Liga Perdana adalah ujian muktamad bagi mana-mana bakat pemain di planet ini. Kehebatan mana-mana pemain sering diukur kepada rujukan sama ada mereka pernah bermain dalam LP atau tidak, di situlah terdapatnya bola sepak Inggeris secara besar-besaran.

Walaupun setiap posisi memerlukan yang terbaik daripada pemain di England, penyerang, penyerang hadapan dan pemburu gol mempunyai satu ujian yang melebihi daripada setiap orang yang lain. Memandangkan merekalah yang menterjemahkan usaha pasukan menjadi gol. Dan peminat Liga Perdana menuntut banyak gol pada masa sekarang. Pemain seperti Mohamed Salah, Sergio Aguero dan Thierry Henry sukar didapati, kerana legenda ini dan naluri menjaringkan gol mereka tidak dapat difahami dan istimewa.

Terdapat sisi lain dalam cerita ini juga, penyerang yang gagal di Liga Perdana, yang paling mahal! Hari ini, kita akan membincangkan 5 nama, yang mana mereka telah gagal menyerang dalam sejarah EPL dan yang telah menelan belanja yang besar.

 

KENAPA PENYERANG SUKAR UNTUK BERTAHAN DALAM LIGA PERDANA?

Jawapan kepada soalan ini agak mudah! Paling sukar bagi penyerang untuk berjaya dalam Liga Perdana kerana sifat kompetitif yang tinggi dalam liga dan kualiti tertinggi pemain pertahanan. Orang-orang seperti Thiago Silva, Ruben Dias, Virgil Van Dijk dan banyak lagi nama terkenal adalah sebahagian daripada kecemerlangan pertahanan Liga Perdana yang menyukarkan penyerang untuk memburu gol.

Tekanannya juga amat besar, memandangkan rakyat Britain memandang penting terhadap bola sepak, terdapat jangkaan besar daripada pemain untuk terus beraksi pada urutan tertinggi minggu demi minggu. Kemarahan penyokong di Liga Perdana agak teruk juga.

 

ANDRIY SHEVCHENKO- CHELSEA

Sehingga 2006, Andriy Shevchenko adalah pemain yang hebat, pemain yang tidak dapat berhenti menjaringkan gol! Dengan hampir 250 gol sepanjang kerjayanya sehingga 2006, Shevchenko telah dikira sebagai diantara penyudah terhebat di dunia.

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Semasa bermain untuk AC Milan, pemain Ukraine itu menemui prestasi terbaiknya, yang menyaksikan dia menjaringkan 175 gol untuk kelab itu dan menjadi penjaring terbanyak kedua tertinggi sepanjang masa. Itu bukan kejayaan kecil, memandangkan kedudukannya, dia sudah pun menjadi lagenda kelab AC Milan. Dia juga menjulang Liga Juara-Juara pada 2003 dengan Milan dengan menjadi protagonis untuk pasukannya.

 

DI MANA IA MENURUN?

Pada 2006, selepas setahun pemilik Chelsea Abramovich meminati Andriy, The Blues akhirnya menandatanganinya. Dia telah menelan belanja sebanyak 30 Juta Pound pada tahun 2006, itulah harga yang anda bayar untuk penyerang bertaraf dunia di puncak prestasinya.

Selepas menyertai Chelsea, dia tidak pernah mempamerkan potensi sebenarnya, dia berhenti menjaringkan gol dan kehadiran klinikalnya di hadapan gawang semakin pudar. Dalam 2 tahun di kelab itu, dia hanya menjaringkan 22 gol. Pada 2008, Andriy dihantar semula ke AC Milan secara pinjaman kerana kegagalannya dalam Liga Perdana Inggeris.

 

SEBASTIAN HALLER- WEST HAM UNITED

Sesetengah pemain yang terhasil bukan untuk Liga Perdana, Sebastian Haller adalah salah seorang daripada mereka. Tidak ada pendapat yang bertentangan tentang bakatnya yang hebat dalam menjaringkan gol kerana dia sedang mempamerkan prestasi yang hebat dengan kelabnya sekarang, Ajax. Tetapi adakah anda tahu dia telah mempamerkan prestasi yang buruk dalam Liga Perdana bersama West Ham United?

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Ia adalah pada 2014 apabila Utrecht meraih keuntungan besar dengan menandatangani Sebastian secara pinjaman, kerana dia ternyata menjadi penjaring gol yang prolifik. Dia telah kekal dengan pasukan dari Belanda itu selama 3 tahun yang mendatang, menjaringkan gol secara konsisten. Pada 2017, Frankfurt menandatangani Haller, dan cuba teka apa? Dia sekali lagi terbukti menjadi klinikal dalam tempoh 2 tahun yang mendatang, apabila dia telah menjaringkan gol sebanyak 33 kali.

 

DI MANA IA MENURUN?

Pada tahun 2019, West Ham telah mengeluarkan wang yang banyak dan membelanjakan semuanya untuk Sebastian, membayar Frankfurt 45 Juta pound yang tidak munasabah untuk perkhidmatan Haller apabila pemain itu melengkapkan pertukarannya ke England. Dia dijangkakan akan menerangi Liga Perdana, tetapi ia tidak pernah berlaku! Dalam 1 setengah tahun, Sebastian hanya menjaringkan 14 gol, yang tidak pernah memjustifikasikan jumlah yang dibayar West Ham untuknya. Akibatnya, dia mula mempamerkan persembahan menurun yang mengerikan.

West Ham merebut peluang pada Januari 2021 apabila mereka menjualnya kepada Ajax. Tiba-tiba, pemain yang gagal dalam Liga Perdana telah menjadi penjaring gol yang menakjubkan sekali lagi di Amsterdam. Sehingga kini, dia telah menjaringkan 46 gol dalam hanya 63 penampilan untuk Ajax!

 

FERNANDO TORRES- CHELSEA

Fernando Torres telah mempunyai satu kerjaya legenda. Dia benar-benar menakjubkan pada zamannya di Liverpool, seorang yang agresif di hadapan gawang yang hampir tidak pernah keluar dari sasaran. Torres mempunyai sifat seorang protagonis di Liverpool, dia adalah pemain untuk pentas besar dan sentiasa menjadi tumpuan. Tetapi dia juga telah kelihatan kaku dengan Chelsea di mana dia menjadi satu sosok yang mengecewakan, tenggelam dalam kebanyakan perlawanan, atau secara ringkas; satu kegagalan yang mahal!

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Atletico Madrid adalah kelab di mana bakat Fernando Torres telah diasaskan, dia bermula pada tahun 2000 dan kekal sebagai penjaring yang konsisten. Pemain handal yang sentiasa muncul setiap kali pasukannya memerlukannya. Sehingga 2007, dia telah menjaringkan 97 gol untuk pasukan Sepanyol itu dan beralih ke Liverpool. Di mana dia telah menjadi fenomena. Dalam masa 3 tahun sahaja, dia telah menjaringkan 81 gol, yang mana itu bukanlah perkara biasa.

Selepas itu, datang bahagian yang paling teruk dalam kerjayanya.

 

DI MANA IA MENURUN?

Pada 2011 Januari, Chelsea melengkapkan pembelian 50 Juta pound dalam bentuk Fernando Torres. Yang mana dia adalah antara penjaring gol terbaik dunia pada ketika itu.

Tiga tahun berikutnya membawa pencapaian kolektif kepadanya, tetapi pada peringkat individu, dia tidak pernah menemui rentak bakat jaringannya yang sebelum ini lagi. Perlahan-lahan, dia telah diketepikan di Stamford Bridge. Sehinggalah sampai satu tahap yang Chelsea terpaksa meminjamkannya ke AC Milan pada musim 2013/14.

 

NICOLAS PEPE- ARSENAL

Arsenal mempunyai sejarah perpindahannya sendiri, dan Nicolas Pepe adalah nama di atas senarai itu. Dia mungkin pemain yang paling teruk dalam sejarah mereka. Tetapi ia tidaklah selalunya begitu dengan Pepe.

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Pepe mempunyai 2 musim yang menakjubkan bersama Lille di Perancis, mungkin detik terbaik dalam kerjayanya yang singkat sehingga sekarang. Dalam 2 tahun bersama Lille, dia telah menjaringkan 37 gol. Sambil menjaringkan 23 gol pada kempen 2018/19 sahaja yang merupakan persembahan terakhirnya dalam pasukan dari Perancis itu.

 

DI MANA IA MENURUN?

Pada tahun 2019, melihat kepada prestasi jaringan Pepe yang luar biasa, Arsenal membuat perpindahan yang mengejutkan untuknya yang menelan belanja sekitar 72 Juta pound kepada Gunner! Dia menjadi pemain termahal sepanjang sejarah Arsenal. Ia bukanlah tanda harga yang biasa, yang perlu dijustifikasikan oleh pemain dengan memenuhi jangkaan daripada peminat.

Walau bagaimanapun, dia telah sangat mengecewakan sehingga kini. Pepe telah muncul 110 kali untuk Arsenal dalam tempoh 3 tahun yang lalu dan hanya berjaya menjaringkan 27 gol setakat hari ini. Ia tidak menjadi lebih teruk daripada itu dengan harga yang telah dibayar.

 

ALVARO MORATA- CHELSEA

Chelsea bernasib malang apabila melibatkan perpindahan, ini adalah satu lagi langkah yang gagal dari segi pemain penyerang. Kali ini; Alvaro Morata. Satu nama yang sangat dikenali dalam dunia bola sepak.

 

BAGAIMANA IA TERJADI?

Morata mendapat pengiktirafannya di Juventus, di mana dia menjadi penjaring konsisten selama dua tahun. Pada 2016, Morata kembali ke Real Madrid, di mana dia pernah menjadi prospek belia yang menarik. Pada musim kembalinya, dia telah menjaringkan 20 gol dan menjulang Liga Juara-Juara. Musim yang menggandakan tanda harganya.

 

DI MANA IA MENURUN?

Di situlah di mana Chelsea muncul, Blues telah membeli Morata dengan harga 60 Juta pound pada 2017, yang merupakan satu jumlah yang besar walaupun pada masa kini. Morata terus kekal di Stamford Bridge selama 1 setengah tahun dan telah menjaringkan 24 gol. Memandangkan kepada prestasi buruknya, dia telah dipinjamkan ke Atletico Madrid.

 

KESIMPULAN:

Ia adalah satu perjalanan yang agak pantas, 5 serangan gagal dalam sejarah Liga Perdana menampilkan beberapa nama yang terkenal, yang mempunyai reputasi sepakan yang tepat, tetapi tidak berjaya dalam EPL. Itu mungkin satu lagi sebab mengapa Liga Perdana adalah liga terbaik di dunia.

Itu membawa kita ke penghujung artikel pada hari ini, kami tidak suka mengucapkan selamat tinggal, tetapi kami akan bersama anda tidak lama lagi dengan artikel yang seterusnya. Terima kasih kerana sudi membaca!

Share.
Leave A Reply