Etihad, Arteta mampu dan itu sepatutnya membantu keyakinan pemain berusia 25 tahun itu. Eksploitasi pramusimnya adalah petanda yang sangat positif untuk pemain Brazil itu.

 

Aleksandr Mitrovic

Pemain azimat Fulham itu bukanlah perkara baru di liga ‘top-flight’, tetapi prestasi menakjubkannya dalam ‘Championship’ musim lalu pastinya menarik perhatian media Inggeris. Walaupun potensi pasukannya tidaklah besar, jika semuanya berjalan mengikut perancangan, dia boleh mencabar anugerah penjaring terbaik.

Share.
Leave A Reply