Kesusahan semasa di salah sebuah pasukan besar bola sepak benar-benar membimbangkan bukan sahaja dari sudut pandangan Manchester United tetapi dari sudut pandangan umum. Penguasa bola sepak England pada suatu ketika dahulu telah jatuh ke dalam jurang kemerosotan sistemik yang berterusan. Mereka telah jatuh jauh dari puncak sehingga sukar untuk membayangkan yang mereka akan jatuh dengan lebih dalam.

Sejak persaraan Sir Alex Ferguson, kelab itu hanya telah memenangi lima trofi, tidak satu pun daripadanya mengandungi trofi liga yang sangat diidam-idamkan. Itu adalah lima trofi dalam tempoh hampir sedekad, satu kekejian untuk sebuah kelab sebesar United yang anda boleh katakan. Lima trofi itu bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan walaupun oleh peminat biasa United.

Sudah tentu, dengan kegagalan datang bersama dengan beberapa ketua. Sejak 2013 United telah menggaji lima pengurus, enam jika anda menambah tempoh sementara Ralf Rangnick. Walaupun ia sebenarnya tidak boleh dipertikaikan bahawa Mourinho telah menikmati pencapaian yang terbaik daripada mereka semua, ianya juga adalah benar bahawa dialah yang telah paling banyak dikritik dan diteliti.

Walaupun penyokong United telah terpaksa berhadapan dengan sikap biasa-biasa untuk bahagian yang lebih baik dalam dekad ini, musim lalu adalah tahap yang terendah sepanjang zaman untuk kelab itu. Kelab itu telah menamatkan saingan di satu kedudukan keenam yang ‘menyanjung’ dan mempunyai perbezaan sifar gol ditambah juga dengan telah dibelasah dengan teruk oleh pesaing utama mereka seperti Liverpool dan Man City.

Musim ini telah datang sebagai pemeriksaan realiti yang kejam untuk peminat yang ramai yang mempunyai begitu banyak harapan untuk memasuki musim depan, terutamanya setelah kembali dari penamat tempat kedua liga dan sebagai finalis liga Europa. Malah tidak menambah keterujaan yang telah timbul akibat daripada kepulangan bintang Portugal Cristiano Ronaldo dan pembelian bakat-bakat bertaraf dunia seperti Raphael Varane dan Jadon Sancho.

Apa yang sudah berlalu adalah ketika United menjadi sebuah benteng dengan bakat-bakat dan telah dihormati di seluruh Eropah dan telah menarik bakat-bakat terbaik. Jadi, apakah sebab kemerosotan teruk Manchester United yang hebat itu? Lebih penting lagi, mengapa pemain-pemain hampir tidak menganggap Old Trafford sebagai satu destinasi yang berbaloi pada hari ini? Mari kita lihat sebab-sebab yang mungkin.

 

Perbelanjaan yang Membazir

Sejak tahun 2013, Manchester United telah membelanjakan lebih daripada 1 bilion pound dalam perpindahan dan lebih 2 bilion pound untuk menyelesaikan gaji kakitangan yang bermain dan bukan pemain. Itu adalah antara yang tertinggi dalam bola sepak dunia dan benar-benar adalah satu pembaziran, memandangkan kepada tahap semasa yang biasa-biasa sahaja di kelab itu.

Pemain-pemain seperti Paul Pogba dan Angel Di Maria telah menelan belanja yang sangat besar kepada kelab itu, manakala persembahan mereka meninggalkan kelab dengan kehampaan selepas pemergian mereka. Dalam satu langkah yang boleh diringkaskan secara terbaiknya sebagai perniagaan yang buruk, bekas pemain itu sedang bersedia untuk menyertai semula Juventus dengan satu perpindahan secara percuma.

Apabila anda memikirkan tentang perkataan ‘membazir’, United pastinya akan terlintas di fikiran. Kelab itu telah terlalu cuai dari segi kewangannya sehingga kelab-kelab Eropah yang lain kini melihat mereka sebagai penggadai untuk memulihkan keadaan kewangan mereka seperti yang jelas dapat kita lihat dalam saga perpindahan De Jong.

Kelab itu juga telah membayar secara berlebihan untuk beberapa pemain, terutamanya Harry Maguire. Pemain pertahanan Inggeris itu setakat ini telah melakukan sangat sedikit  untuk membalas keyakinan yang telah diberikan kelab itu kepadanya dengan memecahkan yuran rekod dunia untuk seorang pemain pertahanan. Dia juga telah hampir dengan serta-mertanya dinobatkan sebagai kapten dan persembahannya jauh di bawah paras yang diharapkan untuk seorang pemain yang bernilai 80 juta pound.

Gaji kebanyakan pemain United juga adalah sangat keterlaluan. Kelab itu setakat ini telah terkandas terutamanya kerana perbelanjaannya yang membazir.

 

Pilihan Jurulatih yang Salah

Ini telah menjadi tema berulang di Old Trafford. Ini tidak mengatakan bahawa jurulatih yang telah diambil bekerja sejak 2013 adalah jurulatih yang tidak baik tetapi keputusan dan gaya permainan hanya telah mencerminkan perkara tersebut,

David Moyes telah masuk ke United di belakang kejayaan liga perpisahan oleh Ferguson, tetapi kualiti pemain-pemain yang telah ditemuinya adalah cuma tidak cukup baik. Ia akan kekal menjadi satu misteri untuk selama-lamanya bagaimana Ferguson telah memenangi liga bersama pasukan itu.

Walau bagaimanapun, taktiknya telah benar-benar tidak jelas, pasukan itu telah bergelut di semua bahagian, dan selepas musim lalu, musim 2013/14 telah menjadi musim yang terburuk selepas persaraan Fergie.

Kemudian muncul Pakar Belanda iaitu Louis Van Gaal, yang baru sahaja meraih pingat gangsa untuk pasukan kebangsaan Belanda di Brazil.

Taktiknya telah dipuji sebagai berasaskan penguasaan bola dan melibatkan pasukannya untuk menekan pihak lawan dengan memegang penguasaan bola untuk tempoh yang lama. Walau bagaimanapun dia telah gagal menterjemahkan penguasaan bola kepada gol yang telah membawa kepada pemecatannya.

Pengurus-pengurus yang lain telah mempunyai falsafah mereka sendiri yang telah memberi harapan yang besar pada peringkat permulaan tetapi telah berakhir dengan kehampaan dan kegagalan. Walaupun Mourinho telah memenangi tiga trofi untuk kelab itu, permainan bola sepaknya telah dilabelkan sebagai ‘membosankan’.

Pengurus kegemaran peminat iaitu Ole Gunnar Solskjaer mungkin adalah yang paling teruk daripada kesemua pengurus dan dia tidak mempunyai rancangan.

Dia telah menunggang nasibnya sehingga kehabisan idea. Kes untuk Ralf Rangnick agak terlalu membosankan dan mengerikan untuk dianalisis.

 

Tiada Gaya Permainan Yang Ditentukan

Seperti yang telah dijangkakan, pilihan jurulatih yang salah telah jelas datang dengan satu gaya permainan yang tidak wujud. Pasukan United adalah sangat teruk sehinggakan bakat-bakat terbaik pun yang telah masuk ke kelab itu dan telah kelihatan sederhana kerana sama ada disebabkan kepada pendekatan taktikal yang teruk atau tiada taktik langsung.

Walaupun ramai yang mendakwa bahawa pemecatan Van Gaal adalah salah kerana sebenarnya dia telah mempunyai gaya permainan yang paling jelas di kalangan semua pengurus sejak tahun 2013, pendekatannya telah tidak membuahkan hasil yang diingini.

Jose Mourinho dan Ole Gunnar Solskjaer telah mempraktikkan cara permainan bola sepak serangan balas pantas yang kadangkala berkesan dan kebanyakannya tidak. Ole telah dikritik kerana kebanyakannya telah bergelut untuk menewaskan lawan yang boleh ditewaskan kerana gayanya kelihatan hanya sesuai dengan permainan yang besar terutamanya.

Rangnick telah datang dan menjanjikan permainan bola sepak yang menekan tetapi hanya telah berjaya menekan hati penyokong United dengan beberapa persembahan terburuk yang pernah ada dalam sejarah kelab itu.

 

Kekurangan Trofi

Ini adalah penting bagi setiap pemain terbaik; memenangi trofi adalah penting kerana itulah yang membezakan pemain terbaik daripada rakan sejawatan mereka. Dalam usaha untuk meyakinkan pemain-pemain terbaik untuk menyertai kelab anda, mempunyai satu projek kemenangan adalah sangat penting, dan setakat ini United tidak mempunyai apa-apa untuk ditawarkan, memandangkan kepada alahan mereka terhadap memenangi gelaran-gelaran pada baru-baru ini.

Apabila musim 2022/23 bermula, penyokong-penyokong United pasti akan mengingati bahawa ianya akan menandakan musim kesepuluh kelab itu telah lalui tanpa menjulang trofi Liga Perdana dan musim keenam tanpa memenangi sebarang trofi. Ini adalah corak pencapaian yang pengurus baharunya iaitu Erik ten Hag mesti tamatkan jika United ingin mendapatkan semula tarikan mereka dalam pasaran perpindahan.

Walaupun Red Devils sedang berada pada tahap yang rendah, sejarah, peminat dan kehebatan komersial kelab itu masih lagi kekal utuh. Eksekutif-eksekutif yang baharu dan pengurusnya mestilah mencari cara untuk mendapatkan pemain-pemain yang ‘tepat’ dengan harga yang betul dan membawa kelab ini kembali ke tempat asalnya

Share.
Leave A Reply