Liga Perdana telah terbentuk menjelang musim 2022/23 dengan tiga kelab baharu datang untuk menggantikan tiga kelab yang telah tersingkir. AFC Bournemouth kembali semula ke liga ini selepas dua tahun berpisah, Fulham selepas satu tahun dan Nottingham Forest, kisah pada musim ini, sedang kembali semula selepas 23 tahun yang lalu.

Ketiga-tiga kelab telah berjuang dengan keras untuk tempat mereka dalam Liga Perdana, terutamanya Nottingham Forest, yang telah memulakan Kejuaraan Skybet 2020/21 di bahagian separuh terbawah dalam jadual. Musim baharu ini menjanjikan sesuatu yang menarik dan kelab yang baru dinaikkan taraf sedang berharap untuk membuat satu penyataan apabila mereka bertemu dengan pasukan-pasukan besar pada musim depan.

Berikut ialah pandangan pertama kepada pasukan yang baru dinaikkan taraf yang akan mempertaruhkan tuntutan mereka untuk permainan bola sepak liga teratas pada musim 2022/23.

 

Fulham

Sejak penyingkiran Fulham pada musim 2013/14, sukar untuk kembali ke liga teratas dan kekal di sana melepasi satu musim. Ini adalah satu masalah yang mereka ingin mengambil perhatian semasa mereka bersedia untuk musim yang baru.

Cottagers kini diketuai oleh Marco Silva, bekas pengurus Everton, Watford dan Hull City. Pakar taktik dari Portugal ini telah mempunyai pengalaman di liga teratas tetapi tidak pernah bertuah dalam pertandingan itu. Walau bagaimanapun, dia akan kembali ke liga itu dengan pemain-pemain yang telah dia bentukan menjadi pasukan yang telah dia harapkan untuk dibina.

Pasukan di bawah Silva ini telah menikmati seakan-akan satu kebangkitan. Pemain mereka yang paling meningkat baik ialah Jean Michel Seri, yang digelar “The African Xavi” yang telah ditandatangani oleh Cottagers semasa kenaikan mereka ke Liga Perdana pada musim lalu. Selepas semusim dihabiskan dengan tidak pasti bagaimana dia telah dikehendaki bermain di bawah Scott Parker, dia telah menemui rentaknya semula dengan Silva membimbingnya.

Seorang lagi pemain yang telah menikmati musimnya dan akan menantikan Liga Perdana ialah Neeskens Kebano. Pemain sayap dari Congo ini telah berada di Fulham selama enam tahun tetapi telah menjadi seorang yang dipinggirkan dalam pasukan. Kejurulatihan Silva telah menyerlahkannya dan pemain yang berusia 30 tahun ini akhirnya telah tampil dengan baik untuk pasukan ini. Telah menjaringkan sembilan gol dan memberikan enam bantuan jaringan dalam 40 perlawanan, sambil telah menjadi salah seorang pemain utama dan menonjol di dalam pasukan ini.

Fulham telah pun memulakan perniagaan perpindahan mereka dan sedang dikaitkan dengan penjaga gol Arsenal, Bernd Leno ketika mereka mencari pengalaman di Liga Perdana pada musim depan. Pemain pertahanan West Ham United, Arthur Masuaku juga sedang dikaitkan dengan Cottagers. Tetapi apa yang paling mereka perlukan, adalah untuk menandatangani seorang pengganti yang berkemampuan untuk Fabio Carvalho, yang telah menyertai Liverpool selepas mereka disahkan sebagai pasukan Liga Perdana terbaru.

Carvalho telah memberikan bantuan untuk Aleksandar Mitrovic 43 gol di bahagian serangan, menambah 10 gol dan memberikan lapan bantuan jaringan untuk 106 gol yang telah dijaringkan kelab itu di dalam Kejuaraan untuk memenangi gelaran pertama mereka dalam tempoh 21 tahun. Silva akan sedar bahawa dia memerlukan penjaring gol untuk terus bertahan dalam Liga Perdana dan akan menumpukan perniagaan perpindahannya untuk mencari seorang pengganti yang berkebolehan sambil bekerja dengan mereka yang berada di kelab itu untuk meningkatkan persediaan menjelang musim yang baharu.

 

Bournemouth

Cherries akan kembali selepas dua tahun terkeluar dan akan diketuai oleh Scott Parker, yang telah mengendalikan Fulham pada kali terakhir mereka keluar dari dalam Liga Perdana.

Pengalamannya mengenai perkara yang tidak boleh dilakukan akan diperlukan untuk kelab itu kerana mereka bermain untuk mengekalkan status mereka di liga teratas pada musim depan. Matlamat utamanya, pastinya, adalah untuk membuatkan kelab ini untuk mengekalkan Nat Philips untuk mereka kembali ke liga sambil mengukuhkan bahagian yang lain di padang.

Pemain Liverpool itu telah mengharungi tempoh enam bulan yang menakjubkan bersama Bournemouth dan telah merupakan salah satu pemangkin utama mereka untuk menduduki tempat kedua. Selepas perpindahan pinjamannya dari Anfield pada bulan Januari, Parker telah dapat menstabilkan bahagian pertahanannya apabila pemain yang berusia 25 tahun itu telah membawa pengalaman bermainnya dengan pemain seperti Virgil Van Dijk dan Joel Matip di bawah bimbingan Jurgen Klopp ke Stadium Vitality.

Phillips juga pernah bermain dalam Liga Juara-Juara UEFA jadi dia telah mempunyai banyak pengalaman untuk dikongsikan dan ini telah banyak membantu pasukan ini menstabilkan bahagian pertahanan mereka. Mereka telah menamatkan musim ini sebagai pasukan pertahanan terbaik dengan hanya dibolosi dengan 39 gol daripada keseluruhan 46 perlawanan yang telah dimainkan. Parker akan berharap agar kelab ini boleh membuat satu perjanjian dengan Liverpool untuk mengekalkan Phillips di kelab ini pada musim depan.

Walau bagaimanapun, Parker perlu berusaha untuk mempertingkatkan kebolehan menjaringkan gol pasukannya. Mereka hanya telah menjaringkan 74 gol di dalam liga daripada 46 perlawanan – satu nisbah gol-kepada-permainan yang agak rendah untuk sebuah pasukan yang ingin berjaya di dalam Liga Perdana selepas menghabiskan masa di Kejuaraan liga kedua.

Kebanyakan daripada gol itu telah datang daripada Dominic Solanke yang memberikan harapan kepada peminat kelab ini. Bekas penyerang Liverpool dan Chelsea dengan 30 gol itu akan cuba membuktikan satu kenyataan kepada bekas pasukannya apabila dia berdepan dengan mereka sekali lagi dalam Liga Perdana. Walau bagaimanapun, Bournemouth, seperti Fulham, perlu berusaha untuk mempertingkatkan kebolehan menjaringkan gol mereka untuk dapat mencapai matlamat mereka pada musim depan.

 

Nottingham Forest

Nottingham Forest akan datang ke Liga Perdana dengan dorongan yang sama seperti Brentford yang telah datang pada musim 2021/22. Mereka telah tidak bermain di dalam Liga Perdana sejak musim 98/99 dan selepas 23 tahun mengejar untuk bermain di peringkat teratas permainan bola sepak telah berakhir, mereka pastinya akan menjadi pasukan yang paling berazam daripada tiga pasukan yang baru dinaikkan taraf.

Selepas satu permulaan yang buruk pada musim Kejuaraan terakhir di mana mereka telah tewas dalam sembilan perlawanan pertama, mereka telah bangkit untuk menamatkan musim ini di tempat keempat. Kemudian mereka telah berjaya melepasi Huddersfield Town AFC, Luton Town dan Sheffield United dalam perlawanan playoff untuk mengesahkan tempat mereka dalam musim yang baharu.

Pemulihan mereka adalah hasil daripada Steve Cooper, yang telah dilantik selepas permulaan yang buruk mereka pada musim ini. Cooper telah mengambil kesempatan daripada rehat antarabangsa pada bulan Oktober untuk menggunakan kaedahnya ke dalam pasukan ini dan selepas penyambungan semula, mereka telah meneruskan sembilan perlawanan dengan tanpa kalah.

Cooper telah meneruskannya dengan sokongan daripada pasukannya yang sanggup pergi berperang untuknya di atas padang. Selepas itu, mereka telah bangkit dan tidak lama kemudian, menewaskan Arsenal dan Leicester City dalam Piala FA. Kemenangan tersebut pastinya memberikan mereka harapan yang mereka perlukan ketika mereka membuat persiapan untuk semusim kembali di liga teratas dengan pasukan yang sama.

Kepercayaan, satu jendela perpindahan yang baik, dan kesediaan untuk bermain untuk pengurus adalah apa yang akan membantu Forest dalam liga pada musim depan dan kesediaan untuk memberikan segala-galanya di atas padang akan menjadi corak yang kami harapkan daripada Forest dalam liga pada musim depan. Ramalan awal kami ialah mereka adalah pasukan yang paling berkemungkinan untuk kekal di dalam Liga Perdana pada penghujung musim 2022/23.

Share.
Leave A Reply